Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Prezydent podpisał zmiany w FRPA: międzywojewódzki transfer i 3 zł dopłaty

infobus
18.03.2022 14:00

18 marca prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, która utrzymuje w 2023 r. zwiększoną stawkę dopłaty do przewozów autobusowych - poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta RP.

Jak podała Kancelaria, ustawa zakłada utrzymanie w roku 2023 wyższych dopłat do przewozów autobusowych na poziomie podniesionym w czasie pandemii, czyli 3 zł do wozokilometra. Obecnie podwyższona stawka obowiązuje od kwietnia roku 2020 do końca tego roku.

Pilna potrzeba

W informacji wskazano, że nowe przepisy pozwolą też na przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana. Umożliwienie przesunięcia środków pozwoli objąć dopłatami jeszcze większą liczbę połączeń - zauważono.

Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jest to podyktowane, jak wyjaśniono, pilną potrzebą wprowadzenia powyższych zmian, które zapewnią dostępność środków Funduszu przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2022 r. w województwach, w których limit środków na 2022 r. okazał się niewystarczający.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu systematycznie rośnie. W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w ramach naboru na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii.

Z trójki na piątkę!

Wprowadzone zmiany oznacza, że cały nie ma mechanizmów zapewniających stabilne i wieloletnie dofinansowanie z FRPA do przewozów, co m.in. mogłoby się przełożyć na zakup nowego, ekologicznego i dopasowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami taboru.

Kolejna sprawa to niewystraczająca już przy obecnej inflacji i napływie uchodźców dopłata na poziomie 3 zł.

-„W obecnych uwarunkowaniach wzrastających stale kosztów świadczenia usług przewozowych – zdeterminowanych w szczególności zdecydowanie ponadinflacyjnym wzrostem cen oleju napędowego, gazu ziemnego i energii elektrycznej – zlimitowanie jednostkowej kwoty dopłaty do 3,00 zł wydaje się niewystarczające. W zasadzie już teraz powinno się podjąć działania, aby w 2023 r. stawka maksymalnej dopłaty wyniosła 5,00 zł. Rzecz jasna, że musi się to wiązać ze zwiększeniem corocznej puli środków Funduszu – powinien nastąpić wzrost z obecnych 0,8 mln na około 1,2 mld zł, gdyż wyższa kwota dopłaty jednostkowej przekona większą liczbę samorządów do aplikowania o dofinansowanie – informuje Marcin Gromadzki z firmy konsultingowej PTC.

Dodatkowym plusem tego rozwiązania byłoby wsparcie działalności przewozowej w sytuacji, kiedy mamy ponad 1 mln uchodźców z Ukrainy, która w większości nie posiada własnych samochodów osobowych.

-„Część z nich chciałaby normalnie funkcjonować w naszym kraju – osiedlać się poza największymi miastami, w których życie jest najdroższe – ale aby dostać się do miejsc pracy lub nauki potrzebują sprawnego transportu. Tymczasem publiczny transport zbiorowy w obliczu dynamicznego wzrostu kosztów świadczenia usług, nie utrzyma się bez silnego wsparcia finansowego. Dlatego proponuję szeroką inicjatywę ustawodawczą: 5,00 zł maksymalnej dopłaty z FRPA i roczna pula w kwocie 1,2 mld zł! – apeluje Marcin Gromadzki.

Przyłączmy się do tego apelu!