Premiera Viseon C12HD na Busworld Turkey 2012
W tym roku niemiecki producent po raz pierwszy wystąpił na autobusowych targach w Turcji, ale za to jak! Firma pokazała nowy autobus z turystycznej rodziny C –po 11 i 13-metrowych wersja tym razem mamy klasyczny standard, czyli 12-metrów. Przypomnijmy, że aktualnie oferta autobusów turystycznych Viseona składa się z autokarów: C10, C11, C13 i teraz także C12. Brak standardowej, podstawowej wersji był m.in. podyktowany dość skomplikowaną rolą Viseona przy boku dawnego udziałowcy –koncernu MAN. Firmy te cały czas mocno kooperują ze sobą (m.in. w Pilsting powstają m.in. autobusy lotniskowe i piętrowe marki Neoplan), natomiast pojawienie się modelu C13, a już na pewno C12 potwierdza spore ambicje właścicieli Viseona i dążenie do większej niezależności firmy.
Autokar Viseon C12HD jak już wspomnieliśmy ma długość 12-metrów, a jego maksymalna pojemność to 49 miejsc pasażerskich. To co wyróżnia go od innych autokarów marki Viseon to wysokość konstrukcji. C12HD jest o 22 centymetry wyższy niż pozostałe modele „C”(stąd pojawienie się dopisku HD w nazwie), a jego całkowita wysokość to 3,78 m. To zapewnia nie tylko odpowiednią przestrzeń w środkowym przejściu, ale także gwarantuje więcej miejsca nad głowami siedzących pasażerów. Dodatkowo wyższe okna to także lepszy widok dla podróżujących.
Stworzenie kolejnej wersji gabarytowej nie było dla niemieckiego producenta problematyczne. Dzięki modułowej zabudowie serii C wystarczyło wstawić odpowiedni moduł pośrodku pojazdu i tak powstał pierwsza „dwunastka”Viseona. Ponadto C12HD jest pierwszym autokarem firmy z całkowitym płaskim przejściem na całej długości pojazdu. To otwiera przed producentem (słynącym ze specjalnych opracowań) szereg nowych możliwości przy tworzeniu wersji VIP. Podobnie jak inne modele Viseona, nowy autokar oferuje atrakcyjny wygląd, oświetlenia LED oraz dobrze zaprojektowany i odpowiednio urządzony kokpit kierowcy. Warto również wspomnieć o dużych bagażnikach podpodłogowych, które oferują przestrzeń 9,9 m3 i to przy wbudowanym WC.
Viseon C12HD jest dostępny z dwoma silnikami. W standardzie mamy 10,5-litrowy silnik MAN D 2066 LOH 28 (EEV) o mocy 400 KM (294 kW). Opcjonalnie producent oferuje 12,4-litrowy silnik MAN D 2676 LOH 26 (EEV) o mocy 440 KM (324 kW). w układzie przeniesienia napędy mamy do wyboru – albo manualną, 6-biegową przekładnię ZF 6 S 1901 albo 12-biegowy automat ZF AS-Tronic.
I na koniec kila ogólnych nowości, które Viseon wprowadził do swoich autokarów w roku 2012. Od tego momentu klienci otrzymują w standardzie m.in. układ stabilizacji toru jazdy ESP, tempomat oraz reflektory w technologii LED i bi-ksenonowe. Także funkcja doświetlania zakrętów należy teraz do podstawowego wyposażenia autokarów Viseon. Kolejna nowość to możliwość zainstalowania dodatkowego, 220-litrowego zbiornika paliwa (także w egzemplarzach już zakupionych). Ponadto firma wprowadziła nowy silnik do najkrótszego turystycznego modelu –C10. To 10,5-litrowa, pionowa jednostka MAN D2066 o mocy 400 KM (294 kW). Przy tych gabarytach nowy silnik daje potężny i wydajny napęd –nawet przy pełnym obciążeniu czy jeździe w górach. A oto parametry techniczne najnowszego autobusu turystycznego Viseon C12HD:
Długość
|
12 000 mm
|
Szerokość
|
2550 mm
|
Wysokość
|
3780 mm
|
Rozstaw osi
|
6010 mm
|
Przód zwis / tył
|
2690/3300 mm
|
Średnica zawracania
|
21000 mm
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
18000 kg
|
Techniczne dopuszczalne obciążenie osi (przód / tył)
|
7100/13000 kg
|
Przestrzeń bagażowa (z środkowym wejściem)
|
9,9 m3
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
320 l
|
Opcjonalnie dodatkowy zbiornik
|
220 l
|
|
|
Pojemność pasażerska (3 gwiazdki)
|
49 + 1 + 1
|
Pojemność pasażerska (4 gwiazdki)
|
44 + 1 + 1
|
Pojemność pasażerska (5 gwiazdek)
|
40 + 1 + 1
|