Praga z przetargiem na 15 przegubowych trolejbusów. Na linię 140

16 kwietnia w europejskim Biuletynie Zamówień Publicznych pojawi się przetarg Dopravní podnik Praga (DPP) na zakup 15 szt. przegubowych trolejbusów z dodatkowymi bateriami.
Czeski przewoźnik wdroży nowe pojazdy przede wszystkim na linii nr 140 Palmovka - Miškovice, na której przebudowę i elektryfikację otrzymał pozwolenie w lutym. Czyli tabor i infrastruktura będą powstawały równolegle.
Lato 2022
Zwycięzcę praskiego przetargu poznamy jesienią br. Dostawa pierwszego MEGA trolejbusu do testów spodziewana jest latem 2022 r. Pozostałe pojazdy wybrany producent powinien dostarczyć jesienią 2022 roku, kiedy DPP planuje w pełni rozpocząć eksploatację na linii 140.
Całkowita wartość sektorowego zamówienia publicznego to 300 milionów CZK, z czego DPP zapłaci 15%, a pozostałe 85% pokryją unijne dotacje z Programu Operacyjnego Biegun Wzrostu Republiki Czeskiej.
Podobnie, jak w przypadku zakupu podwójnie przegubowych trolejbusów na linię nr 119 (na które DPP ogłosił przetarg pod koniec października 2020 r.), zamówienie na dostawę 15 trolejbusów akumulatorowych na linię 140, to ważny element strategii wprowadzania alternatywnych napędów do praskiego transportu publicznego i tym ograniczenia emisji spalin i zanieczyszczenia hałasem w stolicy Czech.
Trochę techniki
Długość i wyposażenie nowych przegubowych trolejbusów akumulatorowych będzie zgodne z aktualnie obowiązującymi standardami PID. Tym samym nowe pojazdy powinny charakteryzować się m.in. takimi rozwiązaniami jak:
- wymagana długość to 17 - 19 metrów;
- pojemność 35 - 45 miejsc dla pasażerów, z czego co najmniej 6 będzie zarezerwowanych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
- niska podłoga + system informacji, klimatyzacja, dwa miejsca dla wózków inwalidzkich, kamery wewnętrzne i automatyczny system liczenia pasażerów;
- prędkość konstrukcyjna pojazdów powinna wynosić co najmniej 65 km / h;
- gwarantowany zasięg pojazdów podczas jazdy na akumulatorach powinien wynosić co najmniej 12 km - z wykorzystaniem ogrzewania lub klimatyzacji
- minimalna żywotność akumulatorów 60 miesięcy lub 280 tys. przejechanych kilometrów.
Zamiast 140 - 58
Po zakupie trolejbusów, na linii 140 (która wówczas zostanie zamieniona na trolejbusową linię nr 58) zamiast autobusów z silnikami wysokoprężnymi będzie jeździć trolejbusy. Długość trasy tam i z powrotem wynosi 23,35 km. Ładowanie trolejbusów odbywać się zarówno podczas jazdy pod trolejbusem (ładowanie dynamiczne), jak i na terminalach Palmovka i Čakovice (ładowanie statyczne). DPP wybuduje też dodatkowe boxy dla trolejbusów w zajezdni Klíčov, gdzie powstanie 18 stacji ładowania do nocnego ładowania oraz podgrzewania pojazdów przed opuszczeniem bazy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do ładowania akumulatorów trakcyjnych pojazdów pomoże również stacja ładowania akumulatorów, którą DPP wybuduje w Čakovicach.
-„Ogłoszenie przetargu na zakup 15 trolejbusów przegubowych na baterie jest ważnym krokiem w realizacji projektu elektryfikacji pierwszej linii autobusowej w praskiej komunikacji miejskiej i jednocześnie przywróceniu po 50 latach trolejbusów do codziennej eksploatacji w Pradze. Wiosną tego roku DPP i TSK rozpoczną pierwsze prace budowlane na ulicy Proseckiej. Równolegle prowadzimy przetarg na zakup trolejbusów o bardzo dużej pojemności na linię 119 - na lotnisko oraz przygotowujemy elektryfikację czterech innych tras na lewym brzegu Wełtawy. Ponadto DPP przygotowuje w tym roku zamówienie na zakup do 140 autobusów hybrydowych, a w grudniu odbierzemy pierwszy autobus elektryczny w nowych, jednolitych kolorach PID. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby transport publiczny w Pradze był cichszy i do 2024 r. emitował o jedną piątą mniej emisji ”- powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP.
-„Ogłoszenie tego zamówienia publicznego jest ważnym krokiem dla DPP. Nowe trolejbusy wejdą przede wszystkim do obsługi linii nr 58, której trasa liczy około 11,5 km w jednym kierunku, z 23 przystankami. Część trasy przy ulicy Proseckiej to strome podjazdy. Teraz na tej linii zużycie oleju napędowego w autobusach sięga około 52 litrów na 100 km, co oznacza znaczną emisję spalin do otoczenia. Dzięki cichszej i całkowicie bezemisyjnej pracy, nowe trolejbusy bateryjne będą dużo bardziej przyjazne dla otoczenia ”- powiedział Jan Barchánek, szef jednostki obsługi autobusów DPP i dodał
-"Mamy nadzieję w pełni rozpocząć eksploatację nowych trolejbusów na linii 58 pod koniec 2022 r. ”
Ocena ofert
DPP dokona oceny złożonych ofert pod kątem sześciu kryteriów – głównie w odniesieniu do całkowitych kosztów życia pojazdu.
Głównym kryterium będzie cena ofertowa pojazdu. Pozostałe kryteria to:
- długość gwarancji,
- koszt obsługi pojazdu, w tym obsługi pogwarancyjnej,
- koszt wymiany akumulatora trakcyjnego,
- koszt wsparcia i rozwoju systemu informacji,
- funkcje zarządzania energią.