Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera MAZ 203 w Polsce

infobus
06.02.2007 17:00
W maju 2006 r. firma MAZ AUTO POLAND –oferująca do tej pory w Polsce tylko samochody ciężarowe MAZ –rozpoczęła także sprzedaż autobusów białoruskiego producenta. Łącznie w zeszłym roku firma sprzedała na naszym rynku 12 autobusów, a w styczniu br. zaprezentowała w Warszawie najnowszy swój produkt –niskopodłogowy autobus miejski MAZ 203 z silnikiem Mercedes-Benz spełniający normę Euro 4….
MAZ 203MAZ 203MAZ 203
MAZ na polskim rynku
W 2006 r. białoruska fabryka pojazdów użytkowych MAZ sprzedała łącznie 1700 autobusów. Producent dostarczył swoje pojazdy głównie na Białoruś, Ukrainę i do Rosji (m.in. do Moskwy, Sankt Petersburga) oraz do Rumunii (gdzie firma posiada 70% udziału w rynku), Polski, Niemiec (2 autobusy podmiejskie), na Kubę oraz do krajów arabskich.
W maju 2006 r. białoruska firma MAZ, oferująca do tej pory w Polsce tylko samochody ciężarowe, rozpoczęła sprzedaż autobusów. –„Na przełomie maja i czerwca 2006 r. rozpoczęliśmy sprzedaż autobusów w Polsce i jak na debiut osiągnęliśmy naprawdę niezły rezultat”–mówi Juri Michailovski, szef firmy MAZ AUTO POLAND sp. z o.o. –„Łącznie w 2006 r. sprzedaliśmy 12 autobusów, z czego 6 szt. to były niskowejściowe pojazdy miejskie MAZ 103 062 i 103 065, którą różnią się od siebie zamontowanymi skrzyniami biegów (manualna / automatyczna), a kolejnych 6 szt. –małe autobusy turystyczne MAZ 256”. Wszystkie pojazdy miejskie i jeden turystyczny zostały sprzedane przez dealera MAZ-a na poludniu –firmę ”TOP”Sp. z o.o. Większość pojazdów kupił przewoźnik z Górnego Śląska –firma Transport Osobowy Powichrowski. To prywatny przewoźnik z Zabrza, który obsługuje m.in. linie komunikacyjne na zlecenie KZK GOP. Kolejny autokar trafił do Solca Kujawskiego, do dealera firmy MAZ –firmę „KAZAMOT-ZAWIASIŃSKI”, cztery pozostałe dostarczono do PKS Pasyk &Gawron Limanowa. –„12 sprzedanych autobusów w ciągu pół roku na trudnym polskim rynku to spory sukces –uważa Michailovski. –„Szczególnie, że w Polsce bardzo często można spotkać osoby, którzy są wyraźne uprzedzone do marki MAZ i to tylko dlatego, że jest to produkt białoruski. Próbkę tego typu opinii mogliśmy obserwować wśród komentarzy na stronach portalu InfoBus, które pojawiły się pod pierwszym artykułem prezentującym ofertę MAZ w Polsce. Kolejna przeszkodą dla nas jest nieprzychylne nastawienie niektórych banków, które niechętnie podchodzą do tematu finansowania zakupu naszych pojazdów”–wylicza Juri Michailovski. Zdaniem szefa firmy MAZ AUTO POLAND, aby sobie wyrobić sobie opinie na temat tych autobusów warto kontaktować się z przewoźnikami, którzy już je eksploatują pojazdy MAZ w naszym kraju.–„Żaden z nich nie narzeka na nasze produkty”–przekonuje Juri Michailovski. –„Na polski rynek nie weszliśmy po to, aby z niego zniknąć po kilkunastu miesiącach.”Dodajmy, że w 2006 roku białoruski producent wyprodukował 6000. autobus w swojej historii, natomiast tylko w ciągu ubiegłego roku sprzedano 1700 sztuk autobusów z logo MAZ. To budzi respekt.
MAZ 203MAZ 203Siedzenia w MAZie 203 sa bialoruskie
Plan na Polskę
Przedstawiciele białoruskiego producenta doskonale zdają sobie sprawę ze stanu taboru autobusowego w Polsce. Ich zdaniem ok. 70% floty nadaje się do jak najszybszej wymiany. I tutaj MAZ upatruje swojej szansy. Jeżeli pominiemy kwestie polityczne i historyczne, a weźmiemy pod uwagę przede wszystkim cenę i specyfikę techniczną białoruskich produktów to oferta MAZ-a jest interesująca. Szczególnie dla przewoźników mających do dyspozycji ograniczony budżet. –„Dlatego takie przedsiębiorstwa powinny dążyć do wymiany jak największej liczby autobusów za jak najniższą cenę. Niestety w Polsce tak nie jest, ale mam nadzieję, że ostatecznie to właśnie rachunek ekonomiczny zwycięży nad emocjami”–mówi Michailovski. –„Nasze autobusy są w pełni niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, spełniają wszystkie normy europejskie i są budowane z wykorzystaniem komponentów uznanych zachodnioeuropejskich firm. Moim zdaniem niczym nie odbiegają od podobnych konstrukcji oferowanych rzez polskich producentów”–zapewnia Juri Michailovski. Szczególnie atrakcyjnie pod tym względem prezentuje się najnowszy produkt firmy –niskopodłogowy autobus miejski MAZ 203, który jest następcą modelu MAZ 103. To on ma w zaczym stopniu pomóc osiągnąć zakładany na bieżący rok poziom sprzedaży w Polsce –minimum 20 autobusów, zarówno turystycznych, jak i miejskich.
MAZ 203 - wnetrzeWyswietlacz polskiej produkcji - R&GDeska w Mazie 203
Nadchodzi MAZ 203
Model MAZ 203 ma w ciągu roku zastąpić model niskowejściowy 103, który pamięta jeszcze okres świetności modeli Neoplan z serii Centroliner 40xx. Tym razem jest to w pełni niskopodłogowa konstrukcja, opracowana w całości przez konstruktorów MAZ-a. Jego sylwetka sprawia przyjazne wrażenie i przypomina trochę konstrukcje Jelcza (przynajmmniej front)… Zamontowana nowoczesna ściana przednia w niczym nie przypomina modelu 103. Nie sposób się tutaj do czegoś doczepić –stylistyka jest zgodna z obecnymi trendami. Oryginalnie natomiast została zaplanowana ściana tylna (kształt odwróconego trapezu to obecnie dość rzadko spotykane rozwiązanie), która skrywa pionowy, usytuowany w zabudowie wieżowej silnik Mercedes-Benz OM 906 Euro 4 o mocy 174 kW (231 KM). Generalnie wszystkie szyby zostały wklejone do szkieletu, boczna linia okien tworzą harmonijną linię bez żądnych zbędnych załamań, natomiast zabudowa silnika i chłodnicy trochę za mocno rzuca się w oczy. Przydałoby się także bardziej zakryć pokrywy luków technicznych. Przy mnożeniu stylistycznych uwag nie zapomnijmy o cenie, za jaką oferowany jest ten autobus w Polsce, czyli do 560 000 PLN netto.
Po wejściu do MAZ-a 203 od razu zauważmy mocno wyeksponowaną deskę rozdzielczą firmy VDO Kienzle, która została wyciągnięta z linii kokpitu i mocno przesunięta w kierunku kierowcy. To zapewnia ergonomiczny i szybki dostęp do wszystkich przełączników, aczkolwiek pod względem stylistyki do tego rozwiązania trzeba się przyzwyczaić. –„MAZ 203 to pojazd zbudowany w oparciu o sprawdzone komponenty firm niemieckich z częściowym wykorzystaniem komponentów białoruskich –w tym m.in. siedzenia”–mówi Juri Michailovski. I rzeczywiście jak spojrzymy na specyfikację techniczną widać wyraźnie, że najważniejsze komponenty zostały sprowadzone z Europy Zachodniej. Podobną strategię wybrały wcześniej firmy tureckie, jak chociażby TEMSA, która na wszystkich europejskich targach eksponowała właśnie części renomowanych producentów. TEMSA odniosła sukces i obecnie powiększa swój udział na rynku europejskim. Tą drogą podążą teraz białoruski MAZ. Dodajmy, że w autobusach budowanych dla polskich przewoźników nie brakuje polskiego akcentu. Montowane są w nich wyświetlacze firmy R&G. Zdaniem Michailovskiego to sprawdzona i znana w Europie marka, która także charakteryzuje się szybkim serwisem.
Model 203 miał swoją polska premierę 22 stycznia br., w zajezdni Woronicza, gdzie pojazd mogli oglądać pracownicy MZA Warszawa. –„Z tego co wiem opinie na jego temat były pozytywne”–mówi Michailovski. Jednak szef MAZ AUTO POLAND nie liczy na szybki sukces na rynku warszawskim. „Jeżeli ktoś kupuje 50 szt. Solarisów w cenie, za którą mógłby nabyć 80 szt. MAZ-ów to mogę mu tylko pogratulować zasobnego portfela.”–dodaje Michailovski.
MAZ 251MAZ 251 (foto: MAZ)MAZ 251 (foto: MAZ)
Co dalej?
–„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że będzie nam trudno przebić się do dużych przewoźników, takich jak MZA Warszawa, MPK Kraków czy Connex. Dlatego zaczynamy od małych firm”–mówi Juri Michailovski. –„Jestem pełen nadziei, jeśli chodzi o naszą pozycję na Śląsku. Jest tam kilka firm, które już niedługo mogą zostać naszymi klientami”. Jak na razie jednak firma nie podaje nazw firm, które przymierzają się do zakupów MAZ-ów. Warto zanzcayć, że za sprzedażą podążą budowa sieci serwisowej. Decyzją zarządu fabryki MAZ w Mińsku za sprzedaż ciężarówek w Polsce odpowiada firma MAZ Bałtyk, natomiast serwisem wszystkich pojazdów zajmuje się firma MAZ Auto Poland, która również prowadzi sprzedaż autobusów. To znacznie ułatwia zadanie. –„Generalnie sieć serwisowa to podstawa”–uważa Michailovski, a warto pamiętać, że na nowe autobusy producent udziela gwarancji na okres 24 miesięcy lub w zależności od przewoźnika –na przebieg 100/150 tys. kilometrów. Obecnie na terenie kraju zlokalizowanych jest 9 punktów serwisowych. Firma dąży do zbudowania siatki serwisowej, gdzie odległość pomiędzy poszczególnymi punktami wyniosłaby około 100 km. Listę już istniejących można znaleźć na stronie internetowej: http://www.maz-auto.pl/index.php?page=serwis. Juri Michailovski zapewnia, że nie ma żadnych problemów, jeżeli chodzi o dostępność części zamiennych, także do jednostek napędowych Mercedesa. Na zakończenie dodajmy, że styczniowy debiut MAZ-a 203 nie będzie jednym tegorocznym pokazem nowych wyrobów MAZ-a w Polsce. Oprócz modeli MAZ 103, 203 (aktualnie trwają jego badania homologacyjne) i 256 już niedługo na naszych drogach pojawi się autobus turystyczny MAZ 251, który wizualnie przedstawia się całkiem interesująco. Polscy klienci będą mogli go wypróbować już w maju br.
Dane techniczne modelu MAZ 203
Wymiary:
 
Wysokość od wnętrza
2400 mm
Wysokość podłogi nad poziomem drogi
330 mm
Powierzchnia dla pasażerów stojących
9,8 m2
Masa całkowita autobusu
18000 kg
Podział masy całkowitej:
 
Na przednią oś            
6500 kg
Na tylny most  
11500 kg
Masa własna autobusu
11100 kg
Liczba miejsc siedzących
26
Maksymalna liczba miejsc
101
Silnik
Mercedes-Benz OM 906 LA (Euro 4)
Moc silnika
174 kW (231 KM)
Maksymalny moment obrotowy
810 Nm (Kgm)
Skrzynia biegów
ZF 6HP 502C
Liczba biegów
6
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)  
Pneumatyczne
Rozmiar opon  
11/70R22,5
Układ kierowniczy
ZF SERVOCOM 8098.955.643
Średnie zużycie paliwa
31 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa
220 l
MAZy 103 wyprodukowano na licencji Neoplana co doskonale widac MAZ 103 - poprzednik modelu 203MAZ 103 - poprzednik modelu 203

 Dane techniczne modelu MAZ 103

Wymiary:
 
Wysokość wnętrza
2370 mm
Wysokość podłogi nad poziomem drogi
360 mm
Wysokość stopnia nad poziomem drogi
335 mm
Masa całkowita autobusu
18000 kg
Podział masy całkowitej:
 
Na przednią oś
6500 kg
Na tylny most  
11500 kg
Masa własna autobusu
11500 kg
Liczba miejsc siedzących
26-28
MAksymalna liczba miejsc
100
Silnik
MERCEDES OM 906 LA (Euro-3)
Moc silnika
170 (231) kW (KM)
Maksymalny moment obrotowy
900 Nm (Kgm)
Skrzynia biegów
Voith Diwa D 851.3Еautomat
Liczba biegów
3
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)
Pneumatyczne
Przełożenie tylnego mostu
5,14
Rozmiar opon
11/70R22,5
Prędkość maksymalna
78,4 km/h
Średnie zużycie paliwa 
33 l/ 100 km
Pojemność zbiornika paliwa
220 l

MAZ 256 (foto: P. Dobroslawski)MAZ 256 (foto: P. Dobroslawski)MAZ 256 (foto: P. Dobroslawski)

 Dane techniczne modelu MAZ 256

Masa całkowita autobusu
9670 kg
Rozmiary gabarytowe
8040/2500/3100 mm
Rozstaw osi     
4200 mm
Rozstaw kół (przód/tył)
1982/1398,2006 mm     
Zewnętrzny radius powrotu
7800 mm
Podział masy całkowitej:
 
Na przednią oś
3450 kg
Na tylny most  
6220 kg
Ilość miejsc siedzących
28
Pojemność skrzynki bagażowej
2 m3
Silnik
Deutz BF 4M 1013FC (Euro 3)
Moc silnika
125 (170) kW (KM)
Maksymalny moment obrotowy
577 Nm (Kgm)
Skrzynia biegów
ZF S5-42
Liczba biegów
5
Rodzaj zawieszenia (przód/tył)
Resory
Przełożenie tylnego mostu
3,45
Rozmiar opon
235/75R17,5
Prędkość maksymalna
100 km/h