Premiera MAZ 203 w Polsce
MAZ na polskim rynku
W 2006 r. białoruska fabryka pojazdów użytkowych MAZ sprzedała łącznie 1700 autobusów. Producent dostarczył swoje pojazdy głównie na Białoruś, Ukrainę i do Rosji (m.in. do Moskwy, Sankt Petersburga) oraz do Rumunii (gdzie firma posiada 70% udziału w rynku), Polski, Niemiec (2 autobusy podmiejskie), na Kubę oraz do krajów arabskich.
W maju 2006 r. białoruska firma MAZ, oferująca do tej pory w Polsce tylko samochody ciężarowe, rozpoczęła sprzedaż autobusów. –„Na przełomie maja i czerwca 2006 r. rozpoczęliśmy sprzedaż autobusów w Polsce i jak na debiut osiągnęliśmy naprawdę niezły rezultat”–mówi Juri Michailovski, szef firmy MAZ AUTO POLAND sp. z o.o. –„Łącznie w 2006 r. sprzedaliśmy 12 autobusów, z czego 6 szt. to były niskowejściowe pojazdy miejskie MAZ 103 062 i 103 065, którą różnią się od siebie zamontowanymi skrzyniami biegów (manualna / automatyczna), a kolejnych 6 szt. –małe autobusy turystyczne MAZ 256”. Wszystkie pojazdy miejskie i jeden turystyczny zostały sprzedane przez dealera MAZ-a na poludniu –firmę ”TOP”Sp. z o.o. Większość pojazdów kupił przewoźnik z Górnego Śląska –firma Transport Osobowy Powichrowski. To prywatny przewoźnik z Zabrza, który obsługuje m.in. linie komunikacyjne na zlecenie KZK GOP. Kolejny autokar trafił do Solca Kujawskiego, do dealera firmy MAZ –firmę „KAZAMOT-ZAWIASIŃSKI”, cztery pozostałe dostarczono do PKS Pasyk &Gawron Limanowa. –„12 sprzedanych autobusów w ciągu pół roku na trudnym polskim rynku to spory sukces –uważa Michailovski. –„Szczególnie, że w Polsce bardzo często można spotkać osoby, którzy są wyraźne uprzedzone do marki MAZ i to tylko dlatego, że jest to produkt białoruski. Próbkę tego typu opinii mogliśmy obserwować wśród komentarzy na stronach portalu InfoBus, które pojawiły się pod pierwszym artykułem prezentującym ofertę MAZ w Polsce. Kolejna przeszkodą dla nas jest nieprzychylne nastawienie niektórych banków, które niechętnie podchodzą do tematu finansowania zakupu naszych pojazdów”–wylicza Juri Michailovski. Zdaniem szefa firmy MAZ AUTO POLAND, aby sobie wyrobić sobie opinie na temat tych autobusów warto kontaktować się z przewoźnikami, którzy już je eksploatują pojazdy MAZ w naszym kraju.–„Żaden z nich nie narzeka na nasze produkty”–przekonuje Juri Michailovski. –„Na polski rynek nie weszliśmy po to, aby z niego zniknąć po kilkunastu miesiącach.”Dodajmy, że w 2006 roku białoruski producent wyprodukował 6000. autobus w swojej historii, natomiast tylko w ciągu ubiegłego roku sprzedano 1700 sztuk autobusów z logo MAZ. To budzi respekt.
Plan na Polskę
Przedstawiciele białoruskiego producenta doskonale zdają sobie sprawę ze stanu taboru autobusowego w Polsce. Ich zdaniem ok. 70% floty nadaje się do jak najszybszej wymiany. I tutaj MAZ upatruje swojej szansy. Jeżeli pominiemy kwestie polityczne i historyczne, a weźmiemy pod uwagę przede wszystkim cenę i specyfikę techniczną białoruskich produktów to oferta MAZ-a jest interesująca. Szczególnie dla przewoźników mających do dyspozycji ograniczony budżet. –„Dlatego takie przedsiębiorstwa powinny dążyć do wymiany jak największej liczby autobusów za jak najniższą cenę. Niestety w Polsce tak nie jest, ale mam nadzieję, że ostatecznie to właśnie rachunek ekonomiczny zwycięży nad emocjami”–mówi Michailovski. –„Nasze autobusy są w pełni niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, spełniają wszystkie normy europejskie i są budowane z wykorzystaniem komponentów uznanych zachodnioeuropejskich firm. Moim zdaniem niczym nie odbiegają od podobnych konstrukcji oferowanych rzez polskich producentów”–zapewnia Juri Michailovski. Szczególnie atrakcyjnie pod tym względem prezentuje się najnowszy produkt firmy –niskopodłogowy autobus miejski MAZ 203, który jest następcą modelu MAZ 103. To on ma w zaczym stopniu pomóc osiągnąć zakładany na bieżący rok poziom sprzedaży w Polsce –minimum 20 autobusów, zarówno turystycznych, jak i miejskich.
Nadchodzi MAZ 203
Model MAZ 203 ma w ciągu roku zastąpić model niskowejściowy 103, który pamięta jeszcze okres świetności modeli Neoplan z serii Centroliner 40xx. Tym razem jest to w pełni niskopodłogowa konstrukcja, opracowana w całości przez konstruktorów MAZ-a. Jego sylwetka sprawia przyjazne wrażenie i przypomina trochę konstrukcje Jelcza (przynajmmniej front)… Zamontowana nowoczesna ściana przednia w niczym nie przypomina modelu 103. Nie sposób się tutaj do czegoś doczepić –stylistyka jest zgodna z obecnymi trendami. Oryginalnie natomiast została zaplanowana ściana tylna (kształt odwróconego trapezu to obecnie dość rzadko spotykane rozwiązanie), która skrywa pionowy, usytuowany w zabudowie wieżowej silnik Mercedes-Benz OM 906 Euro 4 o mocy 174 kW (231 KM). Generalnie wszystkie szyby zostały wklejone do szkieletu, boczna linia okien tworzą harmonijną linię bez żądnych zbędnych załamań, natomiast zabudowa silnika i chłodnicy trochę za mocno rzuca się w oczy. Przydałoby się także bardziej zakryć pokrywy luków technicznych. Przy mnożeniu stylistycznych uwag nie zapomnijmy o cenie, za jaką oferowany jest ten autobus w Polsce, czyli do 560 000 PLN netto.
Po wejściu do MAZ-a 203 od razu zauważmy mocno wyeksponowaną deskę rozdzielczą firmy VDO Kienzle, która została wyciągnięta z linii kokpitu i mocno przesunięta w kierunku kierowcy. To zapewnia ergonomiczny i szybki dostęp do wszystkich przełączników, aczkolwiek pod względem stylistyki do tego rozwiązania trzeba się przyzwyczaić. –„MAZ 203 to pojazd zbudowany w oparciu o sprawdzone komponenty firm niemieckich z częściowym wykorzystaniem komponentów białoruskich –w tym m.in. siedzenia”–mówi Juri Michailovski. I rzeczywiście jak spojrzymy na specyfikację techniczną widać wyraźnie, że najważniejsze komponenty zostały sprowadzone z Europy Zachodniej. Podobną strategię wybrały wcześniej firmy tureckie, jak chociażby TEMSA, która na wszystkich europejskich targach eksponowała właśnie części renomowanych producentów. TEMSA odniosła sukces i obecnie powiększa swój udział na rynku europejskim. Tą drogą podążą teraz białoruski MAZ. Dodajmy, że w autobusach budowanych dla polskich przewoźników nie brakuje polskiego akcentu. Montowane są w nich wyświetlacze firmy R&G. Zdaniem Michailovskiego to sprawdzona i znana w Europie marka, która także charakteryzuje się szybkim serwisem.
Model 203 miał swoją polska premierę 22 stycznia br., w zajezdni Woronicza, gdzie pojazd mogli oglądać pracownicy MZA Warszawa. –„Z tego co wiem opinie na jego temat były pozytywne”–mówi Michailovski. Jednak szef MAZ AUTO POLAND nie liczy na szybki sukces na rynku warszawskim. „Jeżeli ktoś kupuje 50 szt. Solarisów w cenie, za którą mógłby nabyć 80 szt. MAZ-ów to mogę mu tylko pogratulować zasobnego portfela.”–dodaje Michailovski.
Co dalej?
–„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że będzie nam trudno przebić się do dużych przewoźników, takich jak MZA Warszawa, MPK Kraków czy Connex. Dlatego zaczynamy od małych firm”–mówi Juri Michailovski. –„Jestem pełen nadziei, jeśli chodzi o naszą pozycję na Śląsku. Jest tam kilka firm, które już niedługo mogą zostać naszymi klientami”. Jak na razie jednak firma nie podaje nazw firm, które przymierzają się do zakupów MAZ-ów. Warto zanzcayć, że za sprzedażą podążą budowa sieci serwisowej. Decyzją zarządu fabryki MAZ w Mińsku za sprzedaż ciężarówek w Polsce odpowiada firma MAZ Bałtyk, natomiast serwisem wszystkich pojazdów zajmuje się firma MAZ Auto Poland, która również prowadzi sprzedaż autobusów. To znacznie ułatwia zadanie. –„Generalnie sieć serwisowa to podstawa”–uważa Michailovski, a warto pamiętać, że na nowe autobusy producent udziela gwarancji na okres 24 miesięcy lub w zależności od przewoźnika –na przebieg 100/150 tys. kilometrów. Obecnie na terenie kraju zlokalizowanych jest 9 punktów serwisowych. Firma dąży do zbudowania siatki serwisowej, gdzie odległość pomiędzy poszczególnymi punktami wyniosłaby około 100 km. Listę już istniejących można znaleźć na stronie internetowej: http://www.maz-auto.pl/index.php?page=serwis. Juri Michailovski zapewnia, że nie ma żadnych problemów, jeżeli chodzi o dostępność części zamiennych, także do jednostek napędowych Mercedesa. Na zakończenie dodajmy, że styczniowy debiut MAZ-a 203 nie będzie jednym tegorocznym pokazem nowych wyrobów MAZ-a w Polsce. Oprócz modeli MAZ 103, 203 (aktualnie trwają jego badania homologacyjne) i 256 już niedługo na naszych drogach pojawi się autobus turystyczny MAZ 251, który wizualnie przedstawia się całkiem interesująco. Polscy klienci będą mogli go wypróbować już w maju br.
Dane techniczne modelu MAZ 203
Wymiary:
|
|
Wysokość od wnętrza
|
2400 mm
|
Wysokość podłogi nad poziomem drogi
|
330 mm
|
Powierzchnia dla pasażerów stojących
|
9,8 m2
|
Masa całkowita autobusu
|
18000 kg
|
Podział masy całkowitej:
|
|
Na przednią oś
|
6500 kg
|
Na tylny most
|
11500 kg
|
Masa własna autobusu
|
11100 kg
|
Liczba miejsc siedzących
|
26
|
Maksymalna liczba miejsc
|
101
|
Silnik
|
Mercedes-Benz OM 906 LA (Euro 4)
|
Moc silnika
|
174 kW (231 KM)
|
Maksymalny moment obrotowy
|
810 Nm (Kgm)
|
Skrzynia biegów
|
ZF 6HP 502C
|
Liczba biegów
|
6
|
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)
|
Pneumatyczne
|
Rozmiar opon
|
11/70R22,5
|
Układ kierowniczy
|
ZF SERVOCOM 8098.955.643
|
Średnie zużycie paliwa
|
31 l / 100 km
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
220 l
|
Dane techniczne modelu MAZ 103
Wymiary:
|
|
Wysokość wnętrza
|
2370 mm
|
Wysokość podłogi nad poziomem drogi
|
360 mm
|
Wysokość stopnia nad poziomem drogi
|
335 mm
|
Masa całkowita autobusu
|
18000 kg
|
Podział masy całkowitej:
|
|
Na przednią oś
|
6500 kg
|
Na tylny most
|
11500 kg
|
Masa własna autobusu
|
11500 kg
|
Liczba miejsc siedzących
|
26-28
|
MAksymalna liczba miejsc
|
100
|
Silnik
|
MERCEDES OM 906 LA (Euro-3)
|
Moc silnika
|
170 (231) kW (KM)
|
Maksymalny moment obrotowy
|
900 Nm (Kgm)
|
Skrzynia biegów
|
Voith Diwa D 851.3Еautomat
|
Liczba biegów
|
3
|
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)
|
Pneumatyczne
|
Przełożenie tylnego mostu
|
5,14
|
Rozmiar opon
|
11/70R22,5
|
Prędkość maksymalna
|
78,4 km/h
|
Średnie zużycie paliwa
|
33 l/ 100 km
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
220 l
|
Dane techniczne modelu MAZ 256
Masa całkowita autobusu
|
9670 kg
|
Rozmiary gabarytowe
|
8040/2500/3100 mm
|
Rozstaw osi
|
4200 mm
|
Rozstaw kół (przód/tył)
|
1982/1398,2006 mm
|
Zewnętrzny radius powrotu
|
7800 mm
|
Podział masy całkowitej:
|
|
Na przednią oś
|
3450 kg
|
Na tylny most
|
6220 kg
|
Ilość miejsc siedzących
|
28
|
Pojemność skrzynki bagażowej
|
2 m3
|
Silnik
|
Deutz BF 4M 1013FC (Euro 3)
|
Moc silnika
|
125 (170) kW (KM)
|
Maksymalny moment obrotowy
|
577 Nm (Kgm)
|
Skrzynia biegów
|
ZF S5-42
|
Liczba biegów
|
5
|
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)
|
Resory
|
Przełożenie tylnego mostu
|
3,45
|
Rozmiar opon
|
235/75R17,5
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|