Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2006 roku
infobus
05.09.2006 11:15
Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2006 roku
W I połowie 2006 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1360 szt., czyli aż o 319 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,64% w porównaniu z I połową 2005 r.) To oznacza, że dynamika produkcji cały czas rośnie, gdyż po I kwartale br. wzrost był znacznie słabszy i wynosił + 20,78%. Podstawowym czynnikiem tego pozytywnego trendu jest cały czas rosnący eksport, który w I połowie 2006 r. osiągnął pułap 969 autobusów, czyli aż o 285 szt. więcej niż przed rokiem (+ 41,66%). O jego sile świadczy układ na produkcyjnej liście eksportowej, gdzie najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów. To efekt wciąż ograniczonego potencjału naszego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Przykład Solarisa ewidentnie pokazuje, że jeżeli chce się dynamicznie rozwijać produkcję pojazdów, trzeba koniecznie tworzyć zagraniczne rynki zbytu.
Warto przy tym zauważyć, że zagraniczne autobusowe koncerny, które mają fabryki w Polsce, czyli: MAN (Tarnowo Podgórne i Starachowice), Scania (Słupsk), Volvo (Wrocław) i Cacciamali-Kapena (Słupsk), wytworzyły w I połowie 2006 r. łącznie 894 pojazdy, co oznacza udział w całkowitej produkcji na poziomie 65%. Dla porównania –w całym 2005 r. wytworzyły one łącznie 1658 egzemplarzy osiągając równo 60%-owy udział w całkowitej produkcji. To oznacza, że ten udział cały czas rośnie…Pozostałe 35% należy do polskich producentów, z których w I połowie br. najlepiej sobie radzi Solaris Bus &Coach. Drugim czynnikiem powodującym wzrost produkcji autobusów jest powoli rosnąca sprzedaż krajowa. W I połowie br. była ona o 61 szt. (+ 13,28%) wyższa niż przed rokiem, a zawarte kontrakty w segmencie pojazdów miejskich gwarantują, że na koniec rok sprzedaż na polskim rynku na pewno nie będzie niższa niż w 2005 r.