Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2007 r.

infobus
07.08.2007 20:00
W I połowie 2007 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1659 szt., czyli o 300 szt. więcej niż przed rokiem (+ 22,07%), kiedy wytworzono łącznie 1359 autobusów. Cały czas podstawowym motorem tego pozytywnego trendu jest rosnący eksport, który w I połowie 2007 r. osiągnął pułap 1117 autobusów –o 150 szt. więcej niż w I połowie 2006 r. (+ 15,51%).
O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Volvo, Scania i Solaris. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez największych europejskich graczy w tej branży. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w naszym kraju. Dzięki doskonałej w tym półroczu sprzedaży krajowej kroku dotrzymuje im Solaris Bus &Coach. Znacznie zwiększona krajowa sprzedaż stała się drugim czynnikiem decydującym o wzroście produkcji w I półroczu 2007 r.
Zdecydowanie najwięcej w I połowie 2007 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –1205 szt. czyli o 381 szt. więcej niż przed rokiem (+ 46,23%). To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN, który jest zdecydowanym liderem w tym segmencie. Firma wyprodukowała w 2006 r. aż 428 kompletnych autobusów miejskich osiągając aż 35,52% udziału w tym segmencie. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Solaris, który wyprodukował równie imponującą liczbę –274 autobusów z przeznaczeniem głównie na polskim rynek. O jeden pojazd gorsza była Scania, która wytworzyła 273 autobusy miejskie. Po raz pierwszy znaczna część z tej produkcji trafiała na nasze ulicy –a dokładniej do PKS Grodzisk Maz.
Natomiast gorzej niż w zeszłym roku wygląda poziom produkcji autobusów międzymiastowych. W I połowie 2007 r. wyprodukowano 330 pojazdów tego typu –o 74 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2006 r. (- 18,31%). Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się Autosan, który wytworzył 132 takich pojazdów, w tym 24 zostały wyeksportowane za granicę. Polskiego producenta „goni”Kapena , które wyprodukowała 73 autobusy międzymiastowe i Volvo (65 szt.). Szwedzki producent jako jedyny nie sprzedał w naszym kraju żadnego pojazdu tego typu i wszystkie trafiły za granice.
Natomiast na pewno Polska nie jest liderem pod względem produkcji autobusów turystycznych. W I połowie 2007 r. powstało w Polsce tylko 124 autokarów –o 7 mniej niż przed rokiem (- 5,34%). Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Volvo, które wyprodukowało we Wrocławiu 115 takich pojazdów. Także szwedzki producent nie ma żadnych poważnych konkurentów. Zakłady Solarisa w Bolechowie opuściło w tym roku 8 autobusów turystycznych i jak na razie nie ma w planach konkurować na tym polu z Volvo.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Warto podkreślić, że to eksport jest podstawą produkcji, a nie sprzedaż krajowa, gdzie sytuacja cały czas jest mało stabilna i zależna od okresowych wydarzeń, jak np. w zeszłym roku od wyborów samorządowych. Z kolei obserwując systematyczne rozwijanie produkcji w Polsce przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów: w 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (przeniesioną z zakładów w Salzgitter) i mocno zainwestował (ok. 10 mln euro) w budowę wanien do kataforezy w Starachowicach;Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem;Volvo przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech.
Warto również zauważyć, że w 2006 r. również polscy producenci zwiększyli swoje obroty –głównie za sprawą zwiększonej sprzedaży krajowej. Dzięki niej Solaris zwiększył produkcję o 107 szt. (61,14%) i jest zdecydowanym liderem wśród polskich producentów. Drugie miejsce w tej klasyfikacji ma Autosan, który z kolei znacznie rozwinął w I Polowie 2007 r. swój eksport. To dobrze rokuje na przyszłość.

Wykres 1. Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2007 r.

Wykres 1. Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2007 r.

Wykres 2. Produkcja autobusów w Polsce w latach 2005 - I połowa 2007

Wykres 2. Produkcja autobusów w Polsce w latach 2005 – I połowa 2007