Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I kwartale 2006 r.

infobus
19.06.2006 14:08
W I kwartale 2006 r. produkcja wszystkich autobusów w Polsce osiągnęła poziom 587 sztuk, czyli o 101 egzemplarzy więcej niż rok wcześniej (+ 20,78%). Przypomnijmy, że w całym 2005 r. produkcja wszystkich autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2753 sztuk, czyli o 214 egzemplarzy więcej niż w 2004 r. (+ 8,39%). Jej wzrost zawdzięczamy przede wszystkim eksportowi, który w I kwartale 2006 r. osiągnął pułap 396 szt. –co oznacza zwiększenie zagranicznych dostaw o 80 szt. (+ 25,31%). Zresztą od końca lat dziewięćdziesiątych zagraniczna sprzedaż stała się „koniem napędowym”produkcji autobusów w naszym kraju. A trzeba dodać, że w zeszłym roku eksport osiągnął najwyższy poziom notowany od 1996 r. –1903 szt.! To oznacza, że najwięksi eksporterzy autobusów z Polski są jednocześnie największymi naszymi producentami. Wynika to z wciąż ograniczonego potencjału krajowego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Przykład Solarisa ewidentnie pokazuje, że jeżeli chce się rozwijać produkcję pojazdów do naprawdę dużych rozmiarów –trzeba koniecznie tworzyć zagraniczne rynki zbytu. Warto dodać, że zagraniczne koncerny, które mają autobusowe fabryki w Polsce, czyli: MAN (Tarnowo Podgórne i Starachowice), Scania (Słupsk), Volvo (Wrocław) i Cacciamali-Kapena (Słupsk), wytworzyły w I kwartale 2006 r. łącznie 371 pojazdów, co oznacza udział w produkcji na poziomie 63%. Dla porównania –w całym 2005 r. wyprodukowały one łącznie 1658 egzemplarzy, osiągając 60%-owy udział w całkowitej sumie. Pozostała część –37% należy do polskich producentów, z których w I kwartale br. najlepiej sobie radzi …Autosan, który zmienił w tej roli naszego głównego eksportera –Solaris Bus &Coach.
08160006_76010200029_76011210061_760img_4969_760
W tym roku największym producentem autobusów w Polsce jest firma MAN, która po 3 miesiącach odnotowała wynik 141 wyprodukowanych autobusów, czyli o 64 szt. więcej niż przed rokiem (+ (83,11%). Minimalnie gorszy rezultat osiągnęło Volvo, który uplasowało się w rankingu na drugim miejscu (w zeszłym roku szwedzka firma został liderem w tej klasyfikacji). Szwedzki koncern wytworzył 129 autobusów – o 29 szt. więcej niż w I kwartale 2005 r. (+ 29%). Grupę zagranicznych koncernów –największych naszych eksporterów –w produkcyjnym rankingu zamyka Scania, która dzięki rosnącemu eksportowi wyprodukowała łącznie 75 pojazdów –o 20 szt., więcej niż przed rokiem (+ 36,36%). Czwarte miejsce to niespodzianka –tutaj z produkcją na poziomie 81 szt. [o 55 szt. więcej niż przed rokiem (+ 211,53%] uplasował się Autosan, który dzięki dobrym wynikom osiągniętym na krajowym rynku (+ 48 szt. w porównaniu z I kwartałem 2005 r.) i niewielkiemu wzrostowi eksportu (+ 7 szt. w porównaniu z I kwartałem 2005 r.) wyprzedził Solarisa. Producent z Bolechowa spadł na piąte miejsce, a jeszcze w 2005 r. zajmował tutaj wysokie trzecie miejsce. Wielkopolska firma wyraźnie zmniejszyła liczbę wytworzonych konstrukcji o 43 szt. (+ 41,74%), co należy wiązać z zmniejszeniem się liczby zagranicznych zleceń na początku 2006 r. W dolnej części tabeli „produkcyjny spadek”dotknął także Solbusa [spadek sprzedaży krajowej o 21 szt. (- 39,62) przy jednoczesnym braku eksportu]. Identyczny wynik jak przed rokiem osiągnęła słupska Kapena [spadek sprzedaży krajowej (- 7,14%)] zrównoważył wzrost eksportu (+ 87,5%). Natomiast wzrost produkcji odnotował Jelcz (+ 21,42%), który ten rok rozpoczął całkiem obiecująco, a trzeba dodać, że w II kwartale br. dojdzie do tego jeszcze pierwszy od dobrych kliku lat zrealizowany kontrakt eksportowy (Węgry – 3 szt.). Ranking zamyka firma AMZ, która notuje od dwóch lat systematyczny spadek produkcji [o 8 szt. mniej niż w I kwartale 2005 r. (- 47,05%)].