Pro forma w Opolu. MZK będzie miało 22 autobusy elektryczne od Solarisa
15 września Miasto Opole dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetarg na dostawę dziewięciu elektrobusów klasy MAXI wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania.
Dzięki tej inwestycji już w przyszłym roku we flocie MZK mają operować łącznie 22 autobusy elektryczne. Już wiemy, że wszystkie są lub będą marki Solaris. Czekamy zatem na umowę i przyjazd kolejnych elektrobusów z logo jamnika do Opola. Z ZTP 2.0 Dodajmy, że najnowszy opolski zakup realizowany jest w ramach projektu „Elektromobilne Opole – etap II, który ma dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Autobusy klasy maxi
Poszukiwane parametry najnowszych autobusów elektrycznych dla MZK Opole są następujące:
- Długość całkowita - w przedziale: od 11,8m do 12,2m.
- Szerokość całkowita - maksymalnie: 2,55m.
- Wysokość całkowita - maksymalnie 3,4m z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu.
- Całkowita liczba miejsc - minimalnie: 80
- Ilość miejsc siedzących Minimalnie: 27 / Miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone, jako pojedyncze w tym liczba miejsc dostępna z niskiej podłogi: minimum
- Liczba drzwi - 3 x drzwi dwuskrzydłowe w systemie 2-2-2.
- Ogrzewanie przedziału pasażerskiego - realizowane przy pomocy układu wykorzystującego pompę ciepła. Jeżeli dla zapewnienia uzyskania wymaganych parametrów cieplnych konieczne jest zastosowanie dodatkowo podgrzewacza elektrycznego musi on mieć moc co najmniej 14kW. System ogrzewania pojazdu wspomagany agregatem grzewczym (ON) o mocy cieplnej min. 25kW, działający w sposób automatyczny.
- Silnika lub silniki - elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW.
- Baterie - akumulatory trakcyjne NMC lub LFP lub LTO lub równoważne pozwalające przejechać w ruchu miejskim minimum 150 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 250 kW.
- Pojemność (nominalna) baterii nie mniejsza niż 280kWh. Zużycie energii - wymagana wartość średniego zużycia energii (w kWh na 1 km) przez oferowany autobus nie wyższa niż 1,0 kWh/1km przy czym podana w ofercie wielkość zużycia energii powinna być określona na podstawie wyników testu typu E-SORT 2.
DWIE OFERTY
22 sierpnia Miasto Opole otworzyło dwie złożone oferty. Od:
- Daimler Buses Polska z ceną 50.647.087,17 PLN brutto / 41.176.493 PLN netto, co daje jednostawkowy koszt modelu eCitaro (z ładowarką) na poziomie 4.575.165 PLN netto.
- Solaris Bus & Coach z ceną 33.829.920,00 PLN brutto / 27.504.000 PLN netto, co daje jednostawkowy koszt modelu Urbino 12 electric (z ładowarką) na poziomie 3.056.000 PLN netto.
Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 33.571.866,00 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To oznacza, że Solaris „na lakier” zmieścił się w opolskim budżecie, a przewaga cenowa nad konkurentem jest krótko mówiąc miażdżąca. W zasadzie to producenta z Bolechowa może już otwierać szampana i świętować kolejne elektryczne zwycięstwo w Opole.
Następnie komisja przetargowa oceniła teraz złożone oferty według trzech kryteriów:
- Warunki techniczno-eksploatacyjne / Waga: 35
- Warunki gwarancji / Waga: 5
- Cena / 60%
22 ELEKTROBUSY
Podsumowując - Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu posiada już w swojej flocie pięć elektrycznych autobusów. Wszystkie marki Solaris, które od sierpnia 2022 roku wożą pasażerów w Opolu na linii nr 25. W październiku 2022 r. przewoźnik podpisał umowę (pierwszą, gdzie MZK jest samodzielnym beneficjentem) na dofinansowanie zakupu kolejnych nowych autobusów elektrycznych. Koszt tego projektu to ponad 36 milionów złotych.
Kwota dofinansowania w ramach Europejskiego Fundusze Rozwoju Regionalnego to 25 milionów. W ramach tego zadania do Opola przyjedzie osiem elektrobusów marki Solaris (sześć klasy MAXI i dwa przegubowe klasy MEGA). Pojazdy mają być dostosowane do dwóch systemów ładowania – szybkiego w technologii plug-in oraz szybkiego z wykorzystaniem ładowarki pantografowej.
Do tego zakupiona zostanie też niezbędna infrastruktura, w tym pantografowa stacja szybkiego ładowania na przystanku końcowym „Pużaka-Pętla” plus ładowarki zajezdniowe. Na realizację tego unijnego zamówienia firma Solaris Bus & Coach ma 360 dni. Autobusy mają wyjechać na ulice Opola jeszcze w tym roku. Będą one obsługiwać linie: 5, 9 i 13.
Na koniec link do najnowszego autobusowego przetargu Opola: https://umopole.logintrade.net/zapytania_email,132427,75b412a21d861a7ec28bb6c30ccd2b05.html