Praga kupiła trolejbus! Pierwszy od 60 lat
Stołeczny przewoźnik Dopravní podnik Praha (DPP) odebrał właśnie swój pierwszytrolejbus od 60 lat, który teraz wykorzysta przede wszystkim do … naukijazdy.
25 maja – po 60 latach – DPP wprowadziłodo swojej floty trolejbus, który otrzymał numer 9508. To egzemplarz Škoda-Iveco24Tr, który został zakupiony od przedsiębiorstw transportu miejskiego w Pilźnie(PMDP) za kwotę 238 000 CZK netto.
Wakacyjny przetarg
Po najbardziej niezbędnych naprawach, DPP nada mu te samebarwy, których używa na co dzień w autobusach miejskich. Praska firma wykorzystatrolejbus przede wszystkim do szkolenia kierowców i personelu serwisowego wzwiązku z planowaną elektryfikacją wybranych linii autobusowych w Pradze.
Przewoźnik planuje uruchomienie trolejbusu podczas letnichwakacji. Pojazd pojawi się na linii nr 58 między Palmovką a Proskiem. Dokładnadata rozpoczęcia eksploatacji będzie zależeć od remontu … kanalizacji i jezdnina ulicy Prosecká. DPP będzie obsługiwał liniowo 24Tr aż do momentu zakupunowych trolejbusów, na które ogłosi przetarg jeszcze tego lata. Następniewykorzysta trolejbus, jako pojazd szkolny.
Trochę historii
Majowa Škoda-Iveco 24Tr to pierwszy własny trolejbus DPP od60 lat. Historycznie ostatnia dostawa 35 trolejbusów Škoda 8 Tr (w tym modele Škoda8 Tr 9 i Škoda 8 Tr 10) została zrealizowana w 1960 r. Po 12 latach, w nocy z15 na 16 października 1972 r., Praga zakończyła eksploatację trolejbusów. Restartnastąpił 15 października 2017 r. Wówczas pierwszy trolejbus ponownie pojawiłsię na linii przy ulicy Prosecká, symbolicznie po 45 lat od zakończenia trolejbusowegoruchu w stolicy Czech. Jednak wszystkie pojazdy, z których korzysta DPP od 2017roku zostały albo wynajęte albo działają w trybie testowym. Główną zajezdnią trolejbusuDPP będzie Klíčov.
-„Kupiliśmy ten trolejbus nie tylko ze względu na potrzebęszkolenia kierowców, ale przede wszystkim dla personelu obsługi DPP. Przygotowujemyelektryfikację kilku linii autobusowych w Pradze, więc musimy się dobrze dotego przygotować”- powiedział Jan Šurovský, członek zarządu DPP.
Trolejbusowe plany
DPP pracuje obecnie nad projektami zelektryfikowania kilkulinii autobusowych i rozbudową sieci trolejbusów w Pradze.
Oprócz linii nr 140,na której w przyszłości będą działać trolejbusy akumulatorowe (m.in. do Letňanyi Miškovice), DPP przygotowuje również wprowadzenie trolejbusów na trasę nr 119na lotnisko im. Václava Havla w Pradze iinnych ważnych lokalizacji na lewym brzegu Wełtawy.
I pod kątem tych właśnie planów, w najbliższych tygodniach spółka ogłosi zamówienie publiczne na zakup nowychtrolejbusów, które będą działać na tych liniach w przyszłości.
Trochę techniki
Na koniec podstawowe dane techniczne nowo zakupionego trolejbusuDPP:
-
Model: Škoda-Iveco 24Tr
-
Producent: ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
-
Rok produkcji: 2005
-
Masa własna pojazdu: 12800 kg
-
Prędkość maksymalna: 65 km / h
-
Liczba miejsc: 30
-
Liczba miejsc stojących: 56
-
Moc silnika trakcyjnego: 210 kW
-
Silnik pomocniczy: generator Kirsch APU IPME, silnik IVECONEF-4TAA
„