Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Prapremiera nowego MAN Lion's Coach w Starachowicach

infobus
11.07.2017 12:40

Dyrektywa ECE R66.02 to powódstworzenia MAN Lion's Coach na nowo. W efekcie powstał autobus będący wzorem donaśladowania w kwestiach bezpieczeństwa i niezawodności. Nowy MAN Lion's Coachbędzie świętował swoją premierę podczas Busworld 2017 w Kortrijk. 11 lipca zkolei miała miejsce jego prapremiera w polskiej fabryce MAN-a w Starachowicach.

Już na pierwszy rzut okawidać, że oto nadchodzi prawdziwy MAN. Nowy MAN Lion's Coach prezentuje sięnowocześnie, a jednocześnie ponadczasowo i wyznacza początek nowej, wyrazistejlinii wzornictwa MAN z przodu, z tyłu i na bokach. Projektanci zwróciliszczególną uwagę na wyraźny podział obszarów funkcyjnych – miejsce pracykierowcy i kabina pasażerska, bagażnik i zespół napędowy. Taki podział wpływanie tylko na wygląd, lecz także na łatwość konserwacji, a tym samymekonomiczność, ponieważ uszkodzone części można wymienić szybko, łatwo i tanio.Nowe materiały i procesy produkcji sprawiają, że autobus jest lżejszy ibardziej wytrzymały. Ponadto udało się zwiększyć komfort obsługi, na przykład wprzypadku pokryw bagażnika i silnika.

Nowy MAN Lion's Coachzostanie zaprezentowany publiczności podczas tegorocznych targów Busworld wKortrijk. Od momentu wprowadzenia na rynek dostępne będą autokary turystyczne wtrzech długościach: 12 101 mm, 13 361 mm i 13 901 mm na dwóch lub trzechosiach. Pod koniec 2017 roku dołączy także czwarta opcja – 13-metrowy,dwuosiowy autokar o długości 13 091 mm. Jest to pojazd szczególnie atrakcyjny zekonomicznego punktu widzenia, wyposażony w sześć dodatkowych miejsc wporównaniu do wersji 12-metrowej. Także maksymalna dopuszczalna masa całkowitado 19,5 ton sprawia, że jest to wyjątkowo uniwersalny model do różnychzastosowań. Ważną rolę dla idealnego rozkładu ciężaru na osie odgrywaopcjonalny podnośnik do wózków inwalidzkich, który w tym wariancie znajduje sięna osi przedniej, a tym samym nie tylko odciąża tylną oś, lecz także nie ograniczaprzestrzeni bagażowej. Wysokość wynosi standardowo 3 870 mm. W nowym MAN Lion'sCoach bez toalety miejsce na trzygwiazdkowych fotelach znajdzie maksymalnie 53,57, 59 lub 63 pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi w zależności od modelu od11,7 do 14,3 m3.

Już w pierwszej chwili uwagęzwracają nowe reflektory przednie, które po raz pierwszy – tak samo, jakseryjne światła tylne LED – zostały wykonane w całości w technologii LED.Zarówno światła mijania, jak i długie świecą z zastosowaniem diod LED o około 50%jaśniej niż lampy halogenowe. Ponadto oświetlenie LED pozwala osiągnąć szerszyrozsył, a jednocześnie wyraźnie większy zasięg światła, a także znaczniewydłużoną trwałość. Szczególnie wyraziste w nowych reflektorach jest wykonane wsposób charakterystyczny dla marki pasmo świetlne świateł do jazdy dziennej,służące także jako kierunkowskaz.

Optymalna równowaga

Wystarczy zajrzeć do komory silnika, aby stwierdzić, że MAN Lion's Coachrównież w nowej szacie jest niezwykle ekonomiczny. Ponieważ w nowym MAN Lion'sCoach pracuje zoptymalizowany układ przeniesienia napędu Euro 6, zapewnia onmiędzy innymi także długie przełożenie osi i=2,73 oraz moc zwiększoną o 20 KM i200 Nm. Nowy opóźniacz wtórny zapewnia optymalną skuteczność hamowania równieżw połączeniu z długimi przełożeniami osi. Oferuje ponadto wyższy maksymalnymoment obrotowy (4000 zamiast 3200 Nm) i moc wyższą o 80 kW od obecnych 500 kW.Fakt ten gwarantuje większe rezerwy także przy silnych hamowaniach, co zwiększabezpieczeństwo.

W przyszłości w ramachelektronicznego systemu hamowania MAN BrakeMatic w nowych autobusachturystycznych i dalekobieżnych firmy MAN i NEOPLAN będzie stosowany wzmocnionyhamulec silnikowy EVBec. Dzięki elektronicznej regulacji przeciwciśnieniaspalin umożliwia on lepszą skuteczność hamowania w całym zakresie prędkościobrotowej silnika i stwarza wysoką moc hamowania także przy niskichprędkościach.

W standardowej od modelu 460KM (337 kW) przekładni MAN TipMatic pojawia się nowa strategia ruszania izmiany biegów, która jest optymalnie dopasowana do silników modelu D26. Oprócztego dostępnych jest kilka nowych funkcji: nowa funkcja przekładniSmartShifting odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o stworzenie idealnejrównowagi między wydajnością i komfortem przy przełączaniu biegów. Łączy nowy,szybki proces zmiany wszystkich biegów, pomoc w zmianie biegu na wyższy orazprzełączanie biegów dopasowane do warunków jazdy. Dla pełnego wykorzystania nawymagającym terenie lub w sytuacji wysokiego rozładowania nowy model D26zapewnia optymalizację ruszania. Również moment obrotowy podwyższony o 200 Nmprzyczynia się do znakomitego przebiegu ruszania. W ujęciu ogólnym silniksilniejszy o 20 KM odznacza się wyjątkową charakterystyką za sprawą szerokiegozakresu prędkości obrotowej.

Funkcja Idle Speed Drivingumożliwia komfortową jazdę przy prędkości obrotowej biegu jałowego beznaciskania pedału gazu. Za pomocą tej funkcji autobus ułatwia kierowcy płynnemanewry bez użycia sprzęgła. Zmiana biegów 1 do 6 może odbywać się manualnie,natomiast ich redukcja następuje automatycznie, gdy moment obrotowy w biegujałowym nie jest wystarczający dla przełączenia na wyższy bieg lub gdy kierowcahamuje.

Ponadto dostępne są liczneukłady wspomagania, takie jak tempomat topograficzny MAN EfficientCruise z”funkcją żeglowania” EfficientRoll, tempomat z automatyczną regulacjąodległości ACC, asystent utrzymania pasa ruchu LGS oraz MAN Attention Guard.Amortyzatory nowej generacji oraz zoptymalizowane podwozie gwarantują wyższykomfort jazdy, lepszą dynamikę pojazdu oraz większe marginesy bezpieczeństwa.Układy wspomagania przyczyniają się nie tylko do komfortu i bezpieczeństwapodczas jazdy, lecz także, podobnie jak aerodynamika zwiększona o 20% wstosunku do poprzedniego modelu, w znacznym stopniu wpływają na zwiększeniewydajności. Na przykład funkcja biegu jałowego EfficientRoll, która nawet przylekkim spadku zapewnia zwiększenie wydajności przez automatyczne przełączenieprzekładni w położenie neutralne N i toczenie się autobusu z możliwieniewielkimi stratami spowodowanymi tarciem w układzie przenoszenia napędu. Jużdzięki dotychczasowej generacji tempomatów EfficientCruise udaje sięzaoszczędzić do 6% paliwa; nowe funkcje spowodują dalszy wzrost wydajnościpaliwowej.

Wyposażenie

Nowy MAN Lion's Coach doświadczył zwiększenia atrakcyjności także w zakresiewyposażenia wnętrza. Na przykład obszar sufitu na całej długości rozświetlateraz taśma świetlna LED w odcieniu „ciepłej bieli”. Nowa koncepcja Colour& Trim stawia na jaśniejsze, świeże barwy. Nowe wykończenie półek na bagażzwraca uwagę i dba o pierwsze wrażenie. Zostały przedłużone do przodu wkierunku przedniej szyby, dzięki czemu tworzą wrażenie przestronności, zarównodla pasażerów, jak i dla kierowcy. Zintegrowane panele obsługi urzekająfunkcjonalnością. Umożliwiają między innymi bezstopniową regulację strumienia ikierunku powietrza, a także włączanie i wyłączanie oświetlenia LED i funkcjigłośników. Przy wszystkich fotelach pasażerów można też zamontować przyłączaUSB, umożliwiające nieograniczone korzystanie z telefonów komórkowych itabletów podczas podróży.

Miejsce pracy kierowcyzostało przekonstruowane w taki sposób, by było bardziej ergonomiczne ipraktyczne, a także prezentowało się nowocześnie. W związku z tym między innymidostosowano pozycje przełączników i na nowo zaaranżowano obszar półek po lewejstronie kierowcy. Nowe półki zapewniają więcej miejsca i zostały dostosowanekształtem do często używanych przedmiotów, takich jak teczka/segregator formatuA4, duża butelka na napoje czy telefon komórkowy. Do komfortu kierowcy ibezpieczeństwa jazdy przyczynia się także ulepszona, podgrzewana szybakierowcy, wyposażona w prawie niewidoczne przewody ogrzewania. Opcjonalnie możebyć też wykonana z klejonego szkła bezpiecznego, w którym przewody ogrzewaniamają średnicę jedynie 0,02 mm. Ponadto dzięki folii z filtrem UV, umieszczonejpomiędzy szybami, do wnętrza autobusu dociera jedynie 1% promieniowania UV.

Norma ECE R66.02,obowiązująca od 9 listopada 2017 roku dla wszystkich autobusów rejestrowanychpo raz pierwszy w klasach II i III, reguluje dopuszczalne odkształceniekonstrukcji autobusu, jakiemu może ona ulec przy przewróceniu pojazdu. W tym celuszkielet konstrukcyjny musi być w stanie przyjąć znacznie większą ilośćenergii, aby bezpieczna przestrzeń dla pasażerów mogła zostać zachowana. Abyspełnić wymogi ustawowe, w szkielet pojazdów firmy MAN zintegrowane sąkomponenty z wysokowytrzymałej stali, a w pałąkach przeciwkapotażowych wrejonie słupka B i w tylnej części pojazdu stosowana jest opatentowana”technologia rury w rurze”. Oba te zabiegi zapewniają niezbędną trwałośćkonstrukcji pojazdu i w znaczny sposób przyczyniają się do tego, że w przypadkuprzewrócenia się autobusu, energia uderzenia będzie optymalnie absorbowana. Tymsamym nowy MAN Lion's Coach może przyjąć o 50% więcej energii uderzenia.

Aby mimo niezbędnej do tegododatkowej wagi nie stracił swojej wysokiej ładowności, projektancizrekompensowali to z nawiązką w innym miejscu. Na przykład maskę przednią itylną wykonano z innego materiału oraz przy zastosowaniu innego procesuprodukcji, co pozwoliło ograniczyć wagę. Sama nowa pokrywa silnika waży o 15 kgmniej.