Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2008 roku

infobus
22.07.2008 11:51

W I połowie 2008 r. produkcja autobusów o masie powyżej 8 ton DMC w Polsce osiągnęła poziom 1904 szt., czyli o 308 szt. (+ 19,29%) więcej niż rok temu. Cały czas głównym motorem polskiej produkcji jest rosnący eksport.
O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Volvo, Solaris i Scania. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez największych europejskich graczy w tej branży. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w naszym kraju. W całym 2007 roku wyprodukowane w Polsce autobusy trafiły głównie na nasz rodzimy rynek –łącznie 942 szt. (udział 27,02%). Podobny procent odnotowaliśmy w I połowie ubiegłego roku. Jednak już w tym roku ta tendencja się zmieniła i najważniejszym odbiorcą autobusów z naszego kraju są Niemcy (z udziałem 23,27%). Polska jest dopiero na drugim miejscu z udziałem 22,58%.
Zdecydowanie najwięcej w I połowie 2008 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –1364 szt. czyli o 344 szt. więcej niż przed rokiem. Równie dobrze wypadł segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 358 szt. –o 88 szt. więcej niż w rok wcześniej. Wzrost poziomu produkcji odnotowaliśmy także w segmencie autobusów turystycznych. W I połowie br. zbudowano w Polsce 182 autokary –o 58 szt. więcej niż przed rokiem. Ten wynik zawdzięczamy tylko i wyłącznie rosnącemu w tym zakresie eksportowi firmy Volvo.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Obserwując systematyczne rozwijanie zakładów wytwórczych przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów:
MAN w 2007 roku mocno zainwestował w system wanien do kataforezy celem lepszego zabezpieczenia szkieletów konstrukcyjnych w Starachowicach, a od połowy 2007 r. prowadzona jest restrukturyzacja polskich zakładów autobusów celem przejęcia produkcji autobusów z Saltzgitter. Efekty tych zmian są już doskonale widoczne w eksportowych statystykach.
Scania Production Słupsk w 2007 r. wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem. Kolejna nowość to wprowadzenie od początku roku do produkcji międzymiastowych autobusów OmniLine, które wytwarzane są ze stali konstrukcyjnej. To oznacza, że w Słupsku wprowadzono dodatkowe działy spawania, gdyż przy produkcji aluminiowych autobusów miejskich nie były one potrzebne.
Volvo uruchomiło w 2007 roku produkcję nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech. Kolejny krok w rozwoju wrocławskiej fabryki to przeniesienie tutaj produkcji międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere. Do tej poru był on wytwarzany równolegle w tych dwóch zakładach. Od sierpnia br. jego montaż zostanie skoncentrowany wyłącznie we Wrocławiu.

Tabela. Produkcja autobusów w I połowie 2008 r.
 
Lp
Producenci
Razem
   
01-06.
2008
%
01-06. 2007
%
1
MAN MAN Star Trucks &Buses
673
35,35%
428
26,82%
2
VOLVO Volvo Polska
347
18,22%
338
21,18%
3
SOLARIS Solaris Bus &Coach
317
16,65%
282
17,67%
4
SCANIA Scania Production Słupsk
260
13,66%
273
17,11%
5
pozostali producenci
307
16,12%
275
17,23
Razem
1904
100,00%
1596
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej informacji na temat produkcji autobusów w Polsce :  http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .