Przetarg na budowę pierwszego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na wykonawstwo pierwszego odcinka autostrady A4 Kraków – Tarnów pomiędzy Krakowem a Szarowem – poinformowała w środę rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga. Dodała, że jeśli cała procedura przebiegnie bez problemów, to za kilka miesięcy podpisany zostanie kontrakt z firmą, która do końca 2008 roku wybuduje 20 km autostrady. Inwestycja, której koszt drogowcy szacują na ok. 500 mln zł, będzie finansowana z budżetu państwa. Odcinek autostrady A4 od Krakowa do Szarowa zostanie zbudowany w najwyższej klasie technicznej A i będzie spełniać unijne normy obciążeń wynoszące 115 kN/oś. Każda z dwu jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu, pas awaryjny i pobocze gruntowe. Jezdnie będą rozdzielone pasem o szerokości 5 m. Na trasie autostrady od Krakowa do granicy dawnego województwa krakowskiego powstaną dwa węzły autostradowe: 'Bieżanów’ i 'Szarów’. Na tym odcinku powstanie 30 obiektów mostowych oraz 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – w Zakrzowie i Podłężu. Budowa autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem wymagała wykupu ponad 1,7 tys. działek, co zajęło krakowskiej dyrekcji GDDKiA prawie 4 lata. Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym;przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Trwają przygotowania do budowy drugiego etapu inwestycji: ponad 50-km odcinka od Szarowa do Tarnowa wraz z obwodnicą tego miasta o szacunkowej wartości 1,5 mld zł. Jednak, z powodu uchylenia przez NSA decyzji lokalizacyjnej dotyczącej przebiegu tej trasy w okolicy Brzeska oraz zmian w przepisach dotyczących ochrony środowiska, przedsięwzięcie opóźnia się.