Przekazanie Autobusów MAN dla Białegostoku
infobus
07.11.2006 13:00
Przekazanie Autobusów MAN dla Białegostoku
5 października 2006 odbyło się uroczyste przekazanie nowo zakupionych autobusów MAN dla Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku. Po godzinie 14-tej na placu pod Teatrem Węgierki pojawiły się cztery nowiutkie MAN-y w barwach biało zielonych. Trzy wozy to jednoczłonowe z numerami taborowymi #902, #908 i #909. oraz przegubowy #806. Krótkie autobusy odziedziczyły numery taborowe po skasowanych Jelczach M-11 zaś długi po Ikarusie 280. Pojazdy są owocem wygranego przez MAN-a przetargu na dostawę 43 sztuk nowych autobusów. Wszystkie wozy są niskopodłogowe. Ich silniki spełniają najbardziej surowe normy czystości spalin EURO-4. Warto zwrócić też uwagę na bardzo cichą pracę silnika. Wykończenie wnętrza sprawia wrażenie bardzo solidnego. Białostoczanie bardzo pozytywnie ocenili nowe pojazdy. Z niecierpliwością oczekujemy następnych dostaw min. Do KPK oraz KZK.
Przypomnijmy, iż w dniu 13 czerwca 2006 r .podpisane zostały umowy na dostawę nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów miejskich MAN Lion’s i Lion’s City G. Złożona przez MAN –STAR TRUCKS oferta na dostawę 43 autobusów niskopodłogowych z silnikami EURO 4 została wybrana w przetargu jako najlepiej spełniająca wymagania i warunki zamówienia. Autobusy MAN dostarczane do Białegostoku to pojazdy, które po raz pierwszy w Polsce wyposażone będą w najnowsze silniki serii D20 common rail, osiągające normę czystości spalin EURO 4 metodą „suchą”- AGR. 32 zamówione autobusy to trzydrzwiowe, jednoczłonowe MAN A21, autobusy z silnikami typu D2066 LUH 11 (EURO 4) o mocy 199 kW, momencie obrotowym 1250 Nm i pojemności skokowej 10518 cm³, z ilością miejsc siedzących 31 + 1 miejsce dla kierowcy. Pozostałe 11 pojazdów to MAN A23, przegubowe, czterodrzwiowe z 43 miejscami siedzącymi + 1 dla kierowcy. Wyposażone są one w silniki typu D 2066 LUH 12 (EURO 4) o mocy 228 kW, momencie obrotowym 1550 Nm i pojemności skokowej10518 cm³. MAN w oparciu o najnowocześniejsze osiągnięcia techniczne i technologiczne opracował nowe silniki, które bez dodatkowych urządzeń zewnętrznych, bez konieczności stosowania dodatkowych substancji oraz bez dodatkowej infrastruktury, zapewniają spełnienie norm EURO 4. Opatentowany przez MAN bezobsługowy filtr cząstek stałych PM–KAT dopełnia chłodzoną recyrkulację spalin-AGR, jako technikę osiągnięcia EURO 4. Zapewnia ona w sposób optymalny spełnienie wymaganych warunków technicznych i eksploatacyjnych. Nowe niskopodłogowce wyposażone są też w system umożliwiający zapowiedzi głosowe w celu dostosowania transportu zbiorowego do wymogów niepełnosprawnych użytkowników oraz osób w podeszłym wieku. W celu poprawy bezpieczeństwa osobistego pasażerów wszystkie autobusy będą posiadać system cyfrowego monitoringu składający się z kamer, urządzenia do nagrywania oraz monitora. Każdy z autobusów wyposażony zostanie w system GPS z rejestratorem jazdy i urządzeniem umożliwiającym sterowanie sygnalizacją świetlną w „korytarzach wysokiej jakości”, co w znacznym stopniu skróci czas przejazdu na wybranym ciągu komunikacyjnym. Jest to pierwszy element działań, jakie Miasto podjęło w celu stworzenia priorytetów dla komunikacji miejskiej w ruchu ulicznym.
Współpraca MAN – STAR TRUCKS z Białymstokiem rozpoczęła się w roku 1998. MAN dostarczył wówczas miastu pierwsze 4 autobusy niskopodłogowe, przegubowe. Przez 8 lat współpracy trzem białostockim przewoźnikom sprzedanych zostały 53 autobusy. Na rynku wtórnym zakupili oni w tym czasie ponad 50 niskopodłogowych autobusów marki MAN. Obecnie po ulicach miasta jeżdżą m.in. takie modele Mana jak: NL202, NL222, EL283, NG272 czy NG312. Na mocy podpisanej umowy Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kupują 17 autobusów jednoczłonowych oraz 17 przegubowych a Komunalny Zakład Komunikacyjny zakupi 9 autobusów jednoczłonowych. Zakup na kwotę 41 014 241 zł jest finansowany w wysokosci 70,42% kosztów kwalifikowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Następnym etapem projektu, w ramach którego odnawiany będzie tabor w Białymstoku, będzie rozpisany jeszcze w tym roku przetarg na kolejne autobusy, w którym MAN również weźmie udział.