Praga z kolejną hybrydą: Iveco Urbanway 12 Hybrid
Po przegubowym Volvo 7900LAH, teraz DPD testuje pojazdy klasyMAXI. Firma zaczęła od Solarisa Urbino 12 Hybrid – o czym pisaliśmy w InfoBusieTUTAJ, a teraz przyszedł czas na IvecoUrbanway 12 Hybrid.
Przypomnijmy, że swoje hybrydowe testy DPP zaczęło w lutym br.pojazdu Volvo 7900LA w brukselskich bartwach. Był to początek zapowiadanejprzez przewoźnika dłuższej serii testów różnych konstrukcji znapędem-spalinowo-elektrycznym.
-„Hybrydowy autobus przyczynia się do poprawyśrodowiska także niższym hałasem – szczególnie podczas startu i załączeniasilnika elektrycznego. Do tego hybrydowa nie ma praktycznie żadnych ograniczeńw zakresie dziennego zasięgu. Nie wymaga także inwestycji w specjalną infrastrukturę,a więc może być logiczny łącznikiem pomiędzy konwencjonalnymi autobusami zsilnikami diesla, a elektrobusami czy zasilanymi bateryjnie trolejbusami, któreobecnie są określane jako transport przyszłości” – powiedział Jan Lebeda,szef działu technicznego w DPP.
Po Solarisie Iveco
Potem przyszedł czas na kolejny test i do Pragi trafił SolarisUrbino 12 Hybrid (także w brukselskiej wersji). W sierpniu praski przewoźnik postawiłkontynuować sprawdzian solówek i pożyczył od Iveco demonstracyjny model Urbanway 12 Hybrid.
Autobus wydzierżawiony na dwa miesiące od Iveco CzechRepublic ma podobnie jak Solaris szeregowy układ napędowy i to także firmy BAE.Różnicę stanowi silnik wysokoprężny. W Urbino jest Cummins, a w Urbanway mamyjednostkę FPT Tector EURO 6 z technologią HI-SCR o pojemności 6 728 cm3. Jej maksymalnamoc to 210 kW / 2500 obr./min. Z kolei moc silnika elektrycznego to 120 kW(krótkoterminowo do 195 kW).
Powstająca energia z generatora zasila silnik elektrycznylub jest magazynowana w ultra-kondensatorach, które są również ładowane podczashamowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zaletą tej jednostki – oprócz braku modułu EGR – jest możliwośćzasilania poprzez biopaliwo / HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, biopaliwadrugiej generacji zgodnie z EN15940.
Hybrydowe wymiary
W pełni niskopodłogowa hybryda Iveco ma długość 12 metrów, szerokość:2500 mm, wysokość: 3291 mm, rozstaw osi: 6120 mm i może pomieścić 86 pasażerów(30.na miejscach siedzących i 56 na miejscach stojących). Masa własna konstrukcji to12860 kg.
Podobnie jak w przypadku Solarisa, pojazd stacjonuje w zajezdniHostivař i obsługuje linie 133, 165, 175, 207 i 213.
„