Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2006 roku

infobus
05.09.2006 11:15
W I połowie 2006 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1360 szt., czyli aż o 319 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,64% w porównaniu z I połową 2005 r.) To oznacza, że dynamika produkcji cały czas rośnie, gdyż po I kwartale br. wzrost był znacznie słabszy i wynosił + 20,78%. Podstawowym czynnikiem tego pozytywnego trendu jest cały czas rosnący eksport, który w I połowie 2006 r. osiągnął pułap 969 autobusów, czyli aż o 285 szt. więcej niż przed rokiem (+ 41,66%). O jego sile świadczy układ na produkcyjnej liście eksportowej, gdzie najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów. To efekt wciąż ograniczonego potencjału naszego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Przykład Solarisa ewidentnie pokazuje, że jeżeli chce się dynamicznie rozwijać produkcję pojazdów, trzeba koniecznie tworzyć zagraniczne rynki zbytu.

p_man_cityg_eod_front45_760

Warto przy tym zauważyć, że zagraniczne autobusowe koncerny, które mają fabryki w Polsce, czyli: MAN (Tarnowo Podgórne i Starachowice), Scania (Słupsk), Volvo (Wrocław) i Cacciamali-Kapena (Słupsk), wytworzyły w I połowie 2006 r. łącznie 894 pojazdy, co oznacza udział w całkowitej produkcji na poziomie 65%. Dla porównania –w całym 2005 r. wytworzyły one łącznie 1658 egzemplarzy osiągając równo 60%-owy udział w całkowitej produkcji. To oznacza, że ten udział cały czas rośnie…Pozostałe 35% należy do polskich producentów, z których w I połowie br. najlepiej sobie radzi Solaris Bus &Coach. Drugim czynnikiem powodującym wzrost produkcji autobusów jest powoli rosnąca sprzedaż krajowa. W I połowie br. była ona o 61 szt. (+ 13,28%) wyższa niż przed rokiem, a zawarte kontrakty w segmencie pojazdów miejskich gwarantują, że na koniec rok sprzedaż na polskim rynku na pewno nie będzie niższa niż w 2005 r.