Premiera Temsy Diamond 14 w Polsce

infobus
10.03.2009 16:58
Podczas targów turystycznych Intourex (19-22.02.2009) w Sosnowcu miała miejsce polska premiera luksusowego, turystycznego autobusu Temsa Diamond 14, które zakupiło polsko-greckie biuro podróży Inter-Holidays. Debiutantowi towarzyszył międzymiastowy model Temsa Opalin 9. Pojawienie się autobusu na targach było dla wszystkich sporym zaskoczeniem, ale jak mówi Andrzej Klukowski z firmy CMS Bus, generalnego przedstawiciela Temsy w Polsce, takie było życzenie nabywcy autokaru, który na śląskiej wystawie chciał pochwalić się swoim najnowszym nabytkiem. Podczas premiery miały miejsce także specjalne pokazy –m.in. swoje wdzięki zaprezentowały tancerki, modelki (m.in. w kąpielowych strojach) oraz akrobatki. –„Generalnie wszyscy byli mile zaskoczeni pojawieniem się Diamonda na targach, co zaowocowało kilkoma konkretnymi zapytaniami o autobusy Temsy –wspomina Andrzej Klukowski. –W ogóle targi w Sosnowcu pozytywnie nas zaskoczyły. Z początku byliśmy trochę niepewni co do tej imprezy, ale zainteresowanie i liczba pozostawionych kontaktów była zdecydowanie większa niż przewidywaliśmy. Jeśli chodzi o organizację imprezy to nie mamy zastrzeżeń. Nie można oczywiście porównywać skali tej imprezy do Transexpo, gdyż Intourex to wystawa biur podróży dla klientów indywidualnych szukających ofert wycieczek. Wystawa odbywała się na jednej, dużej hali Kolporter Expo.”
Premiera Setry Diamond 14 na targach turystycznych Intourex w SosnowcuPremiera Setry Diamond 14 na targach turystycznych Intourex w SosnowcuPremiera Setry Diamond 14 na targach turystycznych Intourex w Sosnowcu Premiera Setry Diamond 14 na targach turystycznych Intourex w Sosnowcu Premiera Setry Diamond 14 na targach turystycznych Intourex w Sosnowcu
Czas na diament
Trzyosiowa Temsa Diamond 14 zadebiutowała podczas wystawy Busworld 2003 w Kortrijk. Poniżej przedstawiamy pełną charakterystykę techniczną autobusu. Jednym z twórców autokaru był wieloletni designer Neoplana – Bob Lee. Dodajmy, że w 2004 r. na rynek europejski wprowadzono krótszą odmianę Diamond 13 i jak do tej pory tylko te dwie, trzyosiowe wersje należą do tej rodziny. Autobus o długości 13 m może jednorazowo zabrać od 46 do 55 pasażerów oraz 12 m3 bagażu. Mimo, że pojazd może przewieźć, w zależności od wersji od 4 do 8 pasażerów mniej, to w porównaniu z większym modelem odznacza się mniejszą o 60 cm średnicą zawracania oraz mniejszymi naciskami na osie. W konstrukcji obu pojazdu wykorzystano komponenty MAN i ZF. W układzie napędowym wystawionego w Sosnowcu modelu zastosowano silnik MAN D2066 LOH04 (Euro 4) OBD1+ o pojemności 10 518 cm3 i mocy 324 kW (440 KM), współpracujący z sześciobiegową skrzynią biegów ZF 6 S 1000. Opcjonalnym wyposażeniem jest automatyczna skrzynia ZF AS-Tronic. Generalnie autobusy spod znaku Diamond wyróżniają się oryginalna stylistyką oraz ciekawie zaprojektowanym stanowiskiem kierowcy. Widać tutaj rękę twórcy luksusu i wdzięku Neoplana.
Pierwszy polsko-grecki Diamond 14 już ruszył do pracy i aktualnie obsługuje trasę turystyczną Polska – Grecja. Cena zaprezentowanego w Sosnowcu modelu to ok. 250 000 euro netto, a czas oczekiwania na sprowadzenie fabrycznie nowego egzemplarza wynosi ok. 4 miesięcy. W ofercie polskiego przedstawicielstwa są zarówno modele Diamond 13, jak i 14. Także jak ktoś chce wzmocnić swoją flotę luksusowym modelem Temsy przed tegorocznym sezonem to musi się pospieszyć. –„Doskonale zdajemy sobie sprawę, ze Diamond należy do autokarów z górnej półki i dlatego nie nastawiamy się na jego masowa sprzedaż w Polsce –mówi Andrzej Klukowski. –Bardzo nas cieszy, że pierwszy egzemplarz już jeździ w Polsce i zapewne będziemy korzystać z niego przy różnego rodzaju akcjach promocji Temsy w Polscy. Natomiast koniem napędowym naszej sprzedaży w Polsce jest niezmiennie Opalin, którego również pokazaliśmy w Sosnowcu. Wystawiliśmy na targach wersje demonstracyjną, który również pełni funkcję pojazdu testowego. Przy okazji zapraszam wszystkich przewoźników zainteresowanym tym autobusem na jazdy próbne. Na pewno warto spróbować –zachęca Andrzej Klukowski. To nie koniec tegorocznych nowości spod znaku Temsy w Polsce. Firma CMS Bus zapowiada, że w tym roku pokaże w Kielcach kolejny premierowy model Temsy. Czyżby nadszedł czas na miejskie Avenue?
Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14
 
Tabela 1. Parametry techniczny Temsa Diamond 14
Długość
13975mm
Szerokość
 2550mm
Wysokość
                       3815mm (z klimatyzacją)
Rozstaw osi
6400mm
Zwis przedni
2960mm
Zwis tylni
3185mm
Zbiornik paliwa
650 litrów
Pojemność bagażnika
14 m3
Masa całkowita pojazdu
26000 kg
Minimalny promień skętu
11150mm
Układ siedzeń
57+1+1 –59+1+1 (max 63+1+1)
Silnik – typ
MAN D2066 LOH04 (Euro 4) OBD1+
Liczba cylindrów
6
Pojemność silnika
10 518 cm3
Moc
324 Kw /440 KM
Moment maks.
2100Nm / 1.000 – 1.400 obr/min
Model
Automatyczna – ZF 12 ASTRONIC 2301 z intarderem
Oś – przód
MAN-VOS-08-B-01 niezależna
Oś – tył
MAN-HY-1336-B-07 pojedyncza redukcja
Trzecia oś wleczona
MAN-NOL-06-B-03
Zawieszenie – pneumatyczne z systemem podnoszenia i opuszczania – przód
2 poduszki + 2 amortyzatory + stabilizator
Tył
4 poduszki + 4 amortyzatory
Trzecia oś
2 poduszki + 2 amortyzatory
Układ hamulcowy
Dwuobwodowy, pneumatyczny. Tarcze przód i tył
Model
ZF 8098
Przód
315 / 80 R 22,5
Tył
295 / 80 R 22,5
Ogrzewania
W pełni automatyczny system konwektorowy
Klimatyzacja
Dachowa z funkcją chłodzenia i podgrzewania 35 kW + dodatkowy osuszacz w kabinie kierowcy
 
Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14Temsa Diamond 14
 
 
Tabela 2. Parametry techniczny Temsa Opalin 9
Długość
8.393mm
Szerokość
   2.300mm
Wysokość
3.286mm (z klimatyzacją)
Rozstaw osi
4.313mm
Liczba siedzeń
35+1+1
Klimatyzacja
Safkar klimatronic 16 kW, 14.000 kcal/h z podgrzewaniem
Ogrzewanie
Spheros Thermo 300-30 KW
Masa całkowita
12,500 kg
Promień skrętu
9,6m
pojemność bagażnika
5,8 m3
PODWOZIE
OPALIN 9
Zawieszenie
Pełne zawieszenie pneumatyczne przedniej i tylnej osi
Przód
Resor paraboliczny, amortyzatory, stabilizator, poduszki
Tył
Drążek reakcyjny, amortyzatory, stabilizator, poduszki
Oś – przód
MAN VOK 05 –4,800 KG
Oś – tył
MAN HY 0925 –8,700 KG
Hamulce
Pełny dwuobwodowy układ hamulcowy + ABS
Układ kierowniczy
HEMA (ZF) z regulacją kolumny kierowniczej
Opony
265/70 R 17,5 (bezdętkowe)
Silnik
MAN euro 4, 6 cylindrowy, common rail
Moc
176 kW (240 KM)
Moment maks.
925Nm / 1.200 – 1.800 obr/min
Skrzynia biegów
ZF 6 S 1000 BO
 
Temsa Avenue