Premiery TRANSEXPO 2011: Mercedes Sprinter 65 City
Firma EvoBus Polska tradycyjnie przygotowała na TRANSEXPO szeroką wystawę swoich produktów. Oprócz jednej z największych ekspozycji , spółka może także pochwalić się świetnymi wynikami rynkowymi. W okresie od stycznia do sierpnia br. firma sprzedała w naszym kraju aż 170 autobusów marek Mercedes-Benz i Setra, co dało jej prawie 24. procentowy udział w rynku. To jeden z najlepszych wyników osiągniętych przez spółkę w historii! Zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwija się sprzedaż Mercedesa, który w tym roku zanotował dostawy na poziomie 143 szt., a jeszcze przed rokiem była to suma 39 szt. Niemiecki producent jest wiceliderem w segmencie miejskim z wynikiem 110 szt. (23,9% udziału w rynku) i liderem w segmencie turystycznym z wynikiem 33 szt. (27,0% udziału w rynku). Równie dobrze prezentuje się druga marka Daimer Buses – Setra. Działając przede wszystkim w segmencie turystycznym osiągnęła ona wynik 25 sprzedanych autokarów, co zapewniło jej udział na poziomie 20,5% i tytuł wicelidera w tej kategorii polskiego rynku.
Wśród szerokiej gamy autobusów przygotowanych przez EvoBus na targi TRANSEXPO 2011 możemy znaleźć jeden premierowy pojazd –miejski, niskowejściowy minibus Mercedes-Benz Sprinter City 65. To najnowsza wersja popularnego minibusa, która zadebiutowała na targach IAA w Hanowerze. Konstrukcja ta w pełni spełnia dyrektywę UE 2001/85 oraz oferuje jeszcze więcej miejsca bez żadnych podestów czy schodów. To jeden z nielicznych autobusów tej klasy, który zapewnia bezproblemowy transport osób niepełnosprawnych czy ograniczonych ruchowo. Bezpieczne wejście na pokład autobusu zapewnia szerokie, dwuskrzydłowe przednie wejście, gdzie także została zlokalizowana rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich czy dziecięcych. Następnie pasażerowie przechodzą do niskopodłogowej platformy środkowej, która została zoptymalizowana zarówno pod względem wyglądu i łatwości użytkowania. M.in. w trosce o osoby niepełnosprawne pierwszy rząd siedzeń jest obecnie zlokalizowany w obszarze niskiej podłogi. Kolejne miejsca są dostępne po pokonaniu jednego stopnia pośredniego. Łączna pojemność autobusu wynosi maksymalnie 30 miejsc. Aby umożliwić szybkie wejście i wyjście z pojazdu pasażerowie mogą skorzystać dodatkowo z drugich, pojedynczych drzwi na zwisie tylnym.
Szybkie i bezpieczne podróżowanie Sprinterem 65 City po miejskich uliczkach zapewnia doskonały czterocylindrowy silnik turbodiesel z normą Euro 5 o mocy 110 kW (150 KM). Dodatkowo wszystkie minibusy Mercedesa są wyposażone w filtry cząstek stałych. Niewielka długość pojazdu –7,7 m –powoduje, że ten „miejski maluch”idealnie nadaje się do obsługi regularnych linii w ścisłym centrum, gdzie może śmiało jeździć po najbardziej wąskich i krętych uliczkach. Sprinter 65 City to także dobra propozycja do obsługi tras peryferyjnych, o niskim obciążeniu. Wszędzie tam może bezpiecznie i komfortowo przewozić swoich pasażerów, w tym także osoby niepełnosprawne. Zresztą każdy z pasażerów doceni szerokie drzwi i bezstopniowe wejścia na pokład. Mercedes-Benz tradycyjnie zostawia swoim klientom szeroki wybór pojazdów. Podobnie jest też w klasie mini. Mamy tutaj do wyboru aż pięć miejskich minibusów. To:
– Sprinter City 35 o długości 6,9 m;
– Sprinter City 45 o długości 7,3 m;
– Sprinter City 65 K o długości 7,0 m;
– Sprinter City 65 o długości 7,7 m;
– Sprinter City 77 o długości 8,7 m;
Dodatkowo przewoźnicy mogą uzupełnić swoją flotę o kolejne autobusy z ogromnej rodziny Sprinterów. W zakresie przejazdów międzymiastowych Mercedes oferuję serię Transfer ( o długości od 5,9 m do 7,6 m);do turystyki serię Travel (o długości od 7,3 m do 7,7 m), a do specjalistycznego transportu osób niepełnosprawnych – serię Mobility (o długości od 5,9 m do 7,3 m).
EvoBus Polska pokazał w Kielcach także doskonale znane w naszym kraju miejskie autobusy z rodziny Ciatro. W tym roku zobaczyliśmy midibusa –Citaro K oraz jego większego, przegubowego brata –Citaro G. Warto tutaj podkreślić, że po prawie 14. latach od momentu uruchomienia produkcji Mercedes-Benz dostarczył już ponad 32.000 autobusów miejskich z rodziny Citaro. To rekord we współczesnej historii produkcji autobusów. Przypomnijmy, że jubileusz dostarczenia 20.000 Citaro świętowano zaledwie trzy lata temu –w marcu 2008 r. Autobusy Citaro, który w tym roku EvoBus Polska zaprezentuje w Kielcach należą do I generacji, która powoli będzie zastępowane przez kolejną rodzinę. Jej premierę Mercedes-Benz zapowiada na tegoroczne październikowe targi w Kortrijk, dlatego na pewno II generację Citaro będzie mogli zobaczyć na kolejnych targach w Kielcach.
Dzięki strukturze nadwozia Citaro opartej na systemie modułowym, jego proces produkcyjny jest bardzo elastyczny. Pozwala to nie tylko na zastosowanie różnych systemów napędowych, ale także stanowi podstawę wielu wersji i nadwozi specjalnych. Aktualnie miejska rodzina składa się z następujących modeli:
– niskopodłogowy autobus solo o długości 10,5 m –Citaro K
– niskopodłogowy autobus solo o długości 12 m –Citaro
– niskopodłogowy autobus solo o długości 15 m –Citaro L
– niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 m –Citaro G
– niskowejściowy autobus podmiejski Citaro LE
– oraz wywodzący się z serii Citaro 4-osiowy autobus Mercedes-Benz Capa-City o długości 19,5 m
EvoBus Polska to nie tylko autobusy miejskie. W tym roku spółka pokazała w Kielcach luksusowy autokar Mercedes-Benz Travego oraz autobus turystyczny S 415 GT-HD. Pierwszy z nich (a dokładniej jego 3-osiowa wersja Travego M) zdobył prestiżowy „Coach of the Year 2010”, przyznawany co dwa lata przez europejskich dziennikarzy. O zwycięstwie niemieckiego autokaru przesądziły przede wszystkim wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa oraz komfort jazdy i prowadzenia. Całości dopełnia doskonałe dopracowanie najdrobniejszych nawet szczegółów konstrukcyjnych, takich jak minimalizacja drgań przenoszonych na lusterka wsteczne czy nowy, bardziej estetyczny sposób wklejania przedniej szyby. Seria Travego występuje w trzech wersjach nadwoziowych:
– Travego o 2-osiach i długości 12 m,
– Travego M o 3-osiach i długości 13 m
– Travego L o 3-osiach i długości 14 m.
Natomiast drugi pokazany przez EvoBus autokar –Setra S 415 GT-HD z rodziny ComfortClass 400 cieszy się cały czas dużą popularnością wśród polskich touroperatorów. Mimo bardzo bogatej oferty autobusów turystycznych Setry, cały czas największą popularnością cieszą się właśnie pojazdy standardowe o długości 12 metrów z obu rodzin –TopClass i ComfortClass. W miarę odkrywania przez klientów kolejnych wymiarów Setry, ich sprzedaż nieznacznie się zmniejszyła, natomiast cały czas stanowią one podstawę oferty Setry. To podstawowy autobus do wyjazdów turystycznych czy obsługi regularnych połączeń międzynarodowych. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2003 r. krajowi przewoźnicy odebrali łącznie 50 egzemplarzy autokaru Setra S 415 GT-HD. I właśnie w Kielcach Setra świętowała ten jubileusz.