Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Produkcja autobusów w Polsce w ciągu III kwartałów 2012 roku
infobus
14.11.2012 23:15
Produkcja autobusów w Polsce w ciągu III kwartałów 2012 roku
W ciągu 9 miesięcy br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2662 szt. To o 449 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,4%). Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku. To o 449 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,4%). Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku.
Analizę produkcji zacznijmy od danych dt. sprzedaży na polskim rynku. W okresie od stycznia do września br. odnotowaliśmy spadek (- 9,79%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli aż o 101 szt. mniej niż rok wcześniej. W tej sumie 490 pojazdów zostało wyprodukowanych w naszym kraju. Dodatkowo fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusy, czyli o 241 pojazdów mniej niż rok wcześniej (- 13,5%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 2662 szt., czyli mniej (- 14,4%) niż w 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 56 trolejbusów oraz prawie 500 podwozi autobusowych i szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w ciągu trzech kwartałów 2012 r. wyprodukował 950 autobusów, czyli o 100 szt. (- 9,5%) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 350 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 250 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 43 szt. (4,5% udziału w całej produkcji).
Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu po 9 miesiącach br. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 537 autobusów (- 158 szt. / – 22,7%) oraz 56 trolejbusów. Zdecydowana większość tych pojazdów (205 autobusów i 16 trolejbusów ) trafiło na krajowym rynek –łącznie 38,1% udziału w całej produkcji. Natomiast cały czas strategicznym eksportowym rynkiem dla Solarisa są przede wszystkim Niemcy. Tutaj producenta w najbliższym czasie będzie realizował szereg kontraktów –m.in. Busservice Watzinger GmbH &Co. KG, Monachium(10szt.), czy 45 szt. przegubowych Urbino 18 dla Lipska. Polska firma nie próżnuje także na południu Europy –ten rok będzie rekordowy, jeżeli chodzi o sprzedaż w Czechach, a niedawno podpisała także kontrakt na dostawę łącznie 67 autobusów dla miejscowości Burgas w Bułgarii. We Włoszech zrealizuje dostawę aż 20 szt. międzymiastowych autobusów InterUrbino. Dodatkowo firma GTM Pescara S.p.A zamówiła dwa gazowe Urbino 18. To dobrze rokuje na końcówkę br. i na cały 2013 rok.
Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w ciągu trzech kwartałów br. wytworzyło łącznie 495 autobusów, czyli o 85 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,6%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych i międzymiastowych. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji –Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Co jednak najważniejsze –w październiku br. Volvo Buses ogłosiło, że planuje skoncentrowanie swojej europejskiej produkcji kompletnych autobusów w głównej fabryce firmy we Wrocławiu w Polsce. Ta planowana restrukturyzacja oznacza, że produkcja w fabryce Volvo Buses w Säffle, w Szwecji, zostanie zakończona z końcem czerwca 2013 roku, pod warunkiem, że do tego czasu zakończą się konieczne negocjacje ze związkami zawodowymi. Volvo Buses ma znaczną nadwyżkę zdolności produkcyjnych w swoich europejskich fabrykach kompletnych autobusów, mimo iż pozycja firmy na rynku poprawiła się w ostatnim roku. Skupiając całą produkcję w znacznie większej fabryce w Polsce, Volvo Buses oczekuje, że uzyska efekt skali, konieczny do zmierzenia się z coraz silniejszą konkurencją na rynku. Fabryka w Polsce ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Säffle. I stąd też taki wybór –bardzo korzystny dla naszego kraju. I na zakończenie –udział w produkcji polskich klientów. Niestety w przypadku Volvo jest on cały czas na niewielkim poziomie i w ciągu trzech kwartałów br. wyniósł zaledwie 9 szt. (1,8%).
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu –Scania Production Słupsk. W ciągu 9 miesięcy 2012 r. szwedzka firma zmontowała 308 autobusów, czyli o 140 szt. mniej niż rok wcześniej (- 31,2%). To wynik zgodny z ostatnimi komunikatami szwedzkiego producenta i przeprowadzanej redukcji zatrudnienia w fabryce w Słupsku. Z powodu słabnącego popytu na autobusy do transportu publicznego, Scania Production Słupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty. W porozumieniu ze związkami zawodowymi firma opracowała programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami – takie jak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy finansowe. –„Sytuacja gospodarcza na naszych najważniejszych rynkach nie wykazuje oznak poprawy, co oznacza, że możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach utrzymującego się spadku popytu na autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego jesteśmy zmuszeni dostosować produkcję do tych zmniejszonych potrzeb”–powiedział Klas Dahlberg Senior Vice President, Scania Buses &Coaches. Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce powstają najpopularniejsze modele autobusów Scania – OmniCity oraz OmniLink. I na zakończeniu udział w produkcji Scania polskich odbiorców, który niestety nie jest duży. W ciągu trzech kwartałów br. wyniósł zaledwie 4 szt. (1,2%).
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan i Solbus. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w ciągu trzech kwartałów br. do polskich przewoźników trafiło 18,41% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w całym 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Słabnący popyt na polskim rynku pozwala sądzić, że na koniec 2012 r. nie powtórzymy tutaj dobrego wyniku z zeszłego roku.
Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w ciągu trzech kwartałów 2012 r.