Praga zamawia 150 przegubowców [SONDA]
Spółka Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP) ogłosiła przetargna zakup 150 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich w wersji przegubowej.Dostawy mają nastąpić w przeciągu najbliższych pięciu lat. Wszystkie zamówionepojazdy wyposażone całopojazdowe klimatyzacje. Szacunkowa wartość kontraktu to 1050 000 000 CZK netto. Termin składania ofert mija 5 października br. o godz.12.30.
W najbliższym czasie praski przewoźnik będzie zmuszonywycofywać z eksploatacji od 80 do 100 autobusów rocznie, aby nie przekroczyćgranicy średniego wieku floty autobusowej. Zgodnie z rozporządzeniu czeskiego rządu(RCz nr 63/2011) średni wiek autobusowej floty dla każdego miasta wynosi 9 lat.Dla osób, które chciałyby podobne rozwiązanie zastosować w naszym krajupolecamy lekturę czeskiej ustawy (TUTAJ).
I trochę historii. Ostatni wielki kontrakt na dostawę taborudla Pragi wygrał czeski SOR. Producent SOR z Libchavy dostarczył w ciągusześciu lat aż 620 niskopodłogowych autobusów miejskich spełniających normęEuro 5. To był prawdziwy kontrakt stulecia dla czeskiego rynku autobusowego, azwycięstwo tutaj SOR-a zmieniło jego dotychczasowy obraz. To zamówienieogłoszone zostało jeszcze w 2007 r., a oferty złożyły cztery firmy: Irisbus,Solaris, EvoBus i SOR. Wygrał ? po wielu odwołaniach i protestach ? producent zLibchavy. Początkowo kontrakt przewidywał zakup 200 szt. zasilanych CNG plus 10szt. z układem hybrydowym. Jednak pod wpływem przeprowadzonych badań zmienionoten zapis (co dodatkowo wydłużyło procedurę) i ostatecznie Praga zamówiła 600pojazdów zasilanych tradycyjnym silnikiem Diesla (spełniającym normy EURO 5)oraz 20 pojazdów hybrydowych (ta suma i tak potem uległa zmniejszeniu). Umowana zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego 2008 r., a dostawyzostały rozłożone na lata 2008-2014. Teraz czas na kolejny kontrakt ? o jużzdecydowanie mniejszej skali – ale równie ważnej wadze dla obrazu na czeskimrynku autobusowym.
Przypomnijmy, że DPP jest aktualnie największą miejskąspółką w Czeskiej Republice. Zatrudnia około 10 tys. osób. Zgodnie z danymi zesprawozdania za 2014 r., dysponuje obecnie flotą 1 170 autobusów, z czegoprawie 500 stanowią autobusy przegubowe, podobna jest także liczba autobusówniskopodłogowych. Nakłady na działanie komunikacji autobusowej wynoszą rocznieprawie 4 mld CZK (tj. ok. 617 mln PLN). Najdłuższą trasę pokonuje linia nr 177,która łączy Jižní Město z północną częścią stolicy: liczy prawie 29 kilometrów,a podróż trwa około godziny i 15 minut.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„