Produkcja autobusów w Polsce w ciągu trzech kwartałów 2005 roku

W ciągu 9 miesięcy 2005 r. produkcja wszystkich autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1729 szt. Niestety nie dysponujemy danymi eksportowymi za III kwartał 2004 r. i dlatego nie możemy jeszcze w tym roku dokonać porównania pomiędzy III kwartałem 2004 i 2005 r. Przystawiając jednak wartości za cały 2004 r. wynika, że poziom produkcji w tym roku powinien być zbliżony do zeszłorocznego. W samym tylko III kwartale 2005 r. wyprodukowano 688 pojazdów, co daje powody do optymizmu. Można nawet zaryzykować prognozę, że będzie on wyższy, gdyż zarówno eksport, jak i sprzedaż krajowa osiąga najwyższe obroty w II połowie roku. To naprawdę byłby duży sukces przekroczyć zeszłoroczny, doskonały wynik, kiedy w naszym kraju wytworzono 2547 autobusów. Zapewnił on Polsce szóste miejscu w Europie pod względem liczby produkowanych autobusów – za takimi potęgami jak Niemcy, Hiszpania, Francja, Anglia i Włochy. Oczywiście osiągnięty rezultat jest wynikiem ulokowania w naszym kraju pięciu fabryk europejskich koncernów: MAN (Tarnowo Podgórne i Starachowice), Scania (Słupsk), Volvo (Wrocław) i Cacciamali-Kapena (Słupsk), które łącznie w ciągu III kwartałów br. wyprodukowały 1042 pojazdy, co oznacza 60,27%-owy udział w całkowitej sumie (dla przypomnienia – po I połowie 2005 r. ten wskaźnik wyniósł 54,37%). Pozostała część – 39,73% należy do polskich producentów (po I połowie 2005 r. było to 45,63%), z których zdecydowanie najlepiej radzi sobie Solaris Bus & Coach. Wielkopolska firma zwiększyła liczbę wytworzonych konstrukcji do 301 szt., w tym 262 egzemplarze trafiły do klientów zagranicznych, a 39 szt. – do polskich. Ta proporcja najlepiej obrazuje konieczność zdobywania eksportowych rynków, jeżeli myśli się perspektywicznie o rozwoju autobusowego biznesu w Polsce. Drugi z rodzimych producentów – Autosan – zajmuje na liście rankingowej dość odległą 5 pozycję z produkcją na poziomie 160 szt. Sanocka firma coraz lepiej radzi sobie w sprzedaży eksportowej – w tym roku rozwinęła zagraniczną współpracę m.in. z rynkiem angielskim i szwedzkim, co stwarza szanse na powstrzymanie spadku produkcji – przypomnijmy, że w całym 2004 r. fabrykę w Sanoku opuściło prawie dwukrotnie więcej pojazdów – 349 szt. Ponadto swoich sił w eksporcie cały czas próbują również Solbus oraz Jelcz. Mamy nadzieję, że dobre wyniki tych dwóch firm na krajowym rynku spowodują, że uzyskane przychody spożytkują na rozwój zagranicznej sprzedaży. Warto dodać, że zachodnioeuropejski rynek jest praktycznie zmonopolizowany przez pięć wielkich koncernów: Evobus (Mercedes-Benz i Setra), MAN, Irisbus, Volvo i Scania, co też jest szansą dla mniejszych producentów z Polski, wytwarzających tańsze, ale równie dobre jakościowo produkty. O tym, jak jest ona realna, przekonują tegoroczne wyniki Solarisa na niemieckim rynku, gdzie polska firma po 8 miesiącach br. osiągnęła zbliżony udział do niemieckiego koncernu MAN.
Więcej informacji na temat produkcji autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2005 r. – link do rynku
W przypadku jakichkolwiek pytań – prosimy o kontakt z Aleksandrem Kiereckim
JMK analizy rynku autobusów
a.kierecki@infobus.pl
ul. Braci Gierymskich 137
51-640 Wrocław
T/F: + 48 71 347 81 25, T: + 48 506 03 71 71
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: