Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I kwartale 2007 r.

infobus
24.04.2007 16:22

O sile polskiej produkcji autobusów świadczy układ na produkcyjnej liście eksportowej, gdzie najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Scania, Volvo i Solaris. To efekt wciąż ograniczonego potencjału naszego krajowego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Bez eksportu produkcja autobusów wyglądałaby bardzo przeciętnie w skali Europy. Zdecydowanie najwięcej w I kwartale 2007 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –605 szt. To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN i Scania, które są zdecydowanymi liderami w tym segmencie. Ponadto wzrostowi produkcji autobusów miejskich sprzyja rosnące zamówienia od polskich klientów. Podobnie jak w analogicznym okresie zeszłego roku wygląda poziom produkcji pojazdów międzymiastowych. Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się Autosan, który wytworzył 76 takich pojazdów. Polskiego producenta „goni”Solbus i Volvo. Natomiast nasz kraj na pewno nie jest europejskim centrum produkcji autobusów turystycznych. W I kwartale 2007 r. powstało w Polsce tylko 35 pojazdów tego typu. Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Volvo. Także szwedzki producent w zasadzie nie ma tutaj żadnych konkurentów.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Warto podkreślić, że to eksport jest podstawą produkcji, a nie sprzedaż krajowa, która cały czas jest mało stabilna i zależna od okresowych wydarzeń, jak np. w zeszłym roku od wyborów samorządowych. Z kolei obserwując systematyczne rozwijanie produkcji w Polsce przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów: w 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (przeniesioną z zakładów w Salzgitter) i mocno zainwestował w rozwój zakładu w Starachowicach (m.in. w wanny do kataforezy);Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem;Volvo uruchomiło w styczniu br. produkcję luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech. Polski największy producent autobusów –Solaris Bus &Coach zamierza wyprodukować w tym roku od 900 do 1200 pojazdów. –„Sam rynek niemiecki oceniam na 400 szt., w tym zrealizujemy kolejną transzę dla BVG Berlin (66 szt.) –powiedział nam Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach. –Do tego dodajmy sprzedaż w kraju, która teoretycznie może wynieść i 300 szt. Do tego mamy Dubaj –225 szt., a w perspektywie duży przetarg w Atenach (320 szt.), gdzie nasza oferta jest najlepsza.”Zapowiada się dobry rok dla produkcji autobusów w Polsce.
Więcej informacji na temat produkcji autobusów w Polsce.