Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2012 roku

infobus
22.08.2012 18:38
Analizę produkcji zacznijmy od danych dt. sprzedaży na polskim rynku. W okresie od stycznia do czerwca br. odnotowaliśmy wzrost (+ 4,54%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 598 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5 t i powyżej, czyli o 26 szt. więcej niż rok wcześniej. W tej sumie 391 pojazdów zostało wyprodukowanych w naszym kraju.  Dodatkowo fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1366 autobusów, czyli o 227 pojazdów mniej niż rok wcześniej (- 14,24%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 1757 szt., czyli mniej (- 10,49%) niż w I połowie 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 37 trolejbusów oraz 500 podwozi autobusowych i szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w I połowie 2012 r. wyprodukował 529 autobusów, czyli o 70 szt. (- 11,68%) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 200 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Dodajmy, że oba zakłady MAN Bus przechodzą cały czas intensywną reorganizację przygotowując się do osiągnięcia zdolności produkcyjnej na poziomie 3000 szt.! Aktualnie firma realizuje skomasowania produkcji w ramach jednej zmiany, a także intensywnie rozbudowuje swoje zaplecze socjalne (m.in. w tym roku powstanie w Sadach zupełnie nowa szatnia dla pracowników, a w przyszłym –stołówka). Kolejnym ważnym elementem rozwoju sieci produkcyjnej MAN w Polsce było uruchomienie w sierpniu 2011 r. seryjnej produkcji szkieletów autokarów Neoplan Cityliner i Starliner. W Starachowicach korpusy są zabezpieczane poprzez kataferetyczne malowanie zanurzeniowe, a następnie eksportowane do niemieckiej fabryki MAN w Plauen. Tam następuje montaż wszystkie elementów wyposażenia. Codziennie do Niemiec jest wysyłanych od 1 do 2 korpusów. To bardzo ważna gałąź produkcyjnej aktywności fabryki w Starachowicach, która może w przyszłości –w oparciu o współpracę z Plauen –spowodowywać dalszy rozwój zakładu, a tym samym wzmocnić jego rangę w systemie MAN. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 41 szt. (7,7% udziału w całej produkcji), co jest naprawdę dobrym wynikiem.
W I połowie br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1757 szt.
Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w I połowie br. wytworzyło łącznie 382 autobusy, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (- 4,97%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych. Po I połowie br. odnotowano także poprawę koniunktury w segmencie międzymiastowym –m.in. dzięki kolejnym kontraktom do Norwegii. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji –Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Cały czas najpopularniejszym modelem jest tutaj ekonomiczny autokar 9500. I na koniec segment miejski, które ponownie najlepiej wygląda na tle całej produkcji Volvo we Wrocławiu. To efekt większych zamówień na autobusy hybrydowe (w tym najwięcej dla Norwegii, Holandii, Hiszpanii, Szwajcarii i Meksyku) oraz na gazowce z krajów skandynawskich. W II połowie 2011 r. polski zakład Volvo wyprodukował także prototypowy autobus miejski nowej generacji 7900, który swoją światową premierę będzie miał na targach w Kortrijk. I na zakończeniu udział w produkcji polskich klientów, który niestety w przypadku Volvo jest cały czas na niewielkim poziomie. W I połowie br. wyniósł on zaledwie 7 szt. (1,8%).
W I połowie br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1757 szt. 
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu po I połowie br. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy polskiej  fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 335 autobusów (- 97 szt. / – 22,45%) oraz 37 trolejbusów (+ 16 szt. / +76,19%) Na początku roku na liniach produkcyjnych polskiego producenta dominowały głównie pojazdy przeznaczone dla polskich klientów (m.in. dla Białegostoku, Kielc czy Krakowa). Natomiast już niedługo pierwsze pojazdy z logo Solarisa pojadą po raz pierwszy do Finlandii. W przetargu ogłoszonym przez Tampereen Kaupinkiliikenne najkorzystniejszą ofertę złożył właśnie polski producent. Dwa autobusy hybrydowe zostaną dostarczone tam do końca listopada tego roku. Będą to Solarisy Urbino z systemem hybrydowym firmy Eaton. Nowością jest długość pojazdów wynosząca 12,9 metra. To nowy model, który tym samym poszerza paletę produktów ze znakiem zielonego jamnika.
Kolejne kontrakty na Solaris zdobył m.in. na Litwie. Firma UAB 'Kauno autobusai’ zamówiła u polskiego producenta 24 niskopodłogowe Solarisy Urbino 12 w wersji z napędem na gaz ziemny. Z kolei w miejscowości Poniewież odbierze 6 autobusów z napędem hybrydowym Solaris Urbino 12. Będą to pierwsze hybrydy w komunikacji miejskiej na Litwie. Idąc dalej tym „hybrydowym śladem”to latem br. siedem ekologicznych Solarisów Urbino 18 Hybrid zawita do szwajcarskiego miasta La Chaux-de-Fonds.
Cały czas strategicznym rynkiem eksportowym dla Solarisa są Niemcy. Tutaj polski producent realizuje m.in. kontrakt dla Związku Komunikacyjnego Regionu Mittlerer Niederrhein (Kooperationsgemeinschaft Mittlerer Niederrhein, KMN), zrzeszający 5 przewoźników ze środkowej części Nadrenii-Westfalii. Dostawa pierwszych z 44. niskopodłogowych miejskich Urbino rozpoczęła się w połowie kwietnia br. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez Solaris autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 167 szt. (49,8% udziału w całej produkcji), czyli prawie idealnie połowa.
W I połowie br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1757 szt.
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania Production Słupsk. W I połowie 2012 r. szwedzka firma zmontowała 254 pojazdy, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej (- 18,84%). To wynik zgodny z ostatnimi komunikatami szwedzkiego producenta i przeprowadzanej redukcji zatrudnienia w fabryce w Słupsku. Z powodu słabnącego popytu na autobusy do transportu publicznego, Scania Production Słupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty. W porozumieniu ze związkami zawodowymi firma opracowała programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami – takie jak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy finansowe.  –„Sytuacja gospodarcza na naszych najważniejszych rynkach nie wykazuje oznak poprawy, co oznacza, że możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach utrzymującego się spadku popytu na autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego jesteśmy zmuszeni dostosować produkcję do tych zmniejszonych potrzeb”–powiedział Klas Dahlberg Senior Vice President, Scania Buses &Coaches. Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce powstają najpopularniejsze modele autobusów Scania – OmniCity oraz OmniLink. I na zakończeniu udział w produkcji Scania polskich odbiorców, który niestety nie jest duży. W I połowie br. wyniósł zaledwie 3 szt. (1,1%).
W I połowie br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1757 szt.
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 141. wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan, Solbus. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w I połowie br. do polskich przewoźników trafiło 22,2% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w całym 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Tegoroczne dane oznaczają, że prawie co czwarty autobus, który w tym roku opuścił bramy fabryk zlokalizowanych w naszym kraju trafił następnie na nasze drogi czy ulice. Rosnąca udział Polski w odbiorze fabrycznie nowych autobusów potwierdza słuszność decyzji o wybudowania fabryk właśnie w naszym kraju, który jest także ważnym rynkiem zbytu dla większości producentów.
 W I połowie br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1757 szt.
 Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2012 r.
Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2012 r.
Lp.
MARKA
01-06.2012.
udział [%]
01-06.2011
udział [%]
1
MAN
529
30,11%
599
30,51%
2
VOLVO
382
21,74%
402
20,48%
3
SOLARIS
335
19,07%
432
22,01%
4
SCANIA
254
14,46%
313
15,94%
5
inne
257
14,63%
217
11,06%
RAZEM
1757
100,00%
1963
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego