Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Premiery TRANSEXPO 2007 – Setra S 416 GT-HD/2

infobus
14.08.2007 21:52
Mierząca trzynaście metrów dwuosiowa Setra? Tak –i to już niedługo! Polska premiera autobusu Setra S416 GT-H/2 odbędzie podczas targów TRASNEXPO 2007 w Kielcach. Slogan wprowadzający pojazd na europejskie rynki to:„Mniej znaczy więcej”. O co chodzi? Wyjaśniamy poniżej.
Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.
Nowa dwuosiowa Setra 416 GT-HD/2 o długości 13 metrów została pierwotnie zaprojektowana na potrzeby francuskiego rynku, gdzie przepisy dopuszczają autobusy 4×2 o masie całkowitej 19 ton. Jednak szybko zainteresowanie tym pojazdem szybko się całej Europie. Powody? Dwie osie pozwalają zmniejszyć wagę, zużycie paliwa, a w wielu krajach Europy także wysokie opłaty pobierane za przejazd autostradami. Poza tym mamy takie same koszty kierowcy a jednocześnie 4 miejsca więcej. Jednym problemem to restrykcyjne przepisy w niektórych krajach i ich bezwzględne respektowanie. Kogo autokar był choć raz ważony w Austrii ten wie, że to bardzo nieprzyjemne uczucie…Dlatego podstawa sukcesu 13 metrowych „dwuosiówek”to niska masa własna. Setra GT-HD/2 gotowa do jazdy, z pełnym zbiornikiem i kierowcą waży …13.580 kg. To bez wątpienia rekordowy wynik, pozwalający na równanie się nawet z 12-metrowymi autobusami rejsowymi. Pozostałe 4420 kg ładowności oznacza ponad 90 kg na jednego pasażera. To daje wystarczający c poruszać się GT-HD/2 po całej Europie. Nawet w kierunku Alp.
Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.Atrakcyjne siedzenia typu Top gwarantujące wysoki komfort jazdy, pokryte oddychającymi pokrowcami ze skóry Dwuosiowa Setra gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Kierowca ma do dyspozycji elektronicznie regulowane hamulce (EBS), zintegrowane ABS i ASR, ESP, z retarder Voith VR 115 E plus opcjonalnie tempomat odległości.
Proste odchudzanie
Aby osiągnąć tak doskonałą niską masą własną autobusu wcale nie trzeba było stosować magicznej kuracji odchudzającej, ani żadnych innych sztuczek. Po prostu trzeba było podjąć „męską”decyzję co jest nam naprawdę potrzebne. Na początek zastosowano w modelu polerowane alufelgi Alcoa, które pasują znakomicie do dwuosiowego pojazdu i nie sugerują, że dokonuje się w jego przypadku większej redukcji nakładów. A waga się zmniejsza o 100 kg Dalsze 100 kg to siedzenia. Siedzenia typu Top z tapicerką Nimbus zapraszają do relaksu nie tylko dzięki przyjaznej optyce, ale oferują także ograniczniki boczne i „oddychające”pokrycia skórzane. Ciężar i koszty zostały także zredukowane dzięki prostym składanym blatom i usunięciu podłokietnika po zewnętrznej stronie siedzenia pasażera. W przypadku klapy bagażnika Setra poleca zamykanie od góry z prostymi zawiasami –skomplikowana kinematyka klap otwieranych równolegle kosztowałaby autobus dalsze 50 kg. Dodajmy, że po otworzeniu klap mamy dostęp do ogromnego bagażnika o pojemności 10,6 m3, który Setra zawdzięcza przedłużonemu rozstawowi osi.
Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.Atrakcyjne siedzenia typu Top gwarantujące wysoki komfort jazdy, pokryte oddychającymi pokrowcami ze skóry Setra GT-HD/2 ekonomiczny, ale i reprezentacyjny autokar dla każdego przewoźnika.
Wrażenia z jazdy
Wydłużona Setra przekonuje swoim stoickim spokojem na autostradzie –prawie 7 metrowy rozstaw osi gwarantuje taką jazdę na wprost, jaką przeżyć można tylko w segmencie 15-metrowych, trzyosiowych autokarów. Oczywiście podczas jazdy wąskim ruchu okrężnym trzeba się dodatkowo skupić. Wskazane jest tutaj więcej pracy kierownicą, ale to naprawdę kwestia przyzwyczajenia. Z średnicą koła skrętu większą niż 23 m zawodowiec za kierownicą pokona wszystkie zakręty. Dodatkowe punkty pojazd zyskuje na falistych drogach, gdzie dzięki długiemu rozstawowi osi jedzie tak spokojnie, jak tylko nieliczne tego typu autobusy.
No i silnik. Mocniejsza w wersji Euro 4 jednostka OM 457 LA potrafi wydobyć z siebie maksymalnie 428 KM przy momencie obrotowym rzędu 2100 Nm. To najmocniejsze wydanie uniwersalnego silnika Mercedesa, który stosowany jest w niemalże wszystkich produktach Evobus. Przydałoby się więcej koni mechanicznych? Nie ma takiej potrzeby. Liczy się dostępny moment obrotowy. Wyższych obrotów potrzebuje jedynie rzadko, choć może je zainicjować-około 1000 obrotów gwarantuje więcej niż 2.000 Nm, przy 1.400 obrotach, kierowca może osiągnąć moc 408 KM. Dobre wrażenie sprawia sześciobiegowa przekładnia GO 210. Generalnie dzięki niższej masie własnej i dwóch osiach, GT-HD/2 zużywa mniej paliwa, niż jego więksi braci wyposażeni w trzy osie. Dlatego Setra S 416 GT-HD/2 dobrze pasującą do czasów, w których wszelkie zasoby stają się coraz mniejsze.
Atrakcyjne siedzenia typu Top gwarantujące wysoki komfort jazdy, pokryte oddychającymi pokrowcami ze skóry Atrakcyjne siedzenia typu Top gwarantujące wysoki komfort jazdy, pokryte oddychającymi pokrowcami ze skóry
Dane techniczne
Długość/szerokość/wysokość……….13.020/2.550/3.520 mm
Rozstaw osi………………………..6.900 mm
Zwis przedni/tylny…………….2.820/3.300 mm
Koło skrętu………….23.160 mm
Pojemność bagażników…………10.5 m3
Ciężar własny/ dopuszczalna masa całkowita……….13.580kg/18.000
Liczba miejsc siedzących……………..53 +1+1 ***
 
Źródło: artykuł ukazał się w piśmie firmy EvoBus –BusKurier 12/2007