Premiera Temsy Diamond 14 w Polsce
infobus
10.03.2009 16:58
Premiera Temsy Diamond 14 w Polsce
Podczas targów turystycznych Intourex (19-22.02.2009) w Sosnowcu miała miejsce polska premiera luksusowego, turystycznego autobusu Temsa Diamond 14, które zakupiło polsko-greckie biuro podróży Inter-Holidays. Debiutantowi towarzyszył międzymiastowy model Temsa Opalin 9. Pojawienie się autobusu na targach było dla wszystkich sporym zaskoczeniem, ale jak mówi Andrzej Klukowski z firmy CMS Bus, generalnego przedstawiciela Temsy w Polsce, takie było życzenie nabywcy autokaru, który na śląskiej wystawie chciał pochwalić się swoim najnowszym nabytkiem. Podczas premiery miały miejsce także specjalne pokazy –m.in. swoje wdzięki zaprezentowały tancerki, modelki (m.in. w kąpielowych strojach) oraz akrobatki. –„Generalnie wszyscy byli mile zaskoczeni pojawieniem się Diamonda na targach, co zaowocowało kilkoma konkretnymi zapytaniami o autobusy Temsy –wspomina Andrzej Klukowski. –W ogóle targi w Sosnowcu pozytywnie nas zaskoczyły. Z początku byliśmy trochę niepewni co do tej imprezy, ale zainteresowanie i liczba pozostawionych kontaktów była zdecydowanie większa niż przewidywaliśmy. Jeśli chodzi o organizację imprezy to nie mamy zastrzeżeń. Nie można oczywiście porównywać skali tej imprezy do Transexpo, gdyż Intourex to wystawa biur podróży dla klientów indywidualnych szukających ofert wycieczek. Wystawa odbywała się na jednej, dużej hali Kolporter Expo.”
Czas na diament
Trzyosiowa Temsa Diamond 14 zadebiutowała podczas wystawy Busworld 2003 w Kortrijk. Poniżej przedstawiamy pełną charakterystykę techniczną autobusu. Jednym z twórców autokaru był wieloletni designer Neoplana – Bob Lee. Dodajmy, że w 2004 r. na rynek europejski wprowadzono krótszą odmianę Diamond 13 i jak do tej pory tylko te dwie, trzyosiowe wersje należą do tej rodziny. Autobus o długości 13 m może jednorazowo zabrać od 46 do 55 pasażerów oraz 12 m3 bagażu. Mimo, że pojazd może przewieźć, w zależności od wersji od 4 do 8 pasażerów mniej, to w porównaniu z większym modelem odznacza się mniejszą o 60 cm średnicą zawracania oraz mniejszymi naciskami na osie. W konstrukcji obu pojazdu wykorzystano komponenty MAN i ZF. W układzie napędowym wystawionego w Sosnowcu modelu zastosowano silnik MAN D2066 LOH04 (Euro 4) OBD1+ o pojemności 10 518 cm3 i mocy 324 kW (440 KM), współpracujący z sześciobiegową skrzynią biegów ZF 6 S 1000. Opcjonalnym wyposażeniem jest automatyczna skrzynia ZF AS-Tronic. Generalnie autobusy spod znaku Diamond wyróżniają się oryginalna stylistyką oraz ciekawie zaprojektowanym stanowiskiem kierowcy. Widać tutaj rękę twórcy luksusu i wdzięku Neoplana.
Pierwszy polsko-grecki Diamond 14 już ruszył do pracy i aktualnie obsługuje trasę turystyczną Polska – Grecja. Cena zaprezentowanego w Sosnowcu modelu to ok. 250 000 euro netto, a czas oczekiwania na sprowadzenie fabrycznie nowego egzemplarza wynosi ok. 4 miesięcy. W ofercie polskiego przedstawicielstwa są zarówno modele Diamond 13, jak i 14. Także jak ktoś chce wzmocnić swoją flotę luksusowym modelem Temsy przed tegorocznym sezonem to musi się pospieszyć. –„Doskonale zdajemy sobie sprawę, ze Diamond należy do autokarów z górnej półki i dlatego nie nastawiamy się na jego masowa sprzedaż w Polsce –mówi Andrzej Klukowski. –Bardzo nas cieszy, że pierwszy egzemplarz już jeździ w Polsce i zapewne będziemy korzystać z niego przy różnego rodzaju akcjach promocji Temsy w Polscy. Natomiast koniem napędowym naszej sprzedaży w Polsce jest niezmiennie Opalin, którego również pokazaliśmy w Sosnowcu. Wystawiliśmy na targach wersje demonstracyjną, który również pełni funkcję pojazdu testowego. Przy okazji zapraszam wszystkich przewoźników zainteresowanym tym autobusem na jazdy próbne. Na pewno warto spróbować –zachęca Andrzej Klukowski. To nie koniec tegorocznych nowości spod znaku Temsy w Polsce. Firma CMS Bus zapowiada, że w tym roku pokaże w Kielcach kolejny premierowy model Temsy. Czyżby nadszedł czas na miejskie Avenue?
Tabela 1. Parametry techniczny Temsa Diamond 14
Długość
|
13975mm
|
Szerokość
|
2550mm
|
Wysokość
|
3815mm (z klimatyzacją)
|
Rozstaw osi
|
6400mm
|
Zwis przedni
|
2960mm
|
Zwis tylni
|
3185mm
|
Zbiornik paliwa
|
650 litrów
|
Pojemność bagażnika
|
14 m3
|
Masa całkowita pojazdu
|
26000 kg
|
Minimalny promień skętu
|
11150mm
|
Układ siedzeń
|
57+1+1 –59+1+1 (max 63+1+1)
|
Silnik – typ
|
MAN D2066 LOH04 (Euro 4) OBD1+
|
Liczba cylindrów
|
6
|
Pojemność silnika
|
10 518 cm3
|
Moc
|
324 Kw /440 KM
|
Moment maks.
|
2100Nm / 1.000 – 1.400 obr/min
|
Model
|
Automatyczna – ZF 12 ASTRONIC 2301 z intarderem
|
Oś – przód
|
MAN-VOS-08-B-01 niezależna
|
Oś – tył
|
MAN-HY-1336-B-07 pojedyncza redukcja
|
Trzecia oś wleczona
|
MAN-NOL-06-B-03
|
Zawieszenie – pneumatyczne z systemem podnoszenia i opuszczania – przód
|
2 poduszki + 2 amortyzatory + stabilizator
|
Tył
|
4 poduszki + 4 amortyzatory
|
Trzecia oś
|
2 poduszki + 2 amortyzatory
|
Układ hamulcowy
|
Dwuobwodowy, pneumatyczny. Tarcze przód i tył
|
Model
|
ZF 8098
|
Przód
|
315 / 80 R 22,5
|
Tył
|
295 / 80 R 22,5
|
Ogrzewania
|
W pełni automatyczny system konwektorowy
|
Klimatyzacja
|
Dachowa z funkcją chłodzenia i podgrzewania 35 kW + dodatkowy osuszacz w kabinie kierowcy
|
Tabela 2. Parametry techniczny Temsa Opalin 9
Długość
|
8.393mm
|
Szerokość
|
2.300mm
|
Wysokość
|
3.286mm (z klimatyzacją)
|
Rozstaw osi
|
4.313mm
|
Liczba siedzeń
|
35+1+1
|
Klimatyzacja
|
Safkar klimatronic 16 kW, 14.000 kcal/h z podgrzewaniem
|
Ogrzewanie
|
Spheros Thermo 300-30 KW
|
Masa całkowita
|
12,500 kg
|
Promień skrętu
|
9,6m
|
pojemność bagażnika
|
5,8 m3
|
PODWOZIE
|
OPALIN 9
|
Zawieszenie
|
Pełne zawieszenie pneumatyczne przedniej i tylnej osi
|
Przód
|
Resor paraboliczny, amortyzatory, stabilizator, poduszki
|
Tył
|
Drążek reakcyjny, amortyzatory, stabilizator, poduszki
|
Oś – przód
|
MAN VOK 05 –4,800 KG
|
Oś – tył
|
MAN HY 0925 –8,700 KG
|
Hamulce
|
Pełny dwuobwodowy układ hamulcowy + ABS
|
Układ kierowniczy
|
HEMA (ZF) z regulacją kolumny kierowniczej
|
Opony
|
265/70 R 17,5 (bezdętkowe)
|
Silnik
|
MAN euro 4, 6 cylindrowy, common rail
|
Moc
|
176 kW (240 KM)
|
Moment maks.
|
925Nm / 1.200 – 1.800 obr/min
|
Skrzynia biegów
|
ZF 6 S 1000 BO
|