Produkcja autobusów w Polsce w ciągu trzech kwartałów 2007 r.
W ciągu 9 miesięcy 2007 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2471 szt., czyli o 223 szt. (+ 9,91%) więcej niż w analogicznym okresie 2006 r., kiedy wytworzono łącznie 2248 autobusów. Cały czas podstawowym motorem produkcji jest rosnący eksport, który w ciągu III kwartałów br. osiągnął pułap 1688 autobusów –o 79 szt. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. (+ 4,9%).
O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Volvo, Solaris i Scania. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez największych europejskich graczy w tej branży. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w naszym kraju. W tym roku również dynamicznie rosnąca sprzedaż autobusów w Polsce przyczyniła się do odnotowanego wzrostu produkcji. Lider krajowej sprzedaży –Solaris Bus &Coach –właśnie polskim klientom zawdzięcza swój tegoroczny dobry wynik w produkcyjnym rankingu.
Zdecydowanie najwięcej w ciągu trzech kwartałów 2007 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –1793 szt. czyli o 306 szt. więcej niż przed rokiem (+ 20,57%). To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN, który jest zdecydowanym liderem w tym segmencie. Firma wyprodukowała w ciągu 9 miesięcy br. aż 615 kompletnych autobusów miejskich, osiągając udział 34,30% w tym segmencie. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Solaris, który wyprodukował równie imponującą liczbę –460 autobusów z przeznaczeniem głównie na polskim rynek. Trzecie miejsce objęła tutaj Scania, która wytworzyła 367 autobusów miejskich. Po raz pierwszy znaczna część produkcji szwedzkiego producenta trafiała do polskiego przewoźnika –a dokładniej do PKS Grodzisk Maz., który obsługuje linie komunikacyjne w Warszawie.
Natomiast gorzej niż w zeszłym roku wygląda poziom produkcji autobusów międzymiastowych. W ciągu III kwartałów 2007 r. wyprodukowano 500 pojazdów tego typu –o 73 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2006 r. (- 12,73%). Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się Autosan, który wytworzył 210 takich pojazdów, w tym 54 zostały wyeksportowane za granicę. Polskiego producenta „goni”Volvo, które wyprodukowała 118 autobusów międzymiastowych, czyli o ponad 50 szt. mniej niż rok temu. I to właśnie spadek zagranicznych zamówień szwedzkiego producenta na autobusy międzymiastowe spowodował generalne zmniejszenie się wolumenu w tym segmencie rynku. Trzecie silne miejsce w tej kategorii ma Kapena, która wyprodukowała 107 pojazdów tego typu.
Natomiast na pewno Polska nie jest liderem pod względem produkcji autobusów turystycznych. W ciągu trzech kwartałów 2007 r. powstało w Polsce tylko 178 autokarów –o 10 mniej niż przed rokiem (- 5,31%). Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Volvo, które wyprodukowało we Wrocławiu aż 164 takich pojazdów. Warto dodać, że główną specjalnością polskiego zakładu Volvo są autokary typu 9700, które w tym roku zostały uhonorowany tytułem „Coach of the Year 2008”. Generalnie w tym segmencie szwedzki producent nie ma żadnych poważnych konkurentów. Zakłady Solarisa w Bolechowie opuściło w tym roku 9 autobusów turystycznych i jak na razie nie ma w planach konkurować na tym polu z Volvo.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Warto podkreślić, że cały czas to eksport jest podstawą produkcji, a nie sprzedaż krajowa, gdzie sytuacja cały czas jest mało stabilna i zależna od okresowych wydarzeń, jak np. w zeszłym roku od wyborów samorządowych. Z kolei obserwując systematyczne rozwijanie produkcji w Polsce przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów: w 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (przeniesioną z zakładów w Salzgitter), mocno zainwestował w budowę wanien do kataforezy w Starachowicach, a w połowie br. została podjęta decyzja o wygaszeniu produkcji autobusów w Saltzgitter i przeniesieniu jej do Sadów;Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem i coraz częściej się mówi o wybudowaniu pod Słupskiem zupełnie nowego zakładu produkcyjnego;Volvo uruchomiło produkcję nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech.
Warto również zauważyć, że w ciągu 9 miesięcy 2007 r. również polscy producenci zwiększyli swoje obroty –głównie za sprawą zwiększonej sprzedaży krajowej. Dzięki niej Solaris zwiększył produkcję o 114 szt. (+ 32,11%) i jest zdecydowanym liderem wśród polskich producentów. Drugie miejsce w tej klasyfikacji ma Autosan, który z kolei znacznie rozwinął w ciągu tego roku swój eksport i dzięki temu osiągnął wynik 217 wyprodukowanych autobusów. Również Solbus, który w tym roku notuje słabsze wyniki –co jest związane z wymianą całej oferty i wyjściem z produkcji licencyjnej –zapowiada w przyszłym roku walkę o wyższe miejsca w rankingu. To dobrze rokuje na przyszłość.
Więcej na temat produkcji autobusów w Polsce: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .
Wykres 1. Produkcja autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2007 r.
Wykres 2. Produkcja autobusów w Polsce w latach 2005 –III Kwartał 2007 r.