Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

preIAA: Światowa premiera Setra ComfortClass 500 (1)

infobus
05.07.2012 15:55
Podczas lipcowej konferencji w Stuttgarcie koncern Daimler Buses pokazał dwa premierowe autobusy marki Setra należące do najnowszej generacji –ComfortClass 500. To zupełnie nowe podejście do aerodynamiki pojazdów użytkowych, a także spełnienie nadchodzącej normy Euro VI. Zaczynając od stylistyki: seria ComfortClass należy do segmentu ekonomicznych autobusów turystycznych, który łączy w sobie optymalizację kosztów, uniwersalność zastosowania z atrakcyjnym wyglądem. Dlatego ComfortClass 500 nie eksploduje w zakresie designu jakimiś zupełnie nowymi pomysłami, a raczej odwołuje się zarówno do swojej historii, jak i najnowszych trendów. Z poszukiwaniem stylistycznych fajerwerków musimy poczekać na rodzinę TopClass 500. Patrząc z boku na nowe autobusy marki Setra od razu dostrzegamy aluminiową linię, która jest nowym elementem dekoracyjnym i rozpoznawczym ComfortClass 500. To także nawiązanie do legendarnego modelu niemieckiego producenta –S6. W serii 500 łagodnie wznosi się ona od słupka A, aby następnie (na wysokości tylnego mostu) opaść do poziomu dolnych świateł. Całkiem zgrabnie to wyszło. Dodatkowo przy słupku C mamy aluminiowe przetłoczenie z trójwymiarową nazwą marki, co dodaje dynamizmu całej bocznej sylwetce. Wracając na przód –mamy tutaj także nowy kształt reflektorów, które nadają pojazdowi przyjazną „twarz”. Przednia szyba jest teraz jeszcze bardziej zaokrąglona, a jej dolna krawędź biegnie w dół aż do przedniego panelu z logo.
Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500
Jak już wspomnieliśmy jednym z najbardziej widocznych nowych elementów ComfortClass 500 są na nowo zaprojektowane reflektory przednie. Zgodnie z duchem czasów zintegrowano tutaj światła dzienne LED oraz światła mijania H7. Teraz reflektory zapewniają lepsze oświetlenie obszaru przed pojazdem dla większego bezpieczeństwa. W opcji ComfortClass 500 oferuje również opcjonalne biksenonowe lampy przednie. Kolejny elementem rozpoznawczym są długie panele przednich kierunkowskazów, które dzięki technologii LED w czasie całego okresu eksploatacji autokaru powinny pozostać bezobsługowe.
Zmiany stylistyczne zaszły również na tylnej ścianie autokaru –wszystko zaczęło się od nowego układu napędowego spełniającego normę Euro VI, co wymusiło wprowadzenie nowego systemu wentylacji w komorze silnika. Niemieccy konstruktorzy świadomie zdecydowali się tutaj na asymetryczną stylizację z mocno podkreślonym otworem wentylacyjnym po prawej, który zachowuje miękkie kształty, charakterystyczne dla całej konstrukcji. Przy okazji zostały zmieniono także tylne lampy, które teraz zachodzą na bok pojazdu. Osobne światła przeciwmgielne i cofania zostały zintegrowane ze zderzakiem. Co ważne –dodatkowo światła cofania LED zostały zdublowane i znajdują się teraz zarówno na wysokości zderzaka, jak i wyżej, w zintegrowanej obudowie z innymi lampami. To w efekcie podczas nocnych manewrów zapewnia kierowcy jeszcze lepszy widok do tyłu.
Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500
Ile byśmy nie mówili o designie ComfortClass 500 to jedno jest pewno: stylistyka nowej generacji wynika z przeprowadzanych badań aerodynamicznych, zrealizowanych zresztą po raz pierwszy w historii rozwoju autobusów Setra. Testy przeprowadzono w koncernowym tunelu znajdującym się w Stuttgarcie. W efekcie uzyskano aż o 20 procent mniejszy opór aerodynamiczny, a współczynnik oporu powietrza wynosi tutaj tylko 0,33. To dotychczas nieosiągalny wynik w branży. To w oczywisty sposób wpływa na zmniejszenie zużycie paliwa. Zdaniem przedstawicieli Setra oszczędności mogą wynieść aż 5%. Te doskonałe efekty uzyskano dzięki:
– nowej ścianie przedniej i tylnej, gdzie miękki linie bez większego oporu wyrzucają powietrze na boki;
– przeprojektowaniu przedniego filaru konstrukcji, dzięki czemu straty przepływu na powierzchni czołowej zostały znacznie zredukowane;
– zmianie kształtu bocznych luster, które bezpowrotnie straciły swój dotychczasowy, prostokątny format;
– nowym wycieraczkom przedniej szyby –Aquablade o długości 1000 mm, wyposażonych w zmodernizowany system spryskiwania.
Generalnie nowa stylistyka bazuje na stożkowej konstrukcji zarówno dachu, jak i bocznych oraz tylnych części pojazdu, co koncentruje przepływ powietrza przy pojeździe tak długo jak to jest możliwe. Wreszcie, nowo zaprojektowany tylna krawędź zapewnia turbulentny przepływ powietrza za pojazdem, a tym samym zmniejszenie strat aerodynamicznych.
Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500
I na koniec pierwszej cześć prezentacji ComfortClass 500 kilka słów o nowych wymiarach pojazdów i jednostkach napędowych. Autobusy ComfortClass 500 generalnie oferują większe gabaryty niż w serii 400: są dłuższe i wyższe. I stąd też rezygnacja z określenia „GT-HD”i wejście w nazwę „HD”.  Model S 515 HD (odpowiednik S 415 GT-HD) ma teraz długość 12,295 mm (+ 95 mm) przy zachowaniu tej samej szerokości 2550 mm. Całkowita wysokość pojazdu to 3770 mm – razem z klimą (+ 40 mm). Kolejny debiutant to dwuosiowy, wysłużony model S 516 HD, który ma teraz 13.115 mm długości. Oczekujący na swoją premierę trzyosiowy model S 517 HD będzie miał długość 13,935 mm (+ 95 mm). Takie zmiany spowodowały zwiększenie rozstawu osi o 10 mm i przedniego zwis o 70 mm. Natomiast przedni kąt natarcia pozostał na niezmienionym poziomie 7 stopni. Tylny kąt zejścia wynosi 6,9 stopnia we wszystkich wersjach HD. Jak już wspomnieliśmy rama (wysokość) pojazdów została podniesiony o 40 mm w porównaniu z poprzednią serią 400. To prowadzi m.in. do większej objętości bagażnika, która w S 515 HD wzrosła z 8,4 do 8,5 m3, a może nawet osiągnąć pułap 9,7 m3 bez montażu toalety.
Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500Nowa rodzina ComfortClass 500
Silnik ComfortClass 500 to pionowa, 6-cylindrowa, rzędowa jednostka OM 470 Euro VI o pojemności 10,7 l i mocy 315 kW (425 KM) przy 1800 obr. / min. Maksymalny moment obrotowy osiąga przy 2100 Nm przy 1100 obr. Nowy silnik wykorzystuje unikalną technologię X-PULSE common-rail, czyli system wtrysku ze wzmacniaczem ciśnienia, co umożliwia niezwykle precyzyjne dozowanie paliwa przy ciśnieniu do 2100 barów. Wraz z silnikami, Setra wprowadziła także nową przekładnię –8-biegowy GO 250-8 Powershift. Ta w pełni zautomatyzowana skrzynia oparta jest na dotychczasowej konstrukcji GO 240-8 PowerShift, jednak mamy tutaj inne przełożenia, szybszą i płynniejszą zmianę biegów oraz na nowo zaprojektowaną dźwignię, która teraz zawiera w sobie wszystkie funkcje. W kolejnym wydaniu InfoBusa opiszemy wszystkie zmiany jakie zaszły w ComfortClass 500 w zakresie aranżacji wnętrza i bezpieczeństwa.
Dane technicznych autobusów Setra ComfortClass 500 podczas pokazu w Stuttgarcie
Parametry
Setra S 515 HD
Setra S 516 HD
Długość
12,295 mm
13,115 mm
Szerokość
2550 mm
2550 mm
Wysokość
3770 mm
3770 mm
Pojemność pasażerska
51
55
Silnik
OM 470 Euro VI
OM 470 Euro VI
Pojemność
10,7 l
10,7 l
Moc
315 kW (425 KM) przy 1800 obr. / min.
315 kW (425 KM) przy 1800 obr. / min.