Przełom w komunikacji miejskiej w Skarżysku-Kamiennej
Dnia 1 października br. uroczyście przekazano do eksploatacji 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów. Było to szczególnie istotne wydarzenie, gdyż są to pierwsze nowe autobusy zakupione przez Miejską Komunikację Samochodową w Skarżysku-Kamiennej od 7 lat. W ostatnich latach udało się jedynie zakupić kilka sztuk używanych pojazdów, które jednak nieznacznie odmłodziły tabor miejskiego przewoźnika.
Nie byłoby to możliwe gdyby nie poparcie Prezydenta i Rady Miasta jak również wdrożenie nowej strategii w zakresie lokalnego transportu zbiorowego i dokapitalizowanie MKS.
Wszystkie nowe autobusy dostarczyła Spółka Polskie Autobusy, która wygrała oba zadania przetargowe. Zgodnie z podpisaną umową do Skarżyska dostarczone zostały dwa Autosany H7-20MB Solina oraz trzy Jelcze M083C Libero. Zarówno Autosany jak i Jelcze są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz spełniają najsurowsze obecnie obowiązujące normy czystości spalin na poziomie EURO 4.
Przed ogłoszeniem przetargu na ulicach miasta przeprowadzonych zostało szereg testów autobusów klasy mini dostępnych na polskim rynku, w tym m.in. Solaris Alpino 8.6, MAZ 206, Jelcz M083C oraz Autosan H7-20MB.
Nowe nabytki dołączyły do 39 już eksploatowanych autobusów w tym jedynie trzech przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych marki Neoplan.
Zakup autobusów klasy mini był w Skarżysku poruszany wielokrotnie, podczas miejskich sesji radnych, którzy wielokrotnie zarzucali MKS że zamiast pasażerów poza szczytem wozi powietrze (które niestety za transport płacić nie chce…). Solidny zastrzyk nowego, niskopojemnego taboru pozwoli na lepsze rozdysponowanie autobusów w zależności od napełnienia danej linii. Z całą pewnością przyniesie to znaczne oszczędności dla MKS, ponieważ małe autobusy zużywają przynajmniej o połowę mniej paliwa niż standardowe 12-metrowe autobusy miejskie.
Przejdźmy teraz do opisu nowego taboru:
Autosan H7-20MB Solina jest autobusem o długości 7,7-metra przystosowanym do przewozu 43 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. W tylnych drzwiach zamontowano niski pomost umożliwiający wjazd wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Bazą nowego autobusu jest podwozie Mercedes-Benz Vario 818D wyposażone w silnik o mocy 130 kW / 177 KM oraz mechaniczną 5-biegową skrzynię ZF.
Jelcz M083C Libero posiada długość 8,5-metra. Zasadniczą różnicą w stosunku do nieco krótszego Autosana jest niska podłoga od przodu aż do tylnej krawędzi drugich drzwi która zajmuje 3/5 całej powierzchni autobusu. Drugą równie istotną różnicą jest zamontowanie silnika CUMMINS o mocy 118 kW / 160 KM z tyłu pojazdu, a nie jak w przypadku Soliny z przodu. Podobnie jak w mniejszym modelu w Libero zastosowano mechaniczną skrzynię biegów firmy ZF posiadającą 6-biegów do jazdy w przód.
We wnętrzu może podróżować do 60 pasażerów, w tym 15 na miejscach siedzących.
Dla zagwarantowania bezpieczeństwa, stanowiska pracy kierowcy są oddzielone od przestrzeni pasażerskiej półpełnymi, przeszklonymi kabinami z dodatkowymi półkami do sprzedaży biletów.
Wentylacja przestrzeni pasażerskiej odbywa się za pomocą przesuwnych okien bocznych zamontowanych po obu stronach nadwozia, podobnie w Autosanie jak i Jelczu.
W obu modelach autobusów zastosowano system informacji pasażerskiej wraz z kasownikami firmy R&G Mielec.
W związku z uroczystym przekazaniem autobusów dla MKS udało się zadać kilka pytać zastępcy dyrektora Panu Janowi Maćkowiak.
InfoBus: Jak udało się pozyskać fundusze na zakup pierwszych nowych autobusów od 2001 roku?
Jan Maćkowiak: Łatwo nie było ponieważ rozpoczynając pracę w MKS-ie ponad rok temu, zarówno ja jak i Pan Prezes zastaliśmy w spadku strategię miasta która mówiła o tym, że po pierwsze lokalny transport zbiorowy powinien być wykonywany przy dopuszczeniu –wykorzystaniu prywatnych podmiotów. W tejże strategii były zapisy które wg mnie nie tylko degradowały Spółkę MKS ale również ograniczały ją w perspektywie na przyszłe lata, co wręcz uniemożliwiało dalszy jej rozwój.
Przekonaliśmy samorząd do zmiany strategii miasta, a co za tym idzie do zapisania punktu który mówi o tym że to przez spółkę miejską miasto będzie wykonywało swoje zadania polegające na organizowaniu transportu zbiorowego. Przekonaliśmy również radę miasta i Pana Prezydenta do tego żeby dokapitalizowali spółkę odpowiednimi pieniędzmi w ciągu najbliższych trzech lat i te pieniądze właśnie przeznaczone zostały na zakup pięciu nowych autobusów. Wybraliśmy te właśnie małe autobusy, tj. trzy Jelcze Libero i dwa Autosani Solina z tego względu że na wielu trasach kursowały tylko duże autobusy. Często pasażerowie i radni skarżyli się, że duży autobus wozi jedną, pięć albo dziesięć osób, w związku z czym uznaliśmy, że potrzebne są małe autobusy.
InfoBus: Jakie będą dalsze plany dotyczące wymiany taboru ?
Jan Maćkowiak: Konieczność dalszej wymiany taboru na pewno istnieje, bo te pięć nowych autobusów nie zaspokaja całkowitych naszych potrzeb. Na pewno nasze potrzeby będą w segmencie dużych autobusów, czyli takich które będą mogły obsługiwać wszystkie linie, także w godzinach szczytu. Będziemy rozmawiać z Prezydentem oraz radnymi alby wspomogli spółkę, żeby dalej odnawiać tabor w zakresie kolejnych, większych autobusów. Chcieli byśmy, żeby docelowo każdego roku kupić chociaż jeden nowy większy autobus. Oczywiście z pieniędzy spółki trudno będzie to zrobić ponieważ jako przewoźnik miejski mamy wielu pasażerów którym przysługują bezpłatne bądź ulgowe przejazdy za które miasto nie zwraca nam całej sumy.
InfoBus: Czy będą się państwo skłaniali ku nowym czy używanym autobusom podobnie jak było to wcześniej robione ?
Jan Maćkowiak: Faktycznie w ostatnim czasie zakupionych zostało kilka używanych autobusów, z Bundeswery podobnie jak zrobiły to również inne przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były to autobusy w dobrym stanie technicznym i z niedużym przebiegiem, ponieważ wcześniej były używane w armii niemieckiej do przerzucania żołnierzy, natomiast nie wszystkie te autobusy były przystosowane do komunikacji miejskiej. Są to autobusy wysokopodłogowe przeznaczone bardziej do ruchu międzymiastowego.
Oczywiście nie ukrywam że chciałoby się kupować nowe autobusy choćby tak jak zrobiły to pobliskie Starachowice, które z racji obecności fabryki MAN na terenie miasta otrzymały bardzo przystępną cenę na sześć nowych autobusów. Dzięki temu tylko w tym roku łącznie otrzymają oni aż dziesięć nowych autobusów.
Gdyby nam udawało się kupować tylko jeden nowy autobus rocznie, uważam że byłoby naprawdę bardzo dobrze.
InfoBus: Co skłoniło do zmiany barw firmowych ? Dotychczas autobusy MKS malowane były w bardzo chłodne biało-fioletowe barwy.
Jan Maćkowiak: Muszę odpowiedzieć, że trudno mówić o zmianie barw bo uważam, że do tej pory ustalonych jednolitych barw nie było albo raczej nie było konsekwencji naszych poprzedników by tą jednolitość barw zachować. Wspólnie z Panem Prezesem stwierdziliśmy, że konieczna jest zmiana wizerunku spółki w mieście. Wykonaliśmy w tym celu wiele czynności. Jedną z nich jest właśnie ustalenie jednolitych barw. Oczekują tego na pewno mieszkańcy i z całą pewnością działa to bardzo pozytywnie jeżeli nasze autobusy będą odróżniały się od innych pojazdów. Jeżeli dodatkowo będą to barwy które spodobają się mieszkańcom to na pewno bardzo dobrze. Jest oto zestawienie eleganckie, widoczne z daleka i wyróżniające się.
InfoBus: Czy dla nowych autobusów będą przydzielone jakieś konkretne linie bądź w rozkładach będą zaznaczone kursy autobusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych ?
Jan Maćkowiak: Chyba trudno nam to będzie zrobić, ponieważ po pierwsze są to autobusy niewielkie i na pewno nie będą one mogły obsłużyć niektórych linii, zwłaszcza tych głównych w godzinach szczytu. Dlatego właśnie będą one wykorzystywane na liniach mniej obciążonych. Być może pojawią się one na najważniejszych miejskich liniach ale tylko w godzinach poza szczytem i w dni wolne od pracy. Jedno co mogę powiedzieć, to to, że na pewno autobusy nie będą przydzielone do konkretnych linii.
InfoBus: Bardzo serdecznie dziękujemy za wywiad i życzymy dalszych sukcesów w poprawianiu funkcjonowania spółki.