Prapremiera przegubowych trolejbusów Ursusa!
Wczoraj, 17 czerwca nastąpił pierwszyoficjalny pokaz przegubowych trolejbusów Ursusa. Okazją ku temu był zorganizowanywspólnie przez lubelski Zarząd Transportu Miejskiego i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne piknik „Komunikacja przyszłości”. Pojazdyzaskakują niektórymi rozwiązaniami.
Trolejbusy City Smile CS18LFT to pierwszepojazdy przegubowe, które samodzielnie wyprodukował Ursus. 15 pojazdów tegotypu w lipcu ubiegłego roku zamówił lubelski ZTM. Kontrakt opiewa na niespełna34,08 mln PLN brutto. Jeden trolejbus jest wart 1 847 000 PLN netto.Aktualnie pierwsze egzemplarze przechodzą obiór techniczny. Nie stało to jednakna przeszkodzie aby móc pierwszy raz zaprezentować je szerszej publiczności.
Jeden przegubowy Ursus “na szelkach” umożliwia podróż ok. 120pasażerom. 40 osób może liczyć naprzejażdżkę na miejscach siedzących. Zastosowano fotele firmy Ster typu NewCity. 14 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych wpełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie2-2-2-2.
Czas na napęd. Trolejbusy są napędzane asynchronicznym silnikiemtrakcyjnym Emit STD250 o mocy 240 kW. Jednostki zabudowano centralnie przedtylnią osią. Sterowanie oparto na rozwiązaniach warszawskiej formy Medcom. Układjezdny to osie formy ZF. Przednia to niezależna RL82EC, środkowa wleczonaAVN133 i ostatnia napędowa AV133/80. Przegubowe City Smile posiadają pomocniczebaterie. Ich pojemność dobrano tak, aby możliwy był przejazd dystansu 15 km bezsieci trakcyjnej, dodatkowo z włączoną klimatyzacją i ogrzewaniem.
Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dziękizastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiejkabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (zdwoma niezależnymi wyjściami). To standard, który w Lublinie jest wdrażany od 2011roku.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatówfirmy ThermoKing, każdy o mocy 22 kW. Naturalną wentylację zapewnia 11 okienprzesuwnych. Autobusy wyposażono w monitoring. Dostawcą systemu informacjipasażerskiej jest firma R&G Plus z Mielca. Każdy trolejbus wyposażony jest wcztery wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. We wnętrzu znajdziemydie tablice LCD 38″ (tzw. “e-koraliki) oraz dwie LED. Do tego oczywiście systemgłosowych zapowiedzi przystanków.
Przegubowe trolejbusy Ursusa to nie jedyne pojazdy, które w tym roku trafią do Lublina. Już niedługo planowane jest przekazanie łącznie 18 autobusów City Smile CS18LF w ramach realizacji dwóch kontraktów. Kolejne lubelskie zamówienie przypadnie producentowi do realizacji w przyszłym roku. To 10 trolejbusów CS12LFT, na dostawę których jeszcze nie podpisano umowy. Wydaje się to jednak być formalnością.
Piknikowe premiery
Debiut nowych lubelskich trolejbusów miał miejsce podczas PiknikuKomunikacyjnego, który w niedzielne popołudnie zmienił Plac Zamkowy wmini-zajezdnię i centrum rozrywki dla dzieci. Maluchy chętniesiadały za kierownicą autobusów i trolejbusów, uczestniczyły też w warsztatachz robotyki, czy eko-warsztatach. Tradycyjnie dużą popularnością cieszyło sięstoisko cyrkowe, gdzie każdy mógł nauczyć się żonglerki piłkami i wykonaćmagiczne sztuczki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas pikniku oblegany był również autobus marki Ursus zogniwami wodorowymi Ursus City Smile. Pojazd ma 12 m długości i jest w staniepomieścić 75 pasażerów (ma 28 miejsc siedzących i 47 stojących). Autobuszasilany wodorem łączy w sobie zalety pojazdów z silnikiem diesla ielektrycznych. To nowoczesne i ekologiczne rozwiązanie dla transportumiejskiego.
-„Mam nadzieję, że Lublin będzie pierwszym miastem, gdzieten autobus będzie testowany – mówił Prezes Zarządu MPK Lublin, Tomasz Fulara,zachwalając ekologiczny transport w Lublinie.
-„Zasięg takiego pojazdu nabateriach wodorowych wynosi do 450 kilometrów beż żadnego ładowania.Oszczędność na 1 kilometrze w porównaniu z autobusem spalinowym, wynosi nawetkilkaset złotych – mówił z kolei Wiceprezes Zarządu Ursus Bus, Jan Wielgus.
Tradycyjnie piknikowi na Placu Zamkowym towarzyszył mobilnypunkt poboru krwi. W akcję włączyło się w sumie 39 osób, 25 oddało krew. Dziękinim udało się pozyskać blisko 12 litrów krwi. Honorowy Patronat nad Piknikiem objął Prezydent MiastaLublin, Krzysztof Żuk. Organizatorem Pikniku Komunikacyjnego było MPK Lublin iZTM Lublin.
„