Program „Klimatyczne Uzdrowiska” bez eko autobusów
„Klimatyczne Uzdrowiska" – tak nazywa się nowy program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do którego 15 lipca rozpoczął się nabór wniosków.
Nam najbardziej w nim brakuje transportowego komponentu, czyli możliwości zakupu ekologicznego taboru przez uzdrowiskowe gminy. Sprawdzamy, dlaczego tak się stało.
250 mln dofinansowania
Uzdrowiskowy program nie jest duży - do rozdysponowania jest 250 mln zł – ale mocno skoncentrowany na wąskiej grupie gmin, które chcą wzmocnić swoją odporność na skutki zmian klimatu, a przez to poprawić jakość życia mieszkańców i kuracjuszy. Wsparcie z NFOŚiGW to szansa na rozwój dla ponad 50 gmin i miejscowości ze statusem uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej.
W obecnej wersji program „Klimatyczne Uzdrowiska" nie przewiduje żadnego dofinansowania do zakupu ekologicznego taboru (pojazdów zeroemisyjnych) na terenie gmin i miejscowości uzdrowiskowych. I to mimo faktu, że w ostatnim okresie samorządy te prowadziły szeroko zakrojone testy w tym zakresie.
-„Pragnę zaznaczyć, iż program „Klimatyczne Uzdrowiska” ma charakter pilotażowy i na pewno będzie rozwijany na podstawie zebranych doświadczeń. Nie jest zatem wykluczone, że ewentualnych, następnych odsłonach w programie znajdzie się komponent dotyczący dotacji do zakupu ekologicznych pojazdów na użytek transportu publicznego w uzdrowiskach” – tłumaczy Sławomir Kmiecik z Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej NFOŚiGW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szkoda, bo głównym celem tego przedsięwzięcia jest upowszechnienie w gminach uzdrowiskowych nowoczesnych, efektywnych i skutecznych rozwiązań, które pozwolą uchronić kurorty przed następstwami zmian klimatu. Jak się okazuje jednak głównie chodzi o rozbudowę „zielono-niebieskiej” infrastruktury, w tym systemów zagospodarowania wód opadowych i kanalizacji deszczowej, a także budowy i modernizacji ujęć wód i sieci wodociągowych dla poprawy zaopatrzenia ludności w wodę do picia.
Mój elektryk
NFOŚiGW odsyła samorządy zainteresowane poprawa transportu publicznego do programów Zielony Transport Publiczny oraz do owego projektu - „Mój elektryk”.
-„W najbliższych tygodniach zostanie w NFOŚiGW uruchomiony nabór dla banków, które następnie będą dystrybuowały dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych dla firm i instytucji publicznych w ramach programu „Mój elektryk”. Po zakończeniu tego procesu wnioskodawcy nie będący osobami fizycznymi zyskają możliwość ubiegania się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu elektrycznego lub napędzanego wodorem. Zarówno ta, jak i inne inicjatywy, nad którymi obecnie pracuje NFOŚiGW, stworzą możliwości również dla przedsiębiorców i samorządów z terenów uzdrowiskowych” – podkreśla Sławomir Kmiecik.