„Przegubowy” przetarg ZTM Lublin na ostatniej prostej

infobus
12.02.2015 10:59

9 i 10 lutego br. Krajowa Izba Odwoławcza orzekała w kwestii odwołania wniesionego przez Autobusowe Konsorcjum Lubelskie od ostatniego wyniku przetargu ZTM Lublin na świadczenie usług przewozowych 16 fabrycznie nowymi autobusami przegubowymi do końca 2022 roku. Przypomnijmy, że po wielu perturbacjach lubelski organizator komunikacji 16 stycznia ogłosił zwycięstwo konsorcjum firm Meteor z Jaworzna oraz Irex-1, które poprzednio dwukrotnie odwoływało się od rozstrzygnięć. Wcześniej Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie za każdym razem mimo stosownych wyroków KIO jako najkorzystniejszą wskazywał ofertę lokalnego przewoźnika BP Tour. Po tych wypadkach mogłoby się wydawać, że wszystko jest na dobrej drodze by wreszcie podpisać umowę po ciągnącym się ponad pół roku przetargu. Jednak i tym razem pojawiły się wątpliwości co do prawidłowego wyniku postępowania. Obiekcje zgłosiło Autobusowe Konsorcjum Lubelskie, które po ostatnim rozstrzygnięciu zostało wskazane przez jako jedna z firm, które nie spełniły warunków udziału w postępowaniu. KIO nie podzieliła jednak argumentacji lubelskiego przewoźnika, tym samym oddalając odwołanie. Nie są nam znane zarzuty AKL na decyzję ZTM Lublin. Poinformujemy o tym gdy tylko będziemy w posiadaniu odpowiednich materiałów.
Wobec takiego obrotu spraw lubelski ZTM ma w zasadzie zielone światło by podpisać umowę ze śląskim konsorcjum. Zgodnie z zapowiedzią rzecznika prasowego zamawiającego, Justyny Góźdź ma to nastąpić do końca lutego. Istnieje jeszcze co prawda teoretyczna szansa, że AKL skieruje skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Lublinie. Taki obrót spraw mógłby skutecznie pomieszać szyki w tym już i tak pełnym niespodzianek przetargu. My jednak mamy nadzieję, że po wielu perturbacjach wszystko jest już na ostatniej prostej. Przypomnijmy, że zwycięzca rozpocznie realizację przewozów maksymalnie pół roku od podpisania umowy i będzie je świadczyć do końca 2022 r. Meteor i Irex-1 tym celu zaoferowali wykonanie zamówienia Solarisami Urbino 18, które będą bardzo bogato wyposażone (klimatyzacja, rozbudowany system informacji pasażerskiej, automaty do sprzedaży biletów, monitoring). Za przewozy ZTM zapłaci 8,47 zł z każdy wykonany wzkm.

KIO odrzuciła skargę AKL w lubelskim przetargu na obsługę linii 16

To jednak nie koniec dobrych wiadomości z Lublina. 6 lutego na stronie internetowej ZTM pojawiły się dwa ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia przetargów na wykonywanie przewozów. Każde z nich zakłada, że procedury zakupowe rozpoczną się w lutym 2016 r. i będą zmierzały do wyboru operatorów, którzy będą wykonywali pracę eksploatacyjną na poziomie do 1,5 mln wzkm rocznie. Więcej szczegółów będzie mogli podać w miarę rozwoju wydarzeń. Jedno wydaje się być pewne. Jeżeli do skutku dojdzie choć jeden z tych przetargów, to jego zwycięzca obejmie zadania, które na chwilę obecną realizuje PKS Zielona Góra. Czy i przyszłoroczne zamówienia będą tak emocjonujące jak dotychczas nas przyzwyczajono? Można nieśmiało pokusić się o twierdzenie, że wtedy lubelskiej tradycji stałoby się zadość.