Produkcja autobusów w Polsce w 2006 r.
infobus
30.01.2007 23:14
Produkcja autobusów w Polsce w 2006 r.
W 2006 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3376 szt., czyli aż o 580 szt. więcej niż przed rokiem (+ 20,74%), kiedy wytworzono łącznie 2796 autobusów. Cały czas podstawowym motorem tego pozytywnego trendu jest rosnący eksport, który w 2006 r. osiągnął pułap 2380 autobusów –o 477 szt. więcej niż w 2005 r. (+ 25,06%). O jego sile świadczy układ na produkcyjnej liście eksportowej, gdzie najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Volvo, Solaris i Scania. To efekt wciąż ograniczonego potencjału naszego krajowego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Bez eksportu produkcja autobusów wyglądałaby bardzo przeciętnie w skali Europy, aczkolwiek warto zauważyć, że w tym roku i tak udział sprzedaży krajowej był większy niż rok temu –osiągnięto tutaj sprzedaż 996 szt., czyli o 103 szt. (+ 37,36%) więcej niż w 2005 roku.
Zdecydowanie najwięcej w 2006 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –2283 szt. –o 527 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,01%). To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN, który jest zdecydowanym liderem w tym segmencie. Firma wyprodukowała w 2006 r. aż 890 kompletnych autobusów miejskich osiągając aż 38,98% udziału w tym segmencie. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Solaris, który wyprodukował 517 autobusów tego typu.
Podobnie jak w zeszłym roku wygląda poziom produkcji pojazdów międzymiastowych. Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się Autosan, który wytworzył 286 takich pojazdów. Polskiego producenta „goni”Volvo, które wyprodukowało 249 autobusów międzymiastowych –wszystkie zostały wysłane na eksport.
Natomiast na pewno Polska nie jest liderem pod względem produkcji autobusów turystycznych. W 2006 r. powstały w Polsce tylko 204 pojazdy tego typu. Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Volvo, które wytworzyło 190 takich pojazdów. Także szwedzki producent w zasadzie nie ma tutaj żadnych konkurentów.
Zdecydowanie najwięcej w 2006 r. wyprodukowano w Polsce autobusów miejskich –2283 szt. –o 527 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,01%). To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN, który jest zdecydowanym liderem w tym segmencie. Firma wyprodukowała w 2006 r. aż 890 kompletnych autobusów miejskich osiągając aż 38,98% udziału w tym segmencie. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Solaris, który wyprodukował 517 autobusów tego typu.
Podobnie jak w zeszłym roku wygląda poziom produkcji pojazdów międzymiastowych. Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się Autosan, który wytworzył 286 takich pojazdów. Polskiego producenta „goni”Volvo, które wyprodukowało 249 autobusów międzymiastowych –wszystkie zostały wysłane na eksport.
Natomiast na pewno Polska nie jest liderem pod względem produkcji autobusów turystycznych. W 2006 r. powstały w Polsce tylko 204 pojazdy tego typu. Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Volvo, które wytworzyło 190 takich pojazdów. Także szwedzki producent w zasadzie nie ma tutaj żadnych konkurentów.
Wykres 1. Produkcja autobusów w Polsce w 2006 r.;źródło: JMK analizy rynku autobusów
Wykres 2. Produkcja autobusów w Polsce w 2005 r.;źródło: JMK analizy rynku autobusów
Wykres 3. Sprzedaż krajowa, eksport i produkcja autobusów w 2005 i 2006 r.;źródło: JMK analizy rynku autobusów
Wykres 4. Główne kierunki eksportu autobusów w 2006 r.;źródło: JMK analizy rynku autobusów
Tendencje
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Warto podkreślić, że to eksport jest podstawą produkcji, a nie sprzedaż krajowa, gdzie sytuacja cały czas jest mało stabilna i zależna od okresowych wydarzeń, jak np. w zeszłym roku od wyborów samorządowych. Z kolei obserwując systematyczne rozwijanie produkcji w Polsce przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów: w 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (przeniesioną z zakładów w Salzgitter) i mocno zainwestował w rozwój zakładu w Starachowicach;Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem;Volvo przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech.
Warto również zauważyć, że w 2006 r. również polscy producenci zwiększyli swoje obroty –głównie za sprawą zwiększonej sprzedaży krajowej. Warto zauważyć, że w 2006 r. Autosan znacznie rozwinął swój eksport (o 129,41%), a Solaris wyprodukował pierwszy autobus hybrydowy –Urbino 18 Hybrid, który został sprzedany niemieckiemu przedsiębiorstwu komunikacji miejskiej DVB AG z Drezna. Kolejny taki egzemplarz zamówiło szwajcarskie przedsiębiorstwo autobusowe –grupa Eurobus. Dostawa nowoczesnego pojazdu jest przewidziana pod koniec kwietnia 2007 roku, natomiast cały czas trwają rozmowy na temat sprzedaży kolejnych sztuk do takich miast jak Brema czy Lipsk. To jeden z nielicznych przykładów, kiedy polska firma eksportuje do krajów Unii Europejskiej bardzo zaawansowany produkt, którego głównym atutem nie jest cena, ale zastosowane rozwiązania technologiczne.
Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów to można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Warto podkreślić, że to eksport jest podstawą produkcji, a nie sprzedaż krajowa, gdzie sytuacja cały czas jest mało stabilna i zależna od okresowych wydarzeń, jak np. w zeszłym roku od wyborów samorządowych. Z kolei obserwując systematyczne rozwijanie produkcji w Polsce przez zagraniczne koncerny można być pewnym, że pozycja takich gigantów jak MAN, Scania czy Volvo będzie w naszym kraju coraz silniejsza. Oto kilka faktów: w 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (przeniesioną z zakładów w Salzgitter) i mocno zainwestował w rozwój zakładu w Starachowicach;Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem;Volvo przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowego luksusowego autobusu turystycznego –Volvo 9900, który wcześniej był wytwarzany w Heilbronn w Niemczech.
Warto również zauważyć, że w 2006 r. również polscy producenci zwiększyli swoje obroty –głównie za sprawą zwiększonej sprzedaży krajowej. Warto zauważyć, że w 2006 r. Autosan znacznie rozwinął swój eksport (o 129,41%), a Solaris wyprodukował pierwszy autobus hybrydowy –Urbino 18 Hybrid, który został sprzedany niemieckiemu przedsiębiorstwu komunikacji miejskiej DVB AG z Drezna. Kolejny taki egzemplarz zamówiło szwajcarskie przedsiębiorstwo autobusowe –grupa Eurobus. Dostawa nowoczesnego pojazdu jest przewidziana pod koniec kwietnia 2007 roku, natomiast cały czas trwają rozmowy na temat sprzedaży kolejnych sztuk do takich miast jak Brema czy Lipsk. To jeden z nielicznych przykładów, kiedy polska firma eksportuje do krajów Unii Europejskiej bardzo zaawansowany produkt, którego głównym atutem nie jest cena, ale zastosowane rozwiązania technologiczne.
Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w 2006 i 2005 r. –lista rankingowa
Lp.
|
MARKA / Producent
|
01-12. 2006
|
%
|
01-12. 2005
|
%
|
1
|
MAN MAN Star Trucks &Buses
|
890
|
26,36%
|
624
|
22,32%
|
2
|
VOLVO Volvo Polska
|
739
|
21,89%
|
600
|
21,46%
|
3
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
529
|
15,67%
|
501
|
17,92%
|
4
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
398
|
11,79%
|
326
|
11,66%
|
5
|
AUTOSAN Polskie Autobusy
|
310
|
9,18%
|
259
|
9,26%
|
6
|
JELCZ Polskie Autobusy
|
168
|
4,98%
|
132
|
4,72%
|
7
|
KAPENA Kapena S.A.
|
140
|
4,15%
|
141
|
5,04%
|
8
|
SOLBUS Fabryka Autobusów Solbus
|
139
|
4,12%
|
150
|
5,36%
|
9
|
AMZ AMZ Kutno
|
63
|
1,87%
|
63
|
2,25%
|
∑
|
Razem
|
3376
|
100,00%
|
2796
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku autobusów