Projekt badawczy REVAMP podstawą do procesu regeneracji akumulatorów

infobus
09.07.2023 15:01

Rozpoczęty niedawno projekt REVAMP ma na celu automatyzację procesu oceny stanu zużytych akumulatorów samochodowych. Dzięki tej wiedzy akumulatory mają być ekonomicznie regenerowane do późniejszego wykorzystania w pojeździe (2nd-use) lub do innych celów (2nd-life).

W projekt, który jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK), zaangażowane jest konsorcjum dziewięciu partnerów z przemysłu i nauki. Liderem konsorcjum jest firma MAN Truck & Bus.

Drugie użycie, drugie życie lub recykling

Wraz z rozwojem elektromobilności należy spodziewać się w przyszłości silnego wzrostu zużytych baterii. Po pierwszym użyciu jednostek magazynowania energii w ciężarówce lub autobusie (pierwsze życie) istnieją zasadniczo różne opcje drugiego użycia: ponowne użycie w pojeździe (drugie użycie), użycie w innym zastosowaniu (drugie życie), np. jako stacjonarny magazyn buforowy lub, w ostateczności, recykling w celu odzyskania cennych surowców. Spośród tych alternatyw regeneracja elementów baterii do ponownego użycia stanowi alternatywę ekologiczną i ekonomiczną.

Taki jest właśnie cel nowego projektu badawczego REVAMP. Projekt jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK). Celem jest zwiększenie wskaźnika wykorzystania akumulatorów drugiego użycia i akumulatorów drugiego życia w Niemczech. Projekt jest nadzorowany przez organizację zarządzania projektami VDI/VDE-IT.

Podstawą tego procesu, zwanego regeneracją, który już istnieje na przykład w przypadku regenerowanych silników lub komponentów pojazdów, jest ocena stanu i zautomatyzowany demontaż zwrotów akumulatorów jako główny aspekt REVAMP. Na tej podstawie przeprowadzane są następnie badania dotyczące ponownego przetwarzania, ponownego montażu, testowania i ponownego wprowadzenia baterii na rynek.

W projekt REVAMP zaangażowane są Laboratorium Obrabiarek (WZL) oraz Instytut Energoelektroniki i Napędów Elektrycznych (ISEA) na Uniwersytecie RWTH Aachen. Częścią projektu jest również Instytut Fraunhofera ds. Technologii Produkcji (Fraunhofer IPT). Z przemysłu zaangażowane są następujące firmy: Bertrandt Technikum GmbH, Software AG, IBG Automation GmbH, BE-Power GmbH, Wacker Neuson Produktion GmbH & Co. KG, Weidemann GmbH i MAN Truck & Bus SE jako lider konsorcjum.

Problemy i wyzwania

Jednym z wyzwań związanych z regeneracją akumulatorów do pojazdów użytkowych jest to, że mają one różne stany starzenia, gdy wracają do oceny stanu. Problemem może być też to, kształt, konstrukcja i producent baterii są często różne. Dlatego bardzo ważne jest, aby cały system regeneracji był zaprojektowany elastycznie i mógł reagować na różne stany i charakterystyki baterii.

Projekt badawczy jest realizowany w 11 pakietach roboczych. W oparciu o założenia metodologiczne i teoretyczne opracowywane są procedury oceny stanu oraz planowania drugiego wykorzystania i drugiego życia. Na tej podstawie opracowane zostaną metody przygotowania elementów baterii na poziomie pakietu, modułu i ogniwa. Równolegle zaplanowany zostanie elastyczny, zautomatyzowany demontaż i ponowny montaż akumulatorów oraz zostaną utworzone odpowiednie elementy sterujące.