„ProNeo”: nowa organizacja produkcji autobusów Neoplan
27 listopada miała miejsce uroczyste otwarcie zmodernizowanej fabryki Neoplana w Pilsting w Dolnej Bawarii. Jest to część programu zmiany organizacji produkcji autobusów Neoplan, nazwanego „ProNeo” (skrót od „Nowa produkcja” i „Neoplan”). Uroczystego otwarcia dokonał prezes Neoplan Bus GmbH, Joachim Reinmuth, w obecności Ministra Rządu Bawarii, Erwina Hubera, miejscowego radnego – Heinricha Trappa, mera Pilsting – Josefa Maierhofera oraz kierownika fabryki – Karla Bindera. Dotąd, wszystkie 3 fabryki Neoplana w Niemczech (Stuttgart, Pilsting i Plauen) budowały autobusy i autokary, wykonując przy tym w dużym stopniu równolegle te same czynności. Czynności te nie różniły się znacząco pomimo, iż dotyczyły innych modeli autobusów. Dotyczy to takich procesów, jak budowa niewyposażonego nadwozia autobusu, montaż komponentów, montaż finalny, wyposażanie wnętrza i prace wykończeniowe. To powodowało, że czas wyprodukowania jednego pojazdu był bardzo długi, a więc i koszty produkcji były wysokie. W czasach, kiedy konkurencja na rynku autobusów jest tak silna jak nigdy, utrzymanie rentowności produkcji ma jednak kluczowe znaczenie. Dlatego, obok stworzenia „Sojuszu dla produkcji pojazdów niskopodłogowych”, do którego weszły zakłady w Starachowicach, Poznaniu i Salzgitter oraz wdrożenia „Ewolucji 2004” w zakładach w Ankarze, w 2003 r. rozpoczęto wdrażanie programu „ProNeo” w zakładach Neoplana. W jego ramach, przeznaczono ponad 10 milionów euro na modernizację i zmianę profilu działalności fabryk Neoplana w Niemczech, z czego ponad 50% przeznaczono na modernizację zakładów w Pilsting. Zamiast równoległego prowadzenia tego samego rodzaju prac w kilku zakładach, każdemu z nich przydzielona zostanie konkretna część procesu produkcyjnego, którego dany zakład stanie się „centrum kompetencji”. Zgodnie z planem, zakłady w Plauen w Saksonii staną się centrum produkcji niewyposażonych nadwozi do wszystkich autokarów Neoplan, z wyłączeniem modeli Tourliner i Trendliner, których nadwozia będą produkowane w Turcji. Ponadto, fabryka w Plauen zajmie się montażem pojazdów rodzin Starliner, Skyliner i Centroliner DD (dwupokładowych), które będą opuszczać zakłady o własnych siłach w postaci tzw. „półautobusów”, kierując się do fabryki w Stuttgarcie lub Pilsting, gdzie będą prowadzone prace wykończeniowe. Nadwozia autobusów Euroliner, Cityliner, Spaceliner i Centroliner M z kolei będą przewożone platformami do fabryki w Pilsting. Zdolności produkcyjne zakładu w Plauen wyniosą ok. 900 nadwozi rocznie (6 sztuk dziennie). Zgodnie z nową organizacją produkcji, fabryka w Pilsting nie będzie się już zajmować budową nadwozi autobusów. Ma się ona stać centrum prac montażowych w nadwoziach lub półgotowych autobusach przychodzących z zakładów w Plauen. Oprócz modeli Cityliner, Spaceliner i Euroliner Ü/K/SHD, będą tutaj prowadzone także prace montażowe w półgotowych konstrukcjach Centroliner E, które będą przyjeżdżały z zakładów w Starachowicach i Poznaniu. Fabryka w Pilsting będzie także centrum kompetencji w zakresie produkcji autobusów specjalnych (STS), takich jak trolejbusy. Także autobusy międzymiastowe Trendliner, produkowane w Turcji, będą wykańczane w zakładach w Pilsting. Zakłady w Pilsting mają techniczne zdolności produkcyjne wynoszące 1250 autobusów rocznie (5 dziennie), z czego około połowa może opuszczać je w stanie gotowym do odbioru, a druga połowa w postaci niewyposażonych nadwozi. Fabryka w Stuttgarcie tymczasem będzie zajmować się wyposażaniem i wykańczaniem najbardziej prestiżowych modeli Neoplana, czyli Skylinera oraz nowego Starlinera, który zadebiutował we wrześniu na targach w Hanowerze. Samojezdne, półgotowe pojazdy będą przyjeżdżały do Stuttgartu z fabryki w Plauen. Ponadto, siedziba Neoplana w Stuttgarcie będzie pełniła funkcję ośrodka badawczo-rozwojowego autokarów turystycznych, utrzymana zostanie prototypownia oraz zakłady naprawcze. Historia zakładów Neoplana w Plauen sięga lat 30. ubiegłego wieku, kiedy mieściła się tu firma Vomag (Vogtländische Maschinenfabrik). Po II Wojnie Światowej, zakłady znalazły się na terenie NRD i zajęły się głównie remontami autobusów oraz montażem zmodyfikowanych autobusów Ikarus. W 1992 r., fabrykę przejęła firma Neoplan Auwärter, rozbudowując i unowocześniając ją. Znacznie starsze są zakłady w Pilsting, które otworzył w 1883 r. Andreas Glas, prowadząc w nich naprawy maszyn rolniczych. Zakłady zamknięto w 1908 r., ale w 1946 r. przejęła je firma Isaria Maschinen, należąca do syna Andreasa Glasa, która rozpoczęła tutaj produkcję skuterów Goggo oraz – od 1954 r. – legendarnych minisamochodów Goggomobil. W 1973 r. fabrykę przejął Neoplan, uruchamiając tutaj produkcję modelu Hamburg ND6, a rok później – Jetliner. Zakłady były kilkukrotnie rozbudowywane i ze skromnej fabryczki o poiwerzchni 30 000 m2 rozrosły się do ogromnych zakładów, zajmujących 114 644 m2. Dzięki wprowadzeniu nowej organizacji produkcji, polegającej głównie na wyspecjalizowaniu się poszczególnych zakładów w konkretnych czynnościach, udało się zoptymalizować proces wytwarzania autobusu. Czas produkcji jednego pojazdu wynosi obecnie 16 dni (budowa nadwozia) + 6 dni (wyposażenie wnętrza i wykończenie).