Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Projekt Tarczy Antykryzysowej gotowy. Co z transportem?

infobus
22.03.2020 10:00

Ministerstwo Rozwoju ma już gotowy projekt specustawy ws.tarczy antykryzysowej. Trwają ostatnie konsultacje, w których m.in. bierzeudział Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej i Polski Związku Pracodawców Transportu Publicznego.

Cel jest jeden: jak największe wsparcie dla komunikacjipublicznej w związku z pandemią koronawirusa.

PZPTP ma przesłać swoje uwagi do Ministerstwa dzisiaj, 22marca do godziny 15.00.

Na razie znamy tylko ogólny kształt zapisów, który 21 marcazostał poszerzony o 3-miesięczne zwolnienie z ZUS. Poniżej podsumowanie tego co wiemy:

Ostatnie szlify

Szef rządu pytany 20 marca podczas konferencji prasowej oprojekt ustawy antykryzysowej odparł, że jest on już gotowy w MinisterstwieRozwoju.

-„We współpracy z innymi ministerstwami są szlifowaneostatnie jego zapisy” – zaznaczył. – „Chcemy ten weekend poświęcićjeszcze na jego przegląd, konsultacje” – dodał premier.

Projekt przewiduje mikropożyczki dla przedsiębiorców do 5tys. zł, rozszerzony program gwarancji de minimis BGK dla małych i średnichfirm (podwyższony zostanie poziom zabezpieczenia kredytu z 60 proc. do 80proc.) oraz wsparcie w leasingu dla firm z problemami (Agencja RozwojuPrzemysłu przeznaczy 1,7 mld zł na refinansowanie umów leasingowych firmtransportowych). W pierwotnym projekcie znalazła się także możliwość odroczeniapłatności składek na ZUS o trzy miesiące (późniejsza spłata składek będziemogła zostać rozłożona na raty).

Prezydent dodaje ZUS

21 marca prezydent Duda relacjonował postulaty mikroprzedsiębiorców, którzy podkreślali w rozmowach z nim, że po okresie kryzysunie będzie można normalnie wrócić do funkcjonowania, dlatego zawieszenieskładek jest ich zdaniem niewystarczającym rozwiązaniem.

-„Po długiej dyskusji, obliczeniach, ustaliliśmy, żezwolnieni z płacenia składek na ZUS przez 3 miesiące będą wszyscysamozatrudnieni, mikroprzedsiębiorcy, jeśli ich przychody spadły o więcej niż50 proc. w stosunku do lutego 2020 r.” – poinformował w sobotę prezydent.- „Dla wszystkich firm, które utrzymają miejsca pracy państwo dopłaci dopensji pracowników do 40 proc. średniego wynagrodzenia” – zapowiedziałAndrzej Duda.

Prezydent poinformował, że według szacunków ekspertów kosztytakiego rozwiązania wyniosą ok. 13 mld zł miesięcznie. Podkreślił w tymkontekście, że propozycje te – inaczej niż propozycje na Węgrzech – będąpowszechne, a nie przeznaczone jedynie dla poszczególnych branż.

Najważniejsze punkty Tarczy dla „Kowalskiego” to:

  • Wsparcie w wypłacie wynagrodzeń pracowników w firmach z problemami.

– Państwo pokryje połowę wynagrodzenia pracownika.
– Limit dopłaty wyniesie 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia w 2019 r.

  • Odroczenie płatności składek na ZUS o 3 miesiące.

– Późniejsza spłata składek będzie mogła zostać rozłożona na raty.
– Odroczenie i rozłożenie na raty składek ZUS – bez opłat.

  • Wypłata z ZUS jednorazowego świadczenia miesięcznego w kwocie ok. 2 tys. zł brutto.

– Dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne (zlecenia, dzieło).
– Dla osób samozatrudnionych.

  • Mikropożyczki dla przedsiębiorców do 5 tys. zł.
  • Rozszerzony program gwarancji de minimis BGK dla małych i średnich firm.

– Podwyższony zostanie poziom zabezpieczenia kredytu z 60 proc. do 80 proc.

  • Wsparcie w leasingu dla firm z problemami.

– Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 1,7 mld zł na refinansowanie umów leasingowych firm transportowych.

Co z transportem?

Ok. 4 tys. firm transportowych, których obroty spadły wwyniku pandemii koronowirusa, może dostać roczną karencję na spłatę ratleasingowych – powiedział 20 marca PAP wiceprezes ARP Paweł Kolczyński. Kolczyńskiwskazał, że kwota, którą ARP przeznaczy na wsparcie przedsiębiorców w okresieepidemii koronowirusa, (w tym na refinansowanie leasingu) to 1,7 mld zł.

Pieniądze te – jak oszacował – wystarczą na wsparcie ok. 4tys. przedsiębiorstw. Zaznaczył jednak, że jeśli oferta spotka się z dużymodzewem firm transportowych, to Agencja wystąpi o dodatkowe środki. Dodał, żepoza pieniędzmi z budżetu, ARP posiada też kapitał własny i zabiega o jegozwiększenie.

Podmiotem, który będzie przejmował refinansowanie umówleasingowych ma być spółka córka – Agencji, czyli ARP Leasing Sp. z o.o.”To z nią – jak zaznaczył Kolczyński – przedsiębiorcy będą podpisywaćumowy refinansujące.

-„Dzięki takiemu rozwiązaniu, przez 12 miesięcy, firma niebędzie spłacać rat leasingowych, a zaoszczędzone w ten sposób środki, będziemogła przeznaczyć na inne cele, m.in. na potrzymanie funkcjonowaniaprzedsiębiorstwa” – powiedział.

ARP liczy

Szef ARP wyliczył, że firma transportowa refinansując leasing jednegozestawu – ciągnika siodłowego z naczepą – dzięki 12 miesięcznej karencji może”zaoszczędzić” w tym czasie średnio 111 tys. zł i dzięki temu czasowo odbudowaćswą płynność i kapitał obrotowy.

Zapytany o kryteria udzielania pomocy, powiedział, żenajważniejszym z nich będzie historia finansowa firmy, musi z niej wynikać, żewyniki pogorszyły się w 2020 roku, natomiast w 2019 r. firma miała stabilnąsytuację, notowała zyski. Dodał również, że wsparcie przeznaczone jest dlapodmiotów z sektora MŚP, które osiągają roczne obroty powyżej 4 mln zł,prowadzących pełną księgowość

Kolejnym kryterium – jak wskazał Kolczyński – jest wiekleasingowanych pojazdów: nie mogą mieć więcej niż trzy lata. Poza tym łącznakwota leasingu dla jednego przedsiębiorcy nie może przekraczać 5 mln zł netto,a okres spłaty nie może być dłuższy niż 6 lat (łącznie z karencją).

Wiceprezes zaznaczył, że karencja w spłacie nie możeprzekroczyć 12 miesięcy, a po tym okresie firma zobowiązania jest dorozpoczęcia spłat wynikających z miesięcznych harmonogramów rat leasingowych.

Z przedstawionych przez Kolczyńskiego wstępnych założeń umówrefinansujących leasing wynika, że oprocentowane one będą zgodnie z obowiązującąstawką WIBOR, do którego doliczona zostanie „marża zgodna z siatką cen dlaproduktu”. Nie będzie natomiast żadnej opłaty wstępnej czy manipulacyjnej.Zabezpieczeniem umowy refinansującej ma być weksel własny in blanco wraz zdeklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie 777 Kpc,zastaw oraz poręczenie leasingobiorcy oraz jego głównych udziałowców. ARPudzieli regwarancji ARP Leasing Sp. z o.o. dla ostatniego roku okresufinansowania.

Od kiedy wsparcie?

Na pytanie, kiedy przedsiębiorcy, będą mogli składać wnioskio wsparcie, Kolczyński powiedział, że obecnie opracowana jest procedura, któraumożliwi szybie i bezpieczne składanie formularzy przez internet. „Aprzede wszystkim czekamy na zakończenie procesu legislacyjnego pakietu antykryzysowegoi przekazanie 1,7 mld zł z budżetu państwa” – powiedział.

Zaznaczył, że biorąc pod uwagę obowiązującą ścieżkęproceduralną, przepisy umożliwiające wdrożenie programu refinansowania leasingupowinny wejść w życie w połowie kwietnia. Dodał, że już w tym momencie dodyspozycji przedsiębiorców są specjaliści z ARP Leasing oraz sześciu CentrówObsługi Przedsiębiorców ARP, jak i centrali ARP w Warszawie.

18 marca odbyła się Rada Gabinetowa poświęcona pakietowipomocowemu dla gospodarki w związku z negatywnymi skutkami epidemiikoronawirusa. Po posiedzeniu, premier Mateusz Morawiecki poinformował opowstaniu projektu pod nazwą: Gospodarcza i społeczna tarczaantykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw i pracowników w związku zpandemią wirusa SARS-Cov-2. Szacunkowa wartość pakietu to ok. 212 mld zł. Pięćfilarów pakietu tworzy: obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służbyzdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców iinwestycji publicznych. W realizację pakietu będą zaangażowane takie instytucjejak Polski Fundusz Rozwoju, Agencja Rozwoju Przemysłu czy Bank GospodarkiKredytowej.(PAP)

Sejm o tarczy

Sejm w piątek, 27 marca ma rozpatrywać rządowy projekt tzw.tarczy antykryzysowej – wynika ze wstępnego harmonogramu izby, do któregodotarła PAP. Posiedzenie ma być jednodniowe.

Jak wynika ze wstępnego harmonogramu Sejmu, projektemspecustawy posłowie zajmą się w piątek o godz. 9 na 8. posiedzeniu izby. Wpierwszym wariancie wszystkie dwa czytania projektu miałyby się odbyć kolejnopo sobie i zakończyć albo o godz. 9.45, a w przypadku zaopiniowania poprawekprzez komisję – trzecie czytanie odbyłoby się o godz. 10.45. Z drugim zwariantów prace w komisjach odbywać by się miały między godz. 9.30 a 17 popierwszym czytaniu i między godz. 17.15 a 18.15 po drugim czytaniu, jeżelikomisja będzie musiała zaopiniować poprawki. Wówczas przewidziane głosowaniaodbyłyby się w godz. 18.15-18.30. (PAP)