Premiera autokaru Magelys Pro
infobus
22.12.2010 21:14

Premiera autokaru Magelys Pro
Podczas listopadowych targów w Nicei koncern Irisbus zaprezentował po raz pierwszy nowy autokar Magelys Pro o bardziej uniwersalnym charakterze, który może służyć zarówno do obsługi turystyki zagranicznej, jak i krótkich tras krajowych. Można powiedzieć, że ta konstrukcja wpisuje się idealnie w najnowszy europejski trend, gdzie w zasadzie wszyscy już producenci oferuje tańsze i lekko „odchudzone”pojazdy na bazie wysokopokładowych autokarów „wielkiej turystyki”. Podczas ostatnich targów IAA bardzo podobną koncepcję przedstawiło Volvo z modelem 9500. Podobny zabieg przeprowadziło IVECO. W Magelys HD i Magelys Pro konstrukcja pojazdu jest identyczna, a główna różnica polega na zastosowaniu innego układu napędowego. W ekonomicznej wersji zamontowano silnik Iveco Cursor 10 Euro 5 o mocy 380KM, współpracujący ze skrzynią biegów ZF 6S 1600 (w opcji mamy automat ZF AS-Tronic), natomiast w Magelys HD/HDH stosuje się silnik IVECO CURSOR 10 Euro 5 o mocy 380 KM lub 450 KM. Układ przeniesienia napędu jest taki sam. Podobnie jak jego starszy brat Magelys Pro dostępny jest w dwóch długościach: 12.20m i 12.80m, które mogą pomieścić odpowiednio 53 lub 57 pasażerów (z WC). Przednie zawieszenie jest niezależne, a układ hamulcowy oferuje w standardzie: ABS, ASR, EBS i ESP. Podobnie jak Magelys HD i HDH, Magelys Pro jest produkowany w fabryce w Annonay (Francja), gdzie jego szkielet jest zabezpieczany poprzez kataforezę. Przypomnijmy, że podstawowa rodzina Magelys występuje w trzech długościach (12.20m, 12.80 m i 13.80m (6×2) i dwóch wysokościach pokładu (HD – 3.62m i HDH – 3.81m)
Kolejne różnice między rodziną Magelys Pro a Magelys HD/HDH możemy dostrzec w zewnętrznym designie pojazdu. Nowy autokar Magelys Pro –identycznie jak reszta rodziny –posiada smukłą sylwetką z cieszącymi oko okrągłościami oraz urokiem współczesnej, ponadczasowej elegancji. Mamy tutaj także charakterystyczny dla nowych autokarów IVECO znak firmowy, czyli zachodzące wysoko na dach szyby boczne. Natomiast jego przednia ścian została lekko zmodyfikowana –przednie reflektory zostały podświetlone diodami LED, co jest krokiem w kierunku przyszłych uregulowań prawnych dt. jazdy na światłach w dzień. W dolnej części wprowadzono aluminiowy panel, który wyraźniej oddziela resztę konstrukcji od ogromnej przedniej szyby (ten element może także zostać pomalowany w kolorze nadwozia). Na tylnej ścianie również wprowadzono estetyczny aluminiowy panel i lekko zmodyfikowano położenie tablicy rejestracyjnej.
Po wejściu do Magelysa Pro od razu zauważamy znakomite doświetlenie wnętrza, co zapewniają wysokie szyby boczne i ogromna tafla przedniej szyby. To oczywiście w znaczący sposób ułatwia oglądanie przez turystów mijanych krajobrazów czy zabytków podczas podróży. Ciekawostką jest bezprzewodowy mikrofon pilota oraz możliwość wyświetlenia na ekranach filmów zarejestrowanych przez przednią kamerę. Z wewnętrznych różnic w porównaniu do Magelysa HD/HDH można wymienić m.in. indywidualne oświetlenie zainstalowane w podsufitowych półkach na bagaż (a nie jak w bardziej luksusowych wersjach w tylnym oparciu fotela) oraz brak drzwi kierowcy.
Podczas nicejskich targów Irisbus podał także ostatnie dane dotyczące sprzedaży swoich autobusów międzymiastowych i turystycznych we Francji. Ten segment rynku przeżywa tutaj wyraźny regres –do końca września 2010 r. zostało zarejestrowanych 2652 nowych autobusów klasy II i III, czyli o 19,17% mniej w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 r. Udział Irisbusa w tej kategorii wynosi 32,1%, co przekłada się na wynik 850. sprzedanych pojazdów, w tym: 404 szt. Recreo, 234 szt. Crossway, 55 szt. Crossway LE line, 50 szt. Evadys H / HD, 47 szt. Magelys HD / HDH, 46 szt. Arway i 14 szt. Domino. To oznacza, że Magelys jest liderem sprzedaży autokarów Irisbus we Francji –szczególnie w zakresie autobusów turystycznych „wielkiej turystyki”. Jego udział w turystycznym segmencie wzrósł z 15% w 2008 r. (pierwszy model został sprzedany w marcu) do 36,80% w 2009 r. Łącznie od marca 2008 r. do września 2010 r. we Francji zostało zarejestrowanych 130 egzemplarzy Magelys HD i HDH. Przedstawiciele koncernu są pewni, że nowy model Magelys Pro zdecydowanie poprawi ten wynik. Poniżej można pobrać szczegółowe dane techniczne rodziny Magelys.