Prapremiera wodorowego Nowego Urbino 12. Dla Piły
17 kwietnia odbyło się spotkanie w siedzibie Solarisa, w którym uczestniczyli Marszałek Województwa Wielkopolskiego Jacek Bogusławski, Prezydent Miasta Piły Piotr Głowski i prezes MZK Piła Tadeusz Majewski. Z ramienia firmy Solaris – Wiceprezes Zarządu Dariusz Michalak i Dyrektor Sprzedaży Andrzej Sienkiewicz. Goście mieli okazję przedpremierowo zobaczyć Nowego Urbino 12 hybdrogen.
Na spotkaniu omówiono priorytety dla miasta Piły i plany związane z gospodarką niskoemisyjną miasta. Prezydent Piotr Głowski podkreślił, jak ważne jest funkcjonowanie gospodarki w sposób zrównoważony (ekonomicznie, środowiskowo i społecznie), ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń.
Prezydent przedstawił koncepcję działań realizowanych na terenie Gminy Piła, które posłużą redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawie jakości powietrza poprzez zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnych źródeł energii (w szczególności odnawialnych źródeł energii) oraz poprawy efektywności energetycznej w mieście. Plan gospodarki niskoemisyjnej ma przyczyniać się do realizacji strategii Piły w zakresie inteligentnego rozwoju w ramach koncepcji Smart City.
Wiceprezes firmy Solaris zaprezentował autobus nowej generacji, zasilany wodorem, jako zeroemisyjny środek transportu miejskiego.
Pierwszy pokaz wodorowego nU12?
Po spotkaniu goście mieli okazję przejechać się autobusem wodorowym Solaris Urbino 12 Hydrogen, napędzanym energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Przypomnijmy, że światowa premiera tego autobusu odbędzie się na czerwcowym kongresie UITP w Sztokholmie.
Solaris Urbino 12 Hydrogen jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzi z wodoru, który z kolei jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy ma możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd wyposażony zostanie także w niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in (tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych). Z kolei napęd stanowić będzie oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy.
Pierwszy tego typu pojazd jeździ w Niemczech. W Polsce jeszcze żadne miasto nie zakupiło takiego autobusu. Czy Piła będzie pierwsza?
„