Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I kwartale 2008 roku

infobus
29.04.2008 21:44
W I kwartale 2008 r. produkcja autobusów o masie powyżej 8 ton DMC w Polsce osiągnęła poziom 804 szt., czyli o 7 szt. (+ 0,87%) więcej niż rok temu. Cały czas głównym motorem produkcji jest rosnący eksport, natomiast udział sprzedaży krajowej znacząco zmalał.
O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Scania, Volvo i Solaris. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez największych europejskich graczy w tej branży. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w naszym kraju. W całym 2007 roku wyprodukowane w Polsce autobusy trafiły głównie na nasz rodzimy rynek –łącznie 942 szt. (udział 27,02%). Podobny procent odnotowaliśmy w I kwartale ubiegłego roku. Jednak już w tym roku ta tendencja się zmieniła i najważniejszym odbiorcą autobusów z naszego kraju są Niemcy (z udziałem 27,61%). Polska jest dopiero na drugim miejscu z udziałem 26,12%.
Zdecydowanie najwięcej w I kwartale 2008 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –622 szt. czyli o 20 szt. więcej niż przed rokiem (+ 3,32%). Trochę gorzej niż rok temu wypadł segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 136 egz. –o 24 szt. mniej niż w rok wcześniej (- 15,0%). To efekt mocnego spadku sprzedaży tego typu autobusów w Polsce. Natomiast lekki wzrost poziomu produkcji odnotowaliśmy w segmencie autobusów turystycznych. W I kwartale br. powstało w Polsce 46 autokarów –o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+ 31,42%). Ten wynik zawdzięczamy tylko i wyłącznie rosnącemu w tym zakresie eksportowi firmy Volvo.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Obserwując systematyczne rozwijanie zakładów wytwórczych przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów:
MAN w 2007 roku mocno zainwestował w system wanien do kataforezy celem lepszego zabezpieczenia szkieletów konstrukcyjnych w Starachowicach, a od połowy 2007 r. prowadzona jest restrukturyzacja polskich zakładów autobusów celem przejęcia produkcji autobusów z Saltzgitter. Efekty tych zmian są już doskonale widoczne w eksportowych statystykach.
Scania Production Słupsk w 2007 r. wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem. Kolejna nowość to wprowadzenie od początku roku do produkcji międzymiastowych autobusów OmniLine, które wytwarzane są ze stali konstrukcyjnej. To oznacza, że w Słupsku wprowadzono dodatkowe działy spawania, gdyż przy produkcji aluminiowych autobusów miejskich nie były one potrzebne.
Volvo uruchomiło w 2007 roku produkcję nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech. Kolejny krok w rozwoju wrocławskiej fabryki to przeniesienie tutaj produkcji międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere. Do tej poru był on wytwarzany równolegle w tych dwóch zakładach. Od sierpnia br. jego montaż zostanie skoncentrowany wyłącznie we Wrocławiu.
 
Tabela. Produkcja autobusów w I kwartale 2008 r.
 
Lp
Producenci
Razem
   
I Q 2008
%
I Q 2007
%
1
MAN MAN Star Trucks &Buses
344
42,8%
217
27,2%
2
SCANIA Scania Production Słupsk
115
14,3%
160
20,1%
3
VOLVO Volvo Polska
98
12,2%
150
18,8%
4
SOLARIS Solaris Bus &Coach
86
10,7%
110
13,8%
5
pozostali producenci
161
20,0%
160
20,1%
Razem
804
100,0%
797
100,0%
źródło: JMK analizy rynku transportowego