Przesuwa się praski przetarg na zakup 253 nowych autobusów

28 sierpnia firma Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) poinformowała o przesunięciu terminu otwarcia ofert w przetargach na zakup łącznie do 253 nowych autobusów w ciągu najbliższych pięciu lat.
To gigantyczne zamówienie podzielone zostało przez stolicę Czech na trzy przetargi w zależności od gabarytów kupowanych pojazdów. Pierwotny termin składnia propozycji wyznaczono na koniec sierpnia – teraz przesunięto go na 13 września, a w przypadku pojazdów piętrowych – na 1 października.
Do 253 nowych autobusów
DPP kontynuuje modernizację swojej floty autobusowej zgodnie z krajowymi i europejskimi zobowiązaniami klimatycznymi. Praski plan jest taki, że co najmniej jedna czwarta praskiej floty pozostanie w dłuższej perspektywie niezależna od infrastruktury dostaw gazu lub ładowania energią elektryczną. To oznacza napęd diesla, aby spółka była w stanie zapewnić niezbędną usługę w każdej sytuacji. I w tym właśnie zakresie firma ogłosiła 3 sierpnia trzy zamówienia publiczne na zakup łącznie 253 nowych autobusów konwencjonalnych z silnikami Euro 6 , w tym:
- 100 szt. standardowych pojazdów 12-metrowych MAXI o szacunkowej wartości 600 mln CZK. Zakładany średni roczny przebieg na pojazd to 60 tys. km. Całkowita długość pojazdu: 11,01 - 12,50 m. Pojemność: 25 - 35 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc zarezerwowanych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Moc silnika: co najmniej 200 kW;
- 10 szt. autobusów piętrowych (Standard + ) o szacunkowej wartości 70 mln CZK. Zakładany średni roczny przebieg na pojazd to 65 tys. km. Całkowita długość pojazdu: 14.01 - 17,00 m. Pojemność: 35 - 45 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc zarezerwowanych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Moc silnika: co najmniej 220 kW. Plus wyposażenie specjalne dla lotniskowej linii AE: schowki na bagaż podręczny, miejsce na większy bagaż pasażerów. I uwaga – te autobusy mogą być również w wersji Low Entry;
- 143 szt. pojazdów przegubowych MEGA o szacunkowej wartości 1,144 miliarda CZK. Zakładany średni roczny przebieg na pojazd to 60 tys. km. Całkowita długość pojazdu: 17.01 - 18.75 m. Pojemność: 35 - 45 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc zarezerwowanych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Moc silnika: co najmniej 240 kW.
Jedna czwarta
-„Obecnie DPP realizuje 75% pracy przewozowej w oparciu o całkowicie bezemisyjny tabor, w tym metro i tramwaje, a tylko około 25% przypada na transport autobusowy. Do 2030 roku stopniowo go zelektryfikujemy, w tym wprowadzimy pierwsze trolejbusy, elektrobusy i autobusy hybrydowe. Aktualnie mamy najmłodszą flotę autobusową w najwyższym standardzie Euro 6, jaką kiedykolwiek miał DPP - powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodajmy, że Praga prowadzi aktualnie dwa przetargi na trolejbusy (o pierwszym na 15 szt. pisaliśmy TUTAJ, a o drugim na 20 szt. TUTAJ) i wybrała też dostawcę pierwszych elektrobusów - to 14 pojazdów od firmy Skoda.
-„W sytuacji, gdy stolica Praga posiada dwie trakcje elektryczne, nie byłoby sensowne w pełni elektryfikować trzeciej, czyli autobusów. Chcemy mieć co najmniej 25% taboru autobusowego niezależnego od energii elektrycznej, gotowego na nieprzewidziane sytuacje. Dlatego chcemy zdywersyfikować nasz tabor o różne rodzaje paliw, takie jak wodór czy biopaliwa. Najbliższy cel to zastąpić najstarsze pojazdy normami Euro 4 i 5 oraz utrzymać średni wiek taboru autobusowego na niskim poziomie w przedziale od 5,5 do 6,1 lat – powiedział Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP.