Przekładnie Allison w nowych autobusach dla Peczu
Pecz, położony w południowej części Węgier, jest piątym co do wielkości miastem w kraju (ok. 150 tys. mieszkańców). W 2010 roku Pecz był Europejską Stolicą Kultury, wspólnie z Essen i Stambułem. Otrzymanie tego tytułu przyczyniło się do licznych inwestycji, w tym także odnowy wyeksploatowanego taboru miejskiego przewoźnika Tüke Busz Zrt. W ramach programu wymiany taboru zakupiono w trzech partiach 35 nowych węgierskich autobusów marki Credo, w tym 2 przegubowe niskopodłogowe Credo Citadell-19, 28 niskopodłogowych Credo Citadell-12 oraz 5 niskowejściowych Credo Econell CiTY. Prawie wszystkie autobusy (z wyjątkiem jednego) wyposażono w automatyczne skrzynie biegów marki Allison.
Istvan Paiger, prezes Tüke Busz Zrt, komentował doświadczenia z eksploatacji nowych autobusów: ?Faktem jest, że nasze ogólne koszty eksploatacyjne zostały zredukowane. Stosunek ceny do wartości przy zakupie jest niezwykle korzystny, a użytkowanie tych pojazdów jest znacząco tańsze niż pozostałych naszych autobusów.?
Cała pula nowych autobusów, zarówno tych z wcześniejszych dostaw, jak i tej obecnej, została wyprodukowana przez Grupę Kravtex-Kühne, która jako jedyna była w stanie wykonać zamówienie w tak krótkim czasie. Według Paigera, przewoźnik wcześniej słyszał o marce Allison, ale nie miał dotychczas żadnych bezpośrednich doświadczeń z eksploatacją jej produktów. Dlatego po złożeniu oferty Kravtex-Kühne firma uznała za stosowne zebranie informacji na temat producenta podzespołów.
?Po wizycie w fabryce Allison oraz Allison Customer Experience Center w Szentgotthárd, nabraliśmy pewności co do jakości produktu?, wyjaśnił Paiger. Allison Customer Experience Center to specjalna placówka, w której klienci mają okazję zapoznania się z procesem produkcji podzespołów, testowania ich jakości, a wreszcie osobistego sprawdzenia osiągów, korzystając z demonstracyjnych pojazdów i toru testowego. Na każdym etapie istnieje możliwość zadawania pytań odpowiednio przeszkolonym pracownikom Allison. Jedna z takich placówek znajduje się w węgierskim Szentgotthárd.
Tüke Busz Zrt podzieliło się danymi, zebranymi przez siebie w trakcie eksploatacji nowych autobusów. W pierwszym kwartale 2013 z powodu różnego rodzaju technicznych problemów niewykonanych zostało aż 7,7 tysięcy kursów! Nowe autobusy ze skrzyniami biegów Alisson umożliwiły obniżenie liczby niewykonanych kursów aż o 98,8% w trzecim kwartale tego samego roku. Nowy tabor zapewnił także obniżenie zużycia paliwa od 13 do 31% w autobusach solowych oraz 6% w przegubowcach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lajos Nagy, dyrektor warsztatu w Tüke Busz, jest zadowolony z pracy przy nowych Credo. Doświadczony w prowadzeniu i serwisowaniu autobusów z różnymi modelami przekładni, Nagy szczególnie dobrze ocenia skrzynie biegów Allison: ?Jeżeli elektroniczne czujniki są odpowiednio skalibrowane, bardzo szybko dostosowują się do stylu prowadzenia kierowcy i przekładnia sprawnie i efektywnie dystrybuuje moc napędową do kół. Obsługa jest znakomita. W ciągu roku autobusy pokonują pomiędzy 40 a 100 tysięcy kilometrów i w tym czasie żaden z nich nie miał przestoju z powodu awarii skrzyni biegów. Ponadto mamy świadomość ciągłego wsparcia serwisu Alisson, którego pracownicy są zawsze gotowi do pomocy w razie potrzeby?, mówił Nagy.
Część Peczu w południowym rejonie gór Mecsek jest dla autobusów wyjątkowo wymagająca. Jak jednak twierdzi kierowca Tüke Busz, Gabor Trapp, Credo ze skrzyniami biegów Alisson doskonale radzą sobie z tamtejszymi stromymi i krętymi drogami.
Tüke Busz Zrt przejął 1.04.2012 obsługę komunikacji miejskiej w Peczu od dotychczasowej spółki razem z całym taborem, składającym się z wyeksploatowanych Ikarusów oraz ponad 70 Mercedesów O345 Conecto. Poza 35 nowymi Credo, w ostatnich latach odnawiano tabor, zakupując także kilka nowych przegubowych Volvo 7900A oraz kilkanaście używanych autobusów, m. in. Berkhof Ambassador oraz Volvo 7000A. Łącznie komunikację miejską w Peczu obsługuje około 170 autobusów.