Przemysł motoryzacyjny czekają zwolnienia
Ponad 40 proc. producentów motoryzacyjnych rozważazwolnienia pracowników z powodu kryzysu wywołanego przez epidemię – wynika zraportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
38proc. z nich jeszcze nie wie, czy będzie zwalniać, 19 proc. nie zamierza tegorobić.
Zerwany łańcuch
Zatrzymanie fabryk w Chinach na początku tego rokuspowodowało poważne naruszenie globalnego łańcucha dostaw w motoryzacji.Obecnie ogłoszona pandemia, zamykanie fabryk motoryzacyjnych na całym świecie,zamykanie granic, ograniczenia związane z transportem powodują, że łańcuch tenjest zerwany – wskazuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów CzęściMotoryzacyjnych (SDCM).
Według prezesa SDCM Alfred Franke, produkcja części jestaktualnie najbardziej dotkniętym segmentem reprezentowanym przez Stowarzyszenie.
Jak wskazał, z ankiety przeprowadzonej na potrzeby raportuwynika, że niespełna 29 proc. producentów wskazało, że w kolejnych miesiącachpopyt na ich produkty „bardzo mocno spadnie”. Ponad 47 proc. pytanychstwierdziło, że „znacząco spadnie”, a blisko 24 proc. wskazało na”nieznaczny spadek”.
Sprzedaż na minusie
Nikt z ankietowanych producentów nie wskazał na możliwośćutrzymania sprzedaży na tym samym poziomie oraz nikt nie przewiduje wzrostupopytu na swoje produkty – podało SDCM.
Z badania wynika ponadto, że w związku z obecną sytuacjąepidemiczną i przypuszczalnie przeciągającym się kryzysem z tego powodu, 12proc. firm wśród badanych producentów motoryzacyjnych rozważa zwolnieniapracowników „już teraz”, 7 proc. pytanych wskazało na taką możliwość,jeśli kryzys potrwa dłużej niż 1 miesiąc, 12 proc., jeśli dłużej niż 2 miesiąceoraz kolejne 12 proc., jeśli kryzys potrwa dłużej niż 3 miesiące.
38 proc. badanych firm nie wie jeszcze, czy zwolnienia będąkonieczne, natomiast 19 proc. wskazało, że nie zamierza zwalniać pracowników,nawet jeżeli trudna sytuacja potrwa dłużej niż 3 miesiące.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według prezesa SDCM, choć jeszcze trudno ocenić, jak dalekojest do zakończenia pandemii, to już wiadomo, że kryzys nią wywołany będziewiększy niż ten z 2008 roku.
Unijna pomoc?
Franke dodał, że branża automotive będzie potrzebowaćwsparcia w wielu obszarach i to zarówno krajowego jak i tego, jakie powinnazapewnić gospodarce europejskiej Unia Europejska. Jak ocenił, „koordynacjai synchronizacja działań na poziomie europejskim, będą kluczowe do jaknajszybszego postawienia gospodarki i motoryzacji na właściwe tory”.
Wśród narzędzi pomocowych SDCM wymienia m.in. uproszczenieprzepisów dotyczących pomocy państwa oraz zapewnienie ulg podatkowych,gwarancji inwestycyjnych, pożyczek i innych środków.
Badanie wśród 150 producentów motoryzacyjnych na zlecenieSDCM przeprowadził portal MotoFocus.pl w okresie 21-24 marca br.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów CzęściMotoryzacyjnych tworzy 154 firm przemysłu i rynku części motoryzacyjnych,zatrudniających 300 tys. pracowników. SDCM należy do największych europejskichorganizacji związanych z sektorem części motoryzacyjnych – CLEPA i FIGIEFA.(PAP)
„