Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt. To o 938 szt. mniej niż przed rokiem (- 19,63%). Osiągnięty spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku. Analizę produkcji zacznijmy od danych dt. sprzedaży na polskim rynku. W 2012 r. zarejestrowano w naszym kraju 1279 szt. autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż przed rokiem (- 18,06%). Dodatkowo fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3210 pojazdów, czyli o 596 szt. mniej niż rok wcześniej (- 15,65%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 3838 szt., czyli zdecydowanie mniej (- 19,63%) niż w 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 64 trolejbusy, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w 2012 r. wyprodukował 1343 autobusy, czyli o 223 szt. (- 14,24%) mniej niż rok wcześniej. Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 500 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 300 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. W 2013 r. ten program zostanie rozszerzony o piętrowy autobus turystyczny Neoplan Skyliner, który można powiedzieć będzie najbardziej luksusowym autokarem jaki powstaje w Polsce. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 49 szt. (3,6% udziału w całej produkcji).
Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu w 2012 r. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 939 autobusów (- 210 szt. / – 17,63%) oraz 64 trolejbusy (o jeden mniej niż przed rokiem). Cały czas strategicznym rynkiem dla Solarisa są Niemcy, gdzie trafiło najwięcej pojazdów, bo 263 szt. (28%). Drugie miejsce zajmuje Polska (z wynikiem 243 autobusów i 19 trolejbusów. To jednak właśnie słabsze wyniki z rodzimego rynku „położyły”zeszłoroczny produkcyjny wynik Solarisa. W efekcie mamy dość rzadki przypadek, że eksportowy rezultat producenta jest „na plusie”, natomiast produkcyjny –„na minusie”. Co ważne – polska firma zwiększyła swoją aktywność w naszym regionie Europy, dzięki czemu rekordowo wzrosła jej sprzedaż w Pradze. Tutaj producent wygrał m.in. przetarg na dostawę 40 autobusów Urbino 8,9 LE dla miejskiego przewoźnika autobusowego w stolicy Czech. Pierwszych 10 szt. polskich Solarisów dla DPP zostało przekazanych przewoźnikowi w 2012 r., a 30 szt. kolejnych autobusów będzie sukcesywnie dostarczanych w trzech kolejnych latach. Nowe kontrakty zostały także zdobyte w Bułgarii i w Rumunii. Firma dobrze sobie radzi także na Litwie oraz na nowych eksportowych rynkach w Hiszpanii i Finlandii. Co istotne –w Bolechowie rośne liczba produkowanych autobusów międzymiastowych InterUrbino. O ile w 2011 r. było ich zaledwie 15 szt., tak w zeszłym roku już 43 szt., z czego najwięcej trafiło do przewoźników we Włoszech i Francji. To dobrze rokuje na przyszłości i pozwoli bardziej zdywersyfikować produkcję. Cały czas Solaris jest jednym z największych producentów trolejbusów w Europie, a ostatni wygrany kontrakt w Salzburgu na zakup 26 szt. Trollino 18 z opcją rozszerzenia o kolejnych 14 szt. ta pozycję mocno utwierdził.
Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w 2012 r. wyprodukowało łącznie 699 autobusów, czyli o 223 szt. mniej niż przed rokiem (- 34,62%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji międzymiastowych, a następnie turystycznych i miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku). W zeszłym roku zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy międzymiastowe nowej generacji –Volvo 8900. Ich konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Najważniejszym zeszłorocznym wydarzeniem w życiu Volvo Polska była październikowa decyzja koncernu o skoncentrowanie swojej europejskiej produkcji kompletnych autobusów w głównej fabryce firmy we Wrocławiu. Ta aktualnie realizowana restrukturyzacja oznacza, że produkcja w fabryce Volvo Buses w Säffle, w Szwecji, zostanie zakończona z końcem czerwca 2013 r. Volvo Buses ma znaczną nadwyżkę zdolności produkcyjnych w swoich europejskich fabrykach kompletnych autobusów, mimo iż pozycja firmy na rynku poprawiła się w ostatnim roku. Skupiając całą produkcję w znacznie większej fabryce w Polsce, Volvo Buses oczekuje, że uzyska efekt skali, konieczny do zmierzenia się z coraz silniejszą konkurencją na rynku. Fabryka w Polsce ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Säffle. I stąd też taki wybór –bardzo korzystny dla naszego kraju. I na zakończenie –udział w produkcji polskich klientów. Niestety w przypadku Volvo jest on cały czas na niewielkim poziomie i w 2012 r. wyniósł zaledwie 9 szt. (1,2%).
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu –Scania Production Słupsk. W 2012 r. szwedzka firma zmontowała 341 autobusów, czyli o 303 szt. mniej niż rok wcześniej (- 47,04%). Ten znaczący spadek produkcji spółka przewidziała już wcześniej i odpowiednio się do niego przygotowała. Z powodu słabnącego popytu na autobusy miejskie w Europie, Scania Production Słupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty. W porozumieniu ze związkami zawodowymi firma opracowała też programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami – takie jak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy finansowe. –„Sytuacja gospodarcza na naszych najważniejszych rynkach nie wykazuje oznak poprawy, co oznacza, że możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach utrzymującego się spadku popytu na autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego jesteśmy zmuszeni dostosować produkcję do tych zmniejszonych potrzeb”–powiedział Klas Dahlberg, wiceprezes Scania Buses &Coaches. Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce w tym roku zostanie domknięta zmiana generacyjna produkowanych pojazdów i popularne modele autobusów Scania jak OmniCity czy OmniLink zastąpi nowa rodzina Omniwide. Oby przyniosła ona szwedzkiemu producentowi więcej kontraktów na europejskich rynkach. I na zakończeniu udział w produkcji Scania polskich odbiorców, który niestety jest sł on zaledwie 4 szt. (1,17%).
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z rewelacyjnym wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów (+ 63,4%), za nim jest Kapena, Autosan, Solbus i AMZ. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w 2012 r. do polskich przewoźników trafiło tylko 16,34% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Aktualna sytuacja na rodzimym rynku pokazuje, że ten udział w tym roku może być jeszcze niższy i to eksport będzie odgrywał w polskiej produkcji autobusów zdecydowanie bardziej dominującą rolę.