Premiera autobusów Iveco Crossway LE Hybrid w Polsce. We flocie PKS Poznań
28 listopada na terenie Instytutu Skrzynki odbyło się przekazanie pierwszej partii autobusów Iveco Crossway 12 LE Hybrid dla Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny, do którego z kolei należy PKS Poznań.
Dostawa odbyła się w ramach projektu pn. „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym”, finansowanego z I edycji programu „Polski Ład”.
Znamy terminarz
Dostawca autobusów został wyłoniony w wyniku nieograniczonego przetargu, ogłoszonego w marcu bieżącego roku. Jego zwycięzcą został międzynarodowy koncern Iveco, reprezentowany w Polsce przez jedynego dealera spółkę ABP Bus & Coach ze Słupska.
Przedmiotem dostawy jest jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Produkcję tych autobusów rozpoczęto w 2006 roku i od tego momentu bramy fabryki w miejscowości Vysoke Myto opuściło ponad 60.000 egzemplarzy, które są eksploatowane na liniach międzymiastowych od Włoch do Norwegii i od Hiszpanii do Rumunii. Obecnie co roku, czeską fabrykę koncernu Iveco opuszcza 4.500 tych autobusów, w tym 2.000 w wersji niskowejściowej LE.
Zgodnie z informacji WTR, do końca lutego przyszłego roku na trasy zarządzane przez Związek trafi razem 23 autobusy hybrydowe o łącznej wartości 34.966.440 PLN.
Dodajmy, że odebrane dzisiaj cztery wielkopolskie autobusy, to jednocześnie pierwsze modele Iveco Crossway 12 LE Hybrid w Polsce. Standardowo na swoim wyposażeniu mają one silniki wysokoprężne FTP, spełniający normę czystości spalin Euro-6E i to wyłącznie przy wykorzystaniu technologii katalitycznego dopalania spalin SCR, bez konieczności stosowania systemu recyrkulacji spalin EGR.
Jednostki te są przystosowany do zasilania paliwami syntetycznymi 100% HVO, które w przyszłości mają być alternatywą dla wodoru i napędów bateryjnych.
Dodatkowo zastosowany silnik elektryczny o mocy szczytowej 35 kW, zasilany z pakietu baterii o pojemności 1 kWh, zbiera energią elektryczną wytwarzaną podczas hamowania. W efekcie zastosowanie układu hybrydowego, znacznie poprawiającego parametry trakcyjne autobusu, obniża zużycie paliwa, a wysoki moment napędowy układu hybrydowego daje możliwość łatwiejszego włączenia się do ruchu przy ruszaniu z przystanku
Dla pasażera
-„Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 km od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin – powiedział nam Zbigniew Rusak, dyrektor Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny.
Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowania transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii. To m.in. :
- Niska podłoga, poprawiająca dostępność do pojazdu osobom niepełnosprawnych ruchowo lub o ograniczonej sprawności ruchowej;
- System zapowiedzi przystanków dla osób niewidomych i niedowidzących;
- Rampa i specjalny system mocowania, adresowany dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, w tym wózku elektrycznym;
- Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy: pierwszej w przedniej części pojazdu, adresowanej dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach i drugiej przeznaczonej przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dalszych dystansach;
- Miękkie fotele z wysokimi oparciami i zagłówkiem, wyposażone w dwu- i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa; 14 z nich dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi;
- Półki na podręczny bagaż;
- Gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu; Dwustrefowa klimatyzacja, osobna dla kierowcy i przestrzeni pasażerskiej;
- Możliwość zakupu biletu w autobusie przy pomocy karty płatniczej;
- Duże tablice informacyjne z literami barwy białej i wewnętrzny monitor informacyjny.
dla organizatora
Z kolei dla Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny nowy tabor oznacza: .
- Zwiększenie niezawodności kursowania;
- Stały monitoring wykonania rozkładu jazdy;
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów;
- Poprawa bezpieczeństwa dla kierowców;
- Zwiększanie zasięgu transportu zbiorowego, dostosowanego dla osób niepełnosprawnych;
- Obniżenie opłat z tytułu podatku spalinowego i podatku od środków transportu;
- Możliwość wjazdu do Stref Zielonego Transportu;
Flota PKS
Na koniec przypomnijmy, że realizowany kontrakt to też pierwsze fabrycznie nowe autobusy we flocie PKS Poznań, licząc od 2012 roku. Oznacza to odmłodzenie floty autobusowej z poziomu 17,8 lat do 10 lat i tym samym zwiększenie niezawodności eksploatacji.
Nie można tez zapominać o kierowcach autobusów, którzy teraz mają do swojej dyspozycji m.in. najnowsze systemy w zakresie bezpieczeństwa (system kontroli trakcji ESP; tempomat, monitoring wnętrza z dodatkową kamerą nagrywającą sytuację drogową przed autobusem).
W ekonomicznym wymiarze wprowadzenie marki Iveco do floty PKS Poznań zmniejszy liczbę eksploatowanych typów (poprawa logistyki części zamiennych oraz szkolenia mechaników) i ograniczy nakłady na naprawy i obsługę taboru.
Dodajmy, że przewoźnik uzyskał wewnętrzną autoryzację Iveco na dokonywanie przeglądów okresowych i drobnych napraw bez utraty prawa do gwarancji.