Produkcja autobusów w Polsce po III kwartałach 2009 roku
infobus
04.11.2009 21:28
Produkcja autobusów w Polsce po III kwartałach 2009 roku
W ciągu 9 miesięcy 2009 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3506 szt. To o 327 szt. (+10,28%) więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po trzech kwartałach br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w tym roku osiągnęły już poziom 3045 autobusów. To oznacza, że tylko 461 autobusów (15%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników. W zeszłym roku był to poziom 28%…
Miejskie cały czas górą
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4648 autobusów, w tym aż 3254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w ciągu 9 miesięcy br. wytworzono łącznie 2574 autobusów miejskich, czyli o 302 pojazdy więcej niż przed rokiem (+ 13,29%). Pozytywny trend zawdzięczamy rosnącemu eksportowi tego typu konstrukcji, gdyż na krajowym rynku odnotowaliśmy w tej kategorii zdecydowany spadek sprzedaży. Liderem po III kwartałach br. jest tutaj MAN z liczbą 1177 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim uplasował się Solaris z doskonałym wynikiem 764 szt. i Scania (549 szt.).
W ciągu 9 miesięcy br. pozytywna koniunktura panowała także w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 783 pojazdów –aż o 112 szt. więcej niż przed rokiem (+ 16,71%). Wzrost ten zawdzięczamy głównie norweskiemu zamówieniu Volvo na ponad 200 autobusów międzymiastowych typu 8700. W efekcie szwedzki producent osiągnął w tym segmencie wyjątkowo mocną pozycję z udziałem na poziomie 49%. Polscy międzymiastowi producenci są zdecydowanie w defensywie w porównaniu z zeszłym rokiem, co jest efektem bardzo słabego popytu na tego typu konstrukcje ze strony krajowych przewoźników. Drugie miejsce zajmuje tutaj Autosan, a trzecie –Kapena (głównie dzięki eksportowi modelu Irisbus Proway).
Po trzech kwartałach br. „pod zdecydowaną kreską”znalazł się natomiast segment autobusów turystycznych. Tych luksusowych pojazdów wyprodukowaliśmy łącznie 149 szt. –o 88 egz. mniej niż przed rokiem (- 37,13%). To wynik ustanowiony w zasadzie tylko przez jedną fabrykę –Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie siedem różnych typów autokarów z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki. Niestety w tym roku ten segment w Europie wykazuje bardzo słaby popyt na nowe konstrukcje i stąd słabsze tutaj wyniki szwedzkiego producenta. W tej kategorii obecny jest także Solbus oraz Kapena z modelem Proxys, wytwarzanym dla koncernu Irisbus. Liderem jednak w tym segmencie jest niezaprzeczalnie Volvo (z udziałem na poziomie 93%) i to wyniki sprzedaży szwedzkiego koncernu decydują o obrazie tego segmentu.
Tabela 1. Liczba wyprodukowanych autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2009 r.
Marka
|
01-09. 2009
|
udział (%)
|
01-09. 2008
|
udział (%)
|
|
1
|
MAN – MAN Bus Sp. z o. o.
|
1177
|
33,57%
|
956
|
29,76%
|
2
|
SOLARIS – Solaris Bus &Coach
|
766
|
21,85%
|
702
|
21,86%
|
3
|
VOLVO – Volvo Polska
|
575
|
16,40%
|
504
|
15,69%
|
4
|
SCANIA – Scania Production Słupsk
|
549
|
15,66%
|
404
|
12,58%
|
5
|
AUTOSAN – Polskie Autobusy
|
143
|
4,08%
|
201
|
6,26%
|
6
|
inni
|
296
|
8,44%
|
445
|
13,85%
|
∑
|
Razem
|
3506
|
100,00%
|
3212
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego