Projekt badawczy REVAMP podstawą do procesu regeneracji akumulatorów
Rozpoczęty niedawno projekt REVAMP ma na celu automatyzację procesu oceny stanu zużytych akumulatorów samochodowych. Dzięki tej wiedzy akumulatory mają być ekonomicznie regenerowane do późniejszego wykorzystania w pojeździe (2nd-use) lub do innych celów (2nd-life).
W projekt, który jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK), zaangażowane jest konsorcjum dziewięciu partnerów z przemysłu i nauki. Liderem konsorcjum jest firma MAN Truck & Bus.
Drugie użycie, drugie życie lub recykling
Wraz z rozwojem elektromobilności należy spodziewać się w przyszłości silnego wzrostu zużytych baterii. Po pierwszym użyciu jednostek magazynowania energii w ciężarówce lub autobusie (pierwsze życie) istnieją zasadniczo różne opcje drugiego użycia: ponowne użycie w pojeździe (drugie użycie), użycie w innym zastosowaniu (drugie życie), np. jako stacjonarny magazyn buforowy lub, w ostateczności, recykling w celu odzyskania cennych surowców. Spośród tych alternatyw regeneracja elementów baterii do ponownego użycia stanowi alternatywę ekologiczną i ekonomiczną.
Taki jest właśnie cel nowego projektu badawczego REVAMP. Projekt jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK). Celem jest zwiększenie wskaźnika wykorzystania akumulatorów drugiego użycia i akumulatorów drugiego życia w Niemczech. Projekt jest nadzorowany przez organizację zarządzania projektami VDI/VDE-IT.
Podstawą tego procesu, zwanego regeneracją, który już istnieje na przykład w przypadku regenerowanych silników lub komponentów pojazdów, jest ocena stanu i zautomatyzowany demontaż zwrotów akumulatorów jako główny aspekt REVAMP. Na tej podstawie przeprowadzane są następnie badania dotyczące ponownego przetwarzania, ponownego montażu, testowania i ponownego wprowadzenia baterii na rynek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W projekt REVAMP zaangażowane są Laboratorium Obrabiarek (WZL) oraz Instytut Energoelektroniki i Napędów Elektrycznych (ISEA) na Uniwersytecie RWTH Aachen. Częścią projektu jest również Instytut Fraunhofera ds. Technologii Produkcji (Fraunhofer IPT). Z przemysłu zaangażowane są następujące firmy: Bertrandt Technikum GmbH, Software AG, IBG Automation GmbH, BE-Power GmbH, Wacker Neuson Produktion GmbH & Co. KG, Weidemann GmbH i MAN Truck & Bus SE jako lider konsorcjum.
Problemy i wyzwania
Jednym z wyzwań związanych z regeneracją akumulatorów do pojazdów użytkowych jest to, że mają one różne stany starzenia, gdy wracają do oceny stanu. Problemem może być też to, kształt, konstrukcja i producent baterii są często różne. Dlatego bardzo ważne jest, aby cały system regeneracji był zaprojektowany elastycznie i mógł reagować na różne stany i charakterystyki baterii.
Projekt badawczy jest realizowany w 11 pakietach roboczych. W oparciu o założenia metodologiczne i teoretyczne opracowywane są procedury oceny stanu oraz planowania drugiego wykorzystania i drugiego życia. Na tej podstawie opracowane zostaną metody przygotowania elementów baterii na poziomie pakietu, modułu i ogniwa. Równolegle zaplanowany zostanie elastyczny, zautomatyzowany demontaż i ponowny montaż akumulatorów oraz zostaną utworzone odpowiednie elementy sterujące.