Praga potwierdza kontrakt do 100 autobusów elektrycznych. Pięć kryteriów oceny

infobus
01.06.2023 11:02

30 maja spółka Dopravní podnik hl. m. Prahy potwierdziła naszą wcześniejszą informację o przetargu na dostawę do 100 miejskich niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy MAXI.

Przewidywana wartość kontraktu to 1,5 miliarda koron. DPP oceni oferty według pięciu kryteriów, a jednym z nich jest termin dostawy pojazdów. Zwycięzca przetargu powinien być znany do końca tego roku, DPP zawrze z nim umowę ramową na pięć lat.

Elektryczna setka

Przedmiotem najnowszego zamówienia DPP jest dostawa:

  • do 100 niskopodłogowych autobusów elektrycznych, wyposażonych w system zarządzania energią,
  • do 35 zestawów sprzętu i oprogramowania do diagnozowania usterek autobusów elektrycznych,
  • do 20 sztuk przenośnych ładowarek umożliwiających ładowanie pojazdów plug-in
  • do 100 nowych akumulatorów trakcyjnych.

Zamówienie publiczne obejmuje również realizację przeglądów i obsługi gwarancyjnej oraz pogwarancyjnej.

-„Kupując do 100 nowych autobusów elektrycznych, realizujemy nie tylko Plan Klimatyczny Pragi, ale także zobowiązania na poziomie krajowym i europejskim do zmniejszenia zużycia energii, emisji i obciążenia hałasem. To także kolejny krok do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Republiki Czeskiej poprzez zmniejszenie zależności od paliw kopalnych dostarczanych z krajów o niskim poziomie demokracji i ochrony praw człowieka. Gdyby DPP złomowało taką samą liczbę autobusów z silnikiem diesla, przy średnim rocznym przebiegu 60 000 kilometrów na pojazd, zaoszczędzilibyśmy łącznie około 2,4 miliona litrów oleju napędowego rocznie  - powiedział Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi Miasta Pragi w dziedzinie transportu i przewodniczącego rady nadzorczej DPP.

fot. DPP Praga

Przetargowe wymagania

Wymagany w zamówieniu DPP gwarantowany zasięg elektrobusów, to co najmniej 100 kilometrów, a sama żywotność pojazdu to co najmniej 12 lat

-„W zamówieniu opieramy się również na naszych wcześniejszych doświadczeniach w eksploatacji autobusów elektrycznych. Jednym z naszych wymagań jest, aby w przypadku wystąpienia wady masowej dostawca na własny koszt, najpóźniej w ciągu 180 dni, dokonał we wszystkich dostarczonych autobusach elektrycznych modyfikacji, które zapobiegną wystąpieniu innych wad tego samego rodzaju. Jednocześnie na naprawy usterek masowych zostanie automatycznie udzielona 36-miesięczna gwarancja, niezależnie od tego, czy gwarancja jakości pojazdu wygasa za rok, czy za miesiąc – podsumował Jan Barchánek, kierownik jednostki DPP Bus Operation.

Zamawiane autobusy elektryczne będą przystosowane do ładowania plug-in poprzez interfejs CCS-2, a jednocześnie będzie można je ładować z sieci trolejbusowej. Zarządzanie energią umożliwi sterowanie ładowaniem w zależności od rzeczywistych potrzeb, co zmniejszy obciążenie energetyczne infrastruktury ładowania oraz wydłuży żywotność akumulatorów.

Wszystkie pojazdy muszą być w stanie odzyskać energię wytworzoną podczas hamowania do akumulatorów trakcyjnych. Gwarantowany zasięg oferowanego autobusu elektrycznego musi wynosić co najmniej 100 kilometrów  - niezależnie od pory roku, warunków klimatycznych lub eksploatacyjnych na terenie Pragi, z pełnym obłożeniem i zatrzymywaniem się na wszystkich przystankach i to przez cały okres eksploatacji akumulatorów trakcyjnych.

DPP wymaga gwarancji żywotności baterii na okres co najmniej pięciu lat lub 360 000 kilometrów, przy czym minimalne wartości zasięgu muszą być utrzymane przez cały okres eksploatacji akumulatorów.

Jednocześnie dostawca musi zapewnić zapasowe baterie na czas deklarowanej żywotności autobusu elektrycznego, który powinien wynosić co najmniej 144 miesiące (12 lat) w ruchu miejskim. DPP wymaga co najmniej 60-miesięcznej (5-letniej) gwarancji na autobusy elektryczne w ruchu miejskim. W związku z przejściem na gospodarkę o obiegu zamkniętym, DPP wymaga również od dostawcy nieodpłatnego odbioru i utylizacji zużytej elektroniki i baterii, ich recyklingu oraz ponownego wykorzystania szczególnie krytycznych surowców w nich zawartych. Inną potencjalną opcją jest wykorzystanie akumulatorów do stacjonarnego magazynowania energii elektrycznej.

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi Standardami Jakości PID, oferowane autobusy elektryczne powinny posiadać co najmniej 25-35 miejsc dla pasażerów, z czego co najmniej 6 jest zarezerwowanych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub orientacyjnej. Autobusy elektryczne będą oczywiście w pełni niskopodłogowe, wyposażone w całosamochodową klimatyzację, oprócz standardów jakości PID, dwa miejsca do przewozu pasażerów na wózkach inwalidzkich lub wózków dziecięcych, wewnętrzne i zewnętrzne kamery bezpieczeństwa i asystujące oraz automatyczny system zliczania pasażerów. Ponadto w pojazdach zostaną zainstalowane odbiorniki sygnału GNSS systemów GPS i Galileo umożliwiające pozycjonowanie przestrzenne z dokładnością do pięciu metrów.

fot. DPP Praga

Pięć kryteriów oceny

PZD dokona oceny otrzymanych ofert zgodnie z ustawą o udzielaniu zamówień publicznych według ekonomicznej wykonalności, w oparciu o pięć kryteriów oceny. To:

  • cena  - 65%
  • długość gwarancji - 17%,
  • długość gwarancji na akumulator trakcyjny - 8%
  • termin dostawy autobusów elektrycznych - 5%, przy czym maksymalny okres nie powinien przekraczać 14 miesięcy od zamówienia.
  • Podniesienie parametrów prądu ładowania podczas ładowania ciągłego ponad 150 amperów. Zdaniem DPP, skróci to czas potrzebny do naładowanie akumulatorów autobusu elektrycznego, co z kolei zwiększa efektywność działania.