Przetargi czas zacząć: Linia „G” zamiast 452
infobus
26.02.2008 20:45
Przetargi czas zacząć: Linia „G” zamiast 452
Rok 2008 obfituje w spore zmiany w Związku Komunalnym Gmin ,,Komunikacja Międzygminna”w Olkuszu. Po wprowadzeniu nowej taryfy, ZKG ,,KM”przystąpił do ogłoszenia przetargów na swoje linie komunikacyjne.
Przetarg po nowemu
Pierwsze postępowanie zostało ogłoszone na linie łączącą Gorenice –największe sołectwo w gminie Olkusz z centrum miasta. Organizator przetargu ZKG ,,KM”, zamiast dotychczasowej numeracji linii (452) w postępowaniu przetargowy oznaczył ją literą „G”. Postanowiono także zobowiązać przewoźnika do wprowadzenia ,,ostrych”jak na olkuskie warunki wymogów technicznych dotyczący m.in. wieku pojazdów oraz emisji spalin. Najważniejsza zmiana to nowy sposób rozliczeń z przewoźnikiem. Dotychczas to ZKG ,,KM”emitował bilety, z których dochód zasilał kasę Związku. Bilety były ważne na wszystkich liniach, niezależnie który z przewoźników ją obsługiwał. Teraz ma się to zmienić.
Od lipca tego roku oferent, który wygrał przetarg sam będzie emitował bilety, z których dochód zasili wyłącznie jego konto. Zgodnie ze specyfikacją, w pojeździe zamontowana będzie kasa rejestrująca, z której kierowca będzie wydawał bilety. Związek dopłaci za to do każdego kilometra, w zamian przewoźnik będzie respektował cennik i ulg wprowadzone przez organizatora komunikacji, a także określony rozkład jazdy.
Zwycięzcom przetargu został olkuski przedsiębiorca Janusz Sioła, który dotychczas dosługiwał linie minibusowe w regionie m.in. do Krakowa, Wolbromia i właśnie do Gorenic. Według nieoficjalnych informacji linia „G”ma być obsługiwana kilkuletnim Jelczem Vero, a w godzinach szczytu stu miejscowym Manem.
Do Zawady bez sukcesu
Z uwagi na brak dużego zainteresowania, Związek w kolejnych przetargach postanowił zrezygnować z kryteriów w postaci wieku i norm Euro. Przetarg postanowiono także rozstrzygnąć dłużej niż zwykle, czyli na 48 miesięcy. Dotychczas po 2 latach następowała kolejna procedura. Pomimo przedłużenia czasu realizacji zamówienia i tak nie udało się rozstrzygnąć postępowania na dwie linie: ,,ZZ”(Zawada, Zederman) i „ZP”(Zederman, Przeginia). Przewoźnicy w regionie przyzwyczajeni są bowiem do „starego typu przetargów”, w którym niezależnie od ilości przewiezionych pasażerów mają zagwarantowane stałe stawki. Dlatego też kolejne przetarg postanowiono ogłaszać według zasad obowiązujących dotychczas.
Bez zmian w przetargach
W połowie lutego Związek postanowił ogłosić kolejne przetargi, w większości na pojedyncze linie komunikacyjne. Dotychczas tę lnie obsługiwał PKM Olkusz. Zgodnie ze specyfikacją od 1 lipca na linię „471”Olkusz –Klucze –Chechło / Rodaki przewoźnik musi zaoferować 1 autobus o pojemności co najmniej 50 miejsc. Pojazd musi posiadać 2 drzwi otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy oraz poręcze ułatwiające wsiadanie. Zwycięzcę postępowania poznamy po 25 marca 2008 roku.
Kolejny przetarg dotyczy linii 472 Olkusz –Chechło. Od kilku lat linię tą obsługuje firma Meteor z Jaworzna. Wymagania w przetargu to 2 autobusy: z czego jeden o pojemności co najmniej 80 osób i jeden o pojemności minimum 32 osób. Zwycięzca przetargu nie pojeździ bowiem zbyt długo na tej linii, gdyż ZKG ,,KM”ogłosił przetarg tylko na 1 rok.
Następne postępowanie dotyczy dwóch linii „473”i „474”relacji Olkusz – Golczowice. Podobnie jak wcześniej nie zdecydowano się na wprowadzenie ograniczeń dotyczących wieku i norm spalin. Przetarg będzie obejmowała obsługę linii tylko przez 15 miesięcy. Do obsługi tych linii związek zaplanował co najmniej 2 autobusy o pojemności minimum 80 miejsc każdy. W dni robocze na linii 474 od godz. 16:20 do godz. 22:50 a także w soboty, niedziele oraz święta na liniach 473,474 dopuszcza się realizację kursów taborem o pojemności conajmniej 32 osób. Największe szansę na wygraną ma PKM Olkusz, który już wcześniej realizował zadania na tych liniach.
Na linii 475 łączącej 2 gminy Olkusz i Klucze, Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna”w Olkuszu, przewiduje realizacje zadań przewozowych 1 autobusem o pojemności co najmniej 80 osób. W wybranych godzinach zleceniodawca dopuścił obsługę linii autobusem o pojemności 32 osób. W ciągu 15 miesięcy autobusy przejada w sumie 95 906,3 km, a szacunkowa wartość zamówienia wynosi bez Vat-u 263 742,32 zł. Ostatni przetarg ogłoszono na olkuska linie łączącą centrum miasta z Kosmolowem. Otwarcie ofert zaplanowano na 28 marca. Obydwa przetargi dotychczas obsługiwał PKM Olkusz.
Niestety ogłoszone przetargi i szacunkowe wartości zamówień jakie podał Związek na poszczególne linie nie dają nadziei, że w Olkuszu pojawia się autobusy nowszej generacji. Po Srebrnym Grodzie pewnie dalej będą jeździć 25-letnie Jelcze, Ikarusy a szczytem luksusu będą 20 letnie Many.