Praga za trolejbusami czy elektorbusami?
Zamiar zelektryfikowania istniejących linii autobusowych nr 131, 137, 176 i 191 został zatwierdzony przez Radę Miasta. Pragi w poniedziałek, 8 czerwca. Data wdrożenia przypada po 2023 r.
Elektryfikacja linii autobusowych za pomocą trolejbusów akumulatorowych na lewym brzegu Wełtawy jest planowana przez stolicę Pragi z firmą Dopravní podnik hl. miasta Praga (DPP), plan został zatwierdzony przez Radę Miasta z Pragi. Celem projektu jest ograniczenie emisji CO2 zgodnie z realizacją zobowiązania klimatycznego stolicy Praga, redukcja hałasu i zwiększenie efektywności energetycznej transportu. Szacowane koszty inwestycyjne elektryfikacji wszystkich czterech linii mieszczą się w przedziale 1–1,3 mld CZK.
DPP planuje wykorzystać do tego współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Projekt powinien zostać wdrożony po 2023 r. Rada poinstruowała DPP, aby przygotował przygotowanie projektu, a następnie uzyskał wszystkie niezbędne zezwolenia. Projekt kontynuuje koncepcję wykorzystania paliw alternatywnych w warunkach transportu autobusowego DPP i odnowienia floty DPP, które zostało zatwierdzone przez Radę na początku kwietnia tego roku i jednocześnie jest zgodne ze zobowiązaniem klimatycznym m. st. Pragi. Praga, której celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 45% do 2030 r.
W porównaniu z 2010 r. Ponadto DPP przygotowuje obecnie elektryfikację linii autobusowej nr 140 do Letňany i Miškovice, a także linii nr 119 do lotniska im. Václava Havla w Pradze , na którym planuje rozmieścić trolejbusy z trzema ogniwami o dużej pojemności. Częścią przygotowań jest także budowa infrastruktury ładowania i zasilania w garażach Řepy, które mogłyby być wykorzystane do planowanej elektryfikacji czterech linii na lewym brzegu Wełtawy.
119 na lotnisko im. Václava Havla w Pradze, gdzie planuje rozmieścić trójkołowe trolejbusy akumulatorowe o dużej pojemności. Częścią przygotowań jest także budowa infrastruktury ładowania i zasilania w garażach Řepy, które mogłyby być wykorzystane do planowanej elektryfikacji czterech linii na lewym brzegu Wełtawy. 119 na lotnisko im. Václava Havla w Pradze, gdzie planuje rozmieścić trójkołowe trolejbusy akumulatorowe o dużej pojemności. Częścią przygotowań jest także budowa infrastruktury ładowania i zasilania w garażach Řepy, które mogłyby być wykorzystane do planowanej elektryfikacji czterech linii na lewym brzegu Wełtawy.
Elektryfikacja obejmie następujące linie autobusowe we wskazanym zakresie:
- Linia nr 131 (Bořislavka – Hradčanská), planowana jest linia napowietrzna na jednym odcinku o długości około 3,8 km
- Linia nr 137 (Na Knížecí – U Waltrovky – Malá Ohrada), planowana jest linia napowietrzna na jednym odcinku o długości około 3 , 2 km
- Linia nr 176 (Stadion Strahov – Karlovo náměstí), linie napowietrzne planowane są na dwóch odcinkach
- o łącznej długości około 4 km
- Linia nr 191 (Lotnisko im. Wacława Havla Praga – Ciolkovského – Na Knížecí), linie napowietrzne planowane są w trzech odcinki o łącznej długości 15,3 km
„Elektryfikacja tych czterech linii przyniesie Pradze zmniejszenie emisji CO2 i możliwość wprowadzenia transportu lokalnego całkowicie bezemisyjnego. W ten sposób przyczyniamy się do realizacji zobowiązania klimatycznego m. St. Pragi. Zmniejszymy również obciążenie hałasem zarówno podczas normalnej pracy, jak i podczas przeładunku w garażach, a jednocześnie będziemy korzystać z istniejącej infrastruktury zasilania DPP, dzięki czemu jesteśmy w stanie osiągnąć korzystniejsze koszty inwestycyjne i operacyjne. Wreszcie dzięki wprowadzeniu nowej infrastruktury transportowej zrewitalizujemy ulice i poprawimy jakość przestrzeni publicznej, co docenią zwłaszcza mieszkańcy Pragi 5 i 6 „- powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Kilka powodów skłoniło nas do zelektryfikowania tych czterech wybranych linii. Pierwszym z nich jest wykorzystanie wewnętrznych synergii DPP i punktów mocy sieci tramwajowej lub przygotowanej linii trolejbusowej nr 119. Linie tworzą funkcjonalną jednostkę infrastruktury ładowania na lewym brzegu Wełtawy z osią podstawową w linii nr 191 łączącą Smíchov, Strahov, Břevnov i Ruzyně. Obsługujemy wszystkie cztery linie w trudnych warunkach terenowych, gdzie ostre podjazdy i zjazdy występują naprzemiennie. Dzięki napędowi elektrycznemu i możliwości odzyskiwania trolejbusów akumulatorowych możemy osiągnąć bardziej wydajną i płynniejszą pracę. Last but not least, jest to duże zapotrzebowanie pasażerów na tych trasach, tj. Krótkie interwały i duża intensywność ruchu autobusowego na obszarach mieszkalnych. Dzięki zastosowaniu trolejbusów akumulatorowych zmniejszymy nie tylko poziom emisji, ale także poziom hałasu podczas ruszania pod górę lub jazdy pod górę,
Szacowane koszty elektryfikacji linii autobusowej nr 131 wynoszą około 200 milionów CZK, linii nr 137 około 220 milionów CZK, linii nr 176 około 320 milionów CZK, linii nr 191 około 580 milionów CZK oraz budowy obiektów technicznych w garażu Řepy około 130 milionów CZK. Infrastruktura jest wspólna dla niektórych linii, np. Linie nr 176 i 191 będą współdzielić część linii napowietrznej, a także zdolności podstacji Hřebenka i Strahov. DPP będzie starał się zapewnić współfinansowanie realizacji projektu z dostępnych funduszy Unii Europejskiej, takich jak Program Operacyjny Transport III, Fundusz Modernizacyjny lub Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Po dzisiejszym zatwierdzeniu planu przez Radę Miasta. Miasto Praga omówi projekt DPP na następnym posiedzeniu Rady Dyrektorów DPP. Następnie nastąpi wybór projektanta, przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń na realizację projektu, których DPP oczekuje w latach 2023-2025.
Praga planuje w przyszłości zakup ponad 100 trolejbusów akumulatorowych i autobusów elektrycznych. Pod koniec kwietnia DPP ogłosiła zamówienie publiczne na pierwsze 14 autobusów elektrycznych . Rodzaj pojazdów powinien być znany pod koniec wakacji. Autobusy hybrydowe są również odpowiednim rozwiązaniem dla stolicy, a pojazdy napędzane wodorem przygotowują się również do przetestowania firmy transportowej.
„