Premiera Mercedes-Benz Future Bus! [FILM]
Dziś w Amsterdamie odbyła się światowapremiera nowej propozycji w autobusowej ofercie Mercedesa. Według producenta ma ona być kamieniem milowym na drodze do powstaniaautonomicznego systemu komunikacji autobusowej. Od tego mają się rozpocząć rewolucyjnezmiany w systemie mobilności miejskiej.
Mercedes-Benz Future Bus z funkcją CityPilot ma umożliwiać bezzałogowe prowadzeniapojazdu na dystansie nawet 20 km. Będzie to jedno z rozwiązań z platformy pionierskichtechnologii Mercedesa, które mają zrewolucjonizować dotychczasowe funkcjonowaniekomunikacji autobusowej. Jak zaznacza producent, który jest jednym z liderówautomatycznych systemów jazdy ta interesująca technologia ma wpłynąć na poprawębezpieczeństwa, wydajność i komfortu w realizacji przewozów. Dodatkowo Future Bus ma prezentować bardzo konkretny pomysł przyszłościowegoautobusu miejskiego.
Ponadto nowy produkt mazwiększyć atrakcyjność tego środka transportu poprzez zmianę sposobu jegopojmowania. To przede wszystkim odnosi się do pasażerów, ale także kierowców iprzewoźników autobusowych. Wszystkie trzy grupy skorzystają z rewolucyjnejkonstrukcji i pionierskich technologii.
Technologia z CityPilot w Future Bus opiera się na systemie autonomicznej jazdy, który dwalata temu został zaprezentowany w ciężarówceMercedes-Benz Actros. Producent dodaje,że wraz z ciągłym rozwojem tego rozwiązanie będzie on miał coraz szersze zastosowanie.Ukoronowaniem ma być stworzenie systemu dedykowanego do ruchu miejskiego, któryma umożliwić całkowitą automatyzację środków transportu, w szczególnościautobusów.
CityPilot jest w stanie rozpoznać sygnalizacjęświetlną, komunikować się z nią i bezpiecznie kooperować z punktami kontrolnymiinteligentnych systemów transportowych. Może on również rozpoznać przeszkody,zwłaszcza pieszych na drodze i wdrożyć hamulec autonomicznie. System jest wstanie prowadzić pojazd także przez tunele. A jak to w praktyce działa?
Kilkanaście kamer monitoruje drogęi otoczenie, podczas gdy systemy radarowe oparte na częstotliwościach długiegoi krótkiego zasięgu stale sprawdzają trasę przejazdu. Całość spina GPS. Dziękifuzji danych, wszystkie otrzymane informacje umożliwiają tworzenie bardzodokładnego obrazu sytuacji i umożliwia magistrali systemu planowanie trasyprzejazdu i postojów z dokładnością do kilku centymetrów. To już działa wpraktyce, o czym świadczy prapremierowy pokaz CityPilot na wymagającym szlakuobejmującego dystans prawie 20 km z dużą liczbą ostrych zakrętów, tuneli, przystankówautobusowych i wysokie prędkości drogowe autobusu miejskiego.
Ten półautomatyczny pojazdpoprawia bezpieczeństwo, ponieważ zmniejsza obciążenie jego kierowcy. Dodatkowoi nic nie pozostaje ukryte przed kamerami i systemami radarowi. Poprawia się sprawność,a jego gładka, predykcyjna jazda pozwala zaoszczędzić dzięki obniżeniu zużyciapaliwa i emisji spalin. Dzięki gładkiej i stabilnej prędkości poprawia siętakże komfort pasażerów.
Future Bus to przykład zupełnienowego kierunku w zakresie projektowania wnętrza i nadwozia miejskiego autobusu.Jego harmonijne linie i asymetryczne kontury mają sugerować pasażerowi ich powiązaniez architekturą miasta. Niezależnie od tego zmianie ulegną technologia oświetlenia,układ drzwi oraz system informacji pasażerskiej. Dzięki temu unikalnyMercedes-Benz Bus Future ma w pełni zasługiwać na swoją nazwę.
To samo odnosi się do aranżacjiwnętrza, której otwarta przestrzeń zajmuje czołową pozycję w tkance miejskiej.Przedział pasażerski ma odzwierciedlać marzenie podróżnych. Jest on podzielonyna trzy strefy o różnej długości pobytu. Siedzenia są luźno ułożone wzdłużścian w każdej strefie. Innowacyjne uchwyty i poręcze mają odzwierciedlać motyw,który ma nawiązywać do parku. Z kolei oświetlenie sufitowe ma za zadanieprzypominać baldachim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mercedes-Benz Future Bus zCityPilot podejmuje swoją pierwszą regularną próbę eksploatacyjną na części największejeuropejskiej sieci BRT, w Holandii. Pojazd trafi na linię łączącą amsterdamskielotnisko Schiphol z miejscowością Haarlem. Tras o długości 20 km będzie prawdziwymwyzwaniem dla Mercedes-Benz Future Bus, ponieważ jest dosyć kręta i przechodziprzez kilka tuneli napotykając liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
Czy zatem Future Bus na stałe wpisze się w systemy BRT i nie tylko? Wyniki holenderskiej próby będąz pewnością bardzo pomocne.
Poniżej dwa filmy. Pierwszy tokrótki spot, natomiast w drugim mamy pełen zapis z premiery.
{https://www.youtube.com/watch?v=iwZE1qwRr3I}
{https://www.youtube.com/watch?v=RuTeKOc4BEg}
„