Praga odbiera 500 SOR-ów. I zapowiada dalsze zakupy!
19 marca firma Dopravní podnik Praga (DPP) odebrała ostatni autobus SOR NB 12 z kilkuletniego kontraktu na dostawę łącznie 500 autobusów.
Tym samym przewoźnik ma najmłodszą flotę w swojej historii ze średnią wieku 5,39 lat. A to nie koniec wzmocnień. Cały czas trwa przetarg DPP na zakup 20 przegubowych trolejbusów, w najbliższych dniach zostanie ogłoszone zamówienie na 15 przegubowych trolejbusów bateryjnych, a dodatkowo jeszcze w tym roku stołeczna spółka ogłosi kontrakt na zakup 140 przegubowych autobusów hybrydowych. Nieźle.
1108 SOR-ów w Pradze
Ostatni z najnowszego kontraktu praski autobus marki SOR – model NB 12 - ma numer seryjny 1000 i jest jednocześnie ostatnim dostarczonym pojazdem w ramach 4-letniego kontraktu na zakup 500. nowych pojazdów. Od grudnia 2017 roku DPP odebrało łącznie:
- 50 pojazdów SOR BN 12;
- 150 autobusów przegubowych SOR NB 18 o długości 18 metrów;
- 300 standardowych autobusów SOR NB 12 o długości 12 metrów.
Teraz DPP zamyka o zamówienia, ostatni 500-ty autobus z tej dostawy będzie stacjonował w zajezdni Hostivař. Po standardowych czynnościach rejestracyjnych, autobus otrzyma numer 4100 i zostanie na dniach wprowazdony na linie. Dodajmy, że ostatni autobus przegubowy SOR NB 18 został przejęty przez DPP w grudniu ubiegłego roku i otrzymał numer rejestracyjny 5100.
Razem po ulicach Pragi jeździ teraz 1108 szt. pojazdów marki SOR.
Średni wiek 5,39 lat
Tym samym kończy się wielka modernizacja autobusowej floty DPP, która miała miejsce w ciągu ostatnich czterech lat, w której główną rolę odegrały pojazdy marki SOR z silnikiem diesla Euro 6. Dzięki temu zakupowi przewoźnik nie tylko dysponuje najmłodszą flotą w swojej historii (o średnim wieku 5,39 lat), ale również spółka znacznie zunifikowała swój tabor.
Dla porównania - niecałe cztery lata temu, 31 grudnia 2017 r., flota autobusowa DPP miała średni wiek prawie 10 lat, a dokładnie 9,56 lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W nadchodzących latach podczas odnawiania floty pojazdów DPP skupi się bardziej na autobusach elektrycznych, trolejbusach lub autobusach hybrydowych.
„W tym roku zakończymy najszerszą modernizację floty autobusowej w DPP i tym samym zamkniemy rozdział, w którym kupowaliśmy wyłącznie pojazdy z silnikiem diesla. W najnowszej historii DPP skupi się głównie na paliwach alternatywnych, a cykl odnowy będzie wolniejszy. Zgodnie z klimatycznymi i unijnymi zobowiązaniami, w tym roku Praga zakupi pierwszych 14 szt. standardowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych, które wejdą do eksploatacji na początku przyszłego roku. Do tego trwa przetarg na zakup 20 przegubowych trolejbusów, a w najbliższych dniach ogłosimy zamówienie publiczne na 15 przegubowych trolejbusów bateryjnych. Dodatkowo w tym roku ogłosimy przetarg na zakup 140 przegubowych autobusów hybrydowych. Z klei w przyszłym roku chcemy również przetestować w Pradze autobus napędzany wodorem ”- powiedział Petr Witowski, prezes zarządu i dyrektor generalny DPP.
Praska flota
Obecnie użytkowana flota autobusów DPP skłda się z następujących autobusów:
Ruch regularny:
- Irisbus Citelis 18M - 1 pojazd
- Iveco Crossway 12,5 - 9 pojazdów
- Iveco Crossway 14,5 - 1 pojazd
- SOR BN 8,5 - 20 pojazdów
- SOR BN 9.5 - 1 pojazd
- SOR BN 12 - 51 pojazdów
- SOR NB 12 - 535 pojazdów
- SOR NB 18 - 501 pojazdów
- SOR Ebn - 1 pojazd
- Solaris Urbino LE 8,9 - 40 pojazdów
- Solaris Urbino 10,5 - 20 pojazdów
Retro autobusy:
- Karosa B 951-2 samochody
- Karosa B 9