Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2009 roku
infobus
19.08.2009 15:26
Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2009 roku
W I połowie 2009 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2417 szt. To o 387
szt. (+ 19,06%) więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po I połowie br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w połowie br. osiągnęły poziom 2151 autobusów. To oznacza, że tylko 266 autobusów (11%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników.
szt. (+ 19,06%) więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po I połowie br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w połowie br. osiągnęły poziom 2151 autobusów. To oznacza, że tylko 266 autobusów (11%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników.
Miejskie cały czas górą
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4516 autobusów, w tym aż 3254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w I połowie br. wytworzono łącznie 1795 autobusów miejskich, czyli o 423 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,83%). Ten pozytywny trend zawdzięczamy rosnącemu eksportowi tego typu konstrukcji, gdyż na krajowym rynku odnotowaliśmy w tej kategorii zdecydowany spadek sprzedaży. Liderem po I połowie br. jest tutaj MAN z liczbą 863 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 482 szt. i Scania (392 szt.).
W I połowie br. również pozytywna koniunktura panuje w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 493 pojazdów –o 17 szt. więcej niż przed rokiem (- 3,57%). Jednak ten wzrost zawdzięczamy wyłącznie norweskiemu zamówieniu Volvo na prawie 200 autobusów typu V8700 i stąd bardzo silna tutaj pozycja szwedzkiego producenta (z udziałem 49% w tym segmencie). Polscy producenci są zdecydowanie w defensywie w porównaniu z zeszłym rokiem , co jest efektem bardzo słabego popytu na autobusy międzymiastowe ze strony krajowych przewoźników. Drugie miejsce zajmuje tutaj Kapena z modelem Irisbus Proway, a trzecie –CMS Auto.
Po I połowie roku „pod kreską”znalazł się segment autobusów turystycznych, których w I połowie br. wyprodukowano 129 szt. –o 53 szt. mniej niż przed rokiem (- 29,12%). To wynik ustanowiony w zasadzie tylko przez jedną fabrykę –Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie sześć różnych typów autobusów turystycznych z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki. W 2008 r. w tym segmencie zaistniał Solbus oraz Kapena z modelem Proxys, wytwarzanym dla koncernu Irisbus. Liderem jednak w tym segmencie jest niezaprzeczalnie Volvo i to wyniki sprzedaży szwedzkiego koncernu decydują o obrazie tego segmentu. W I połowie br. widać wyraźny spadek koniunktury na tego typu pojazdy na europejskim rynku.
Tabela 1. Liczba wyprodukowanych autobusów w Polsce w I połowie 2009 r.
Lp.
|
Marka
|
01-06. 2009
|
udział (%)
|
01-06. 2008
|
udział (%)
|
1
|
MAN
|
863
|
35,71%
|
673
|
33,15%
|
2
|
SOLARIS
|
482
|
19,94%
|
317
|
15,62%
|
3
|
VOLVO
|
412
|
17,05%
|
347
|
17,09%
|
4
|
SCANIA
|
392
|
16,22%
|
260
|
12,81%
|
5
|
KAPENA
|
95
|
3,93%
|
125
|
6,16%
|
6
|
inni
|
173
|
7,16%
|
308
|
15,18%
|
∑
|
Razem
|
2417
|
100,00%
|
2030
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego