Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga żegna Karosę B731

infobus
09.09.2014 18:33

Stołeczny przewoźnik DPP Praga zaprasza na uroczyste pożegnanie ostatniego wysokopodłogowego autobusu Karosa B731. W Czechach tego typu pojazdy pełnią rolę podobną jak u nas Ikarusy z serii 200. To symbole przestarzałej, odchodzącej do lamusa komunikacji, który dla Czechów ma jednak podwójną, sentymentalną wartość. Karosa to dla naszych południowych sąsiadów ikona ich myśli motoryzacyjnej. Historia marki sięga 1895 roku, kiedy w Vysokim Mýcie rozpoczęto produkcję karoc i wozów konnych. Od roku 1924 wykonywano tutaj nadwozia do samochodów osobowych, a przedsiębiorstwo Josefa Sodomki wyznaczało trendy w dziedzinie stylizacji pojazdów. Cztery lata później stworzono pierwsze nadwozie do autobusu. Wkrótce ich produkcja stała się dominującym profilem zakładu. W roku 1948 zakłady znacjonalizowano i nadano im nazwę Karosa. Pierwszą powojenną konstrukcją było nadwozie autobusu Škoda 706 RO. Kolejnym owocem współpracy ze Škodą były nadwozia autobusów Škoda 706 RTO. Pod koniec lat 60. XX wieku rozpoczęto produkcję autobusu Karosa SM 11 z silnikiem umieszczonym pod podłogą między osiami. W 1982 roku rozpoczęto montaż silników LIAZ za tylną osią. W tym samym czasie w modelu Karosa B 731 pierwszy raz zastosowano automatyczną skrzynię biegów. W latach 90. zakłady Karosy dopadł kryzys, który jednocześnie przesądził o wykupie większościowego pakietu akcji przedsiębiorstwa przez Renault V.I. 1 stycznia 2007 r. zakończono proces integracji fabryki z koncernem Iveco, którego symbolem było usunięcie słowa „Karosa”z nazwy spółki. Odtąd zakład w Vysokim Mýcie nosi nazwę Iveco Czech Republic.

1_i_front_7602_760

Teraz stolica Pragi żegna ostatni wysokopodłogowy autonbus miejski typu Karosa B731. Ich historia w praskiej komunikacji sięga roku 1982 r. Wówczas zaczęły one sukcesywnie zastępować model SM11, które z kolei pełnił swoją służbę w stolicy Czech w latach 1965-1981 w łącznej liczbie ponad 2200 sztuk. Konstrukcja B731 była wówczas zupełną nowością na rynku i jednocześnie szczytem technicznych możliwości krajowego producenta z w Vysokiego Mýta. W ciągu następnych lat model ten przechodził ustawiczną modernizację. Jego podstawowa wersja(B731.00) była produkowana w latach 1982-1983 z wykorzystaniem układu napędowego z SM11, czyli wolnossący silnik LIAZ ML635 plus automatyczna skrzynia biegów Praga 2M70. W latach 1984-1986 wdrożono wersję B731.04 z wydzieloną kabiną kierowcy. W roku 1987 pojawiły się pierwsze zmodernizowane autobusy B731.20 z turbodoładowanym silnikiem LIAZ ML636. W kolejnych latach do oferty weszły egzemplarze B732 z ręczną skrzynią biegów. W 1994 r. Praga zdecydował się nabyć wersję B731 z automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA, retarderem i silnikiem z katalizatorem. W 1995 r. DPP odebrało aż trzy różne wersje miejskiej Karosy: B731 1669 z skrzynią Voith i mocniejszym silnikiem ML637;B731 1667,2 –zsilnikiem zgodnym z Euro 2 oraz B731 1659,2 z silnikiem Renault Mihri i automatyczną skrzynią biegów ZF. Była to jedocześnie ostatnia modyfikacja tego charakterystycznego dla czeskiej komunikacji miejskiej autobusu. Łącznie w latach 1982-1995 Praga zakupiła 987 sztuk autobusów B731. Koniec tej historii nastąpi w piątek, 12 września 2014 roku, kiedy na linii 158 zakończą swoją pracę w regularnej komunikacji trzy tego typu pojazdy. Dwa znich będą pełnić jeszcze role pomocnicze np. podczas imprez targowych.

3_760

Poniżej prezentujemy podstawowe dane techniczne autobusu B731.1659.2 z 1995r.:
Silnik – 6-cylindowy, leżący Renault Mihri 062045 o pojemności skokowej 9830 cm3;mocy 152 kW przy 2100 obr./m.in. z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbosprężarką i intercoolerem powietrza wlotowego.
Skrzynia- automatyczna ZF 4 HP 500
Przednia oś – LIAZ, opony 11/70 R 22,5
Tylna – oś Rockwell 160E , jednostopniowa, opony 11/70 R 22,5
Długość – 11055 mm
Szerokość – 2500 mm
Wysokość – 3165 mm
Rozstaw osi – 5600 mm
Masa własna – 9690 kg
Łączna pojemność – 95 (32 siedzących, 63 stojących)
Maksymalna prędkość – 70 km/h