Premiery na Expo Mobility 2022: Iveco Urbanway 12 CNG Mild Hybrid
Iveco goni autobusowy peleton w zakresie zielonych autobusów i alternatywnych napędów.
Najnowsza propozycja włoskiego koncernu przedstawiona na EuMo 2022 w Paryżu to autobus Urbanway 12 CNG Hybrid, czyli pierwszy gazowa lekka hybryda w ofercie Iveco, bazująca na rozwiązaniu XTL od firmy Voith. Zapewnia ona do 16% oszczędności paliwa w porównaniu ze standardowym silnikiem. O ofercie Iveco na Expo Mobility pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Szersza oferta
Iveco Bus cały czas rozszerza swoją ofertę dla transportu publicznego. Teraz marka włączyła do oferty technologię "lekkiej hybryd" do miejskich linii Urbanway i Crealis, co zdaniem Iveco zapewnia znaczną redukcję kosztów energii i emisji CO2 w porównaniu z poprzednimi generacjami, przy jednoczesnej optymalizacji całkowitego kosztu posiadania. Dzięki temu klienci mogą już teraz zamówić:
- 12-metrowe i 18-metrowe modele Urbanway wyposażone w silniki Cursor 9 w wersjach diesel i XTL.
- 10,5-, 12- i 18-metrowy modele z silnikami Cursor 9 CNG w wersjach CNG i XTL.
- 12- i 18-metrowe modele Crealis (pod BRT/BHNS) w wersjach diesel, XTL i CNG.
Dostawy pierwszych hybryd Urbanway w wersjach 12 i 18-metrowych rozpoczną się pod koniec roku. Iveco rozszerzy również technologię hybrydową o modele Crossway Low Entry, które będą po raz pierwszy dostępne w wersjach na gaz ziemny i biodiesel w wersji XTL. Model Crossway LE Hybrid już został zaoferowany w pierwszych przetargach z dostawami od I kwartału 2023 r.
-„Dzięki nowemu rozwiązaniu hybrydowemu uzupełniamy naszą ofertę autobusów gazowych, która bardzo dobrze sprzedaje się w Europie, o czym świadczy ponad 2500 sztuk sprzedanych autobusów z technologią gazu ziemnego” - powiedział Stéphane Espinasse, kierowniczka sprzedaży w Iveco IVECO BUS. „To nowa generacja autobusów hybrydowych, które wykorzystują zalety gazu ziemnego, co jest naszą propozycją w zakresie zrównoważonej mobilności z miksem energetycznym. To sprawdzona technologia, które zapewnia doskonały całkowity koszt posiadania”.
Poniżej podstawowe dane techniczne Urbanway 12 CNG Hybrid
Generacja XTL
Warto podkreślić, że przy generacji XTL Iveco ściśle współpracuje z firmą Voith, która wsdrożyła do autobusów koncernu rozwiązanie hybrydowe 48 V bazujące na nowej skrzyni biegów DIWA NXT plus sprawdzony silnik Cursor 9.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz układ przeniesienia napędu jest połączona z wydajnym modułem rekuperacyjnym 35 kW, który działa jako rozrusznik i generator do odzyskiwania energii kinetycznej nagromadzonej podczas zwalniania i hamowania, z wysokoenergetycznym akumulatorem LTO (48 V) zamontowanym na dachu. Bateria ta jest w stanie dostarczyć 25 kW podczas faz rozruchu silnika Cursor 9. Ponadto nowe rozwiązanie zawiera również funkcję Stop & Start, która jest aktywowana automatycznie bez interwencji kierowcy, co eliminuje hałas i drgania podczas ruszania z przystanków i dodatkowo poprawia oszczędność paliwa.
Dzięki tym funkcjom nowa generacja Urbanway Hybrid zapewnia do 16% oszczędności paliwa w porównaniu z wersją konwencjonalną” i umożliwia zmniejszenie emisji CO2 nawet o 19%. Co ważne - prosta konstrukcja hybrydowego rozwiązania nie zawiera kosztownych komponentów wysokonapięciowych.
Klasyczny elektryk
Podczas targów EuMo Grupa Iveco pokazała też model Heuliez GX-137 lub inaczej Iveco E-Way w wersji MIDI w barwach Monako. Dzięki szerokości ograniczonej do 2,33 m (to najwęższy w swojej klasie pojazd na rynku), ten model oferuje wzorowe właściwości jezdne, zapewniając łatwą obsługę w małych centrach miast z wąskimi uliczkami i na trudno dostępnych trasach. Midius dostępne w dwóch długościach: 9,5 m i 10,7 m, ładują się w kilka godzin w zajezdni za pomocą indywidualnego gniazda COMBO 2 CSS. Z kolei także dwie wersje 12-metrowe są obecnie dostępne z dwoma różnymi rozwiązaniami ładowania, które można dostosować do każdej misji: ładowanie nocne za pomocą wtyczki COMBO 2 CSS lub ładowanie okazjonalne za pomocą zewnętrznego pantografu.Z kolei wersje przegubowa E-Way o długości 18 metrów mogą być ładowane w linii lub na końcu przez pantograf – zarówno normalny, jak i odwrócony.
Zarówno 12- jak i 18-metrowe wersje są dostępne w stylizacji BRT o nazwie Linium. Poniżej podstawowe dane techniczne Iveco E-Way:
Na koniec warto podkreślić, że Iveco posiada zatrudnia ponad 6000 osób w czterech zakładach produkcyjnych zlokalizowanych:
- w Annonay we Francji,
- w Vysoké Myto w Czechach,
- w Brescii we Włoszech
- w Rorthais we Francji (Heulizez), gdzie znajduje się centrum elektromobilności.