Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Praga idzie w zielone autobusy: 14 ebusów, 140 hybryd plus 60 trolejbusów

infobus
05.02.2021 07:00

Decyzja już jest! Praski przewoźnik kupi pierwsze w swojej historii autobusy elektryczne o standardowej długości, które dla DPP wyprodukuje Škoda Electric.

Jak już informowaliśmy zwycięzcą przetargu na zakup 14 nowych elektrobusów klasy MAXI została firma Škoda Electric. Pierwszy autobus elektryczny Škoda-Temsa E’City ma przyjechać do Pragi pod koniec grudnia 2021 roku, a pozostała trzynastka na początku przyszłego roku. DPP planuje rozmieścić je głównie na liniach nr. 154 i 213. Całkowita wartość tego kontraktu wraz z możliwymi opcjami - m.in. zakup nowych akumulatorów – wynosi 207 mln CZK.

Podwójny debiut

Dostawa 14 pojazdów E’City dla DPP to przynajmniej dwie premiery:

  • będą to pierwsze w historii autobusy elektryczne o długości 12 metrów, które DPP kupuje dla swojej floty;
  • jest to pierwsza dostawa autobusów elektrycznych, które Škoda Electric realizuje we współpracy z turecką marką Temsa.

Autobus Škoda-Temsa E’City to w 100% niskopodłogowy elektrobus z pełną klimatyzacją, który może zabrać na pokład do 69 osób. Jest także w pełni bezemisyjny, gdyż jego ogrzewanie i klimatyzacja są zasilane wyłącznie elektrycznie, w przeciwieństwie do zdecydowanej większości autobusów elektrycznych eksploatowanych w Czechach, które korzystają ze standardowego ogrzewania na olej napędowy.

Nowe autobusy elektryczne spełniają wszystkie standardy praskiego transportu zintegrowanego, takie jak rozmieszczenie miejsc i system informacyjny. Oprócz norm PID, w przestrzeni drugich drzwi została stworzona dodatkowa przestrzeń do transportu dwóch wózków dziecięcych lub dwóch wózków inwalidzkich lub kombinacji wózek + wózek inwalidzki. Wewnątrz znajdują się dwa monitory LCD do wyświetlania informacji pasażerskiej. Pojazd wyposażony jest także w urządzenie do automatycznego zliczania przewożonych pasażerów oraz system kamer, w tym zew. kamerę wypadkową. Czeski producent zapewnia 67-miesięczny okres gwarancji na pojazd i 85 miesięcy na akumulator trakcyjny z założeniem, że dzienny zasięg to ok. 100 km w normalnym ruchu miejskim, łącznie z klimatyzacją lub ogrzewaniem.

140 hybryd i 60 trolejbusów

-„Obiecaliśmy, że do 2024 r. w Pradze będzie o jedną piątą mniej emisji, a do 2030 r. – jedna trzecia autobusów będzie zasilana energią elektryczną. Teraz robimy krok w tym kierunku. Moim celem jest, aby DPP było flagowym przedsiębiorstwem transportu w Czechach i korzystało z nowoczesnych technologii XXI w. Praga stanie się miastem, w którym autobusy komunikacji miejskiej będą ciche, bezemisyjne i korzystające z paliw alternatywnych. Kupując pierwsze w 100% bezemisyjne autobusy elektryczne dla praskiego transportu publicznego, przyczyniamy się do wypełnienia praskiego zobowiązania klimatycznego. Zmniejszamy hałas uliczny, przyczyniamy się do czystszego powietrza, którym oddychamy. Chcę, aby Praga była miejscem przyjaznym do życia, a zielona flota autobusów DPP przybliży nas do tego celu” - powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP.

-„Zakup pierwszych 14 autobusów elektrycznych to pierwszy krok. Dodatkowo chcemy w tym roku ogłosić kolejne zamówienia publiczne na zakup 140 autobusów hybrydowych, 15 trolejbusów przegubowych na linię nr 140 oraz 45 trolejbusów bateryjnych o standardowej długości do elektryfikacji linii na lewym brzegu Wełtawy. W przyszłym roku chcemy przetestować autobus napędzany wodorem. Równolegle z zakupem nowych autobusów elektrycznych przygotowujemy dla nich infrastrukturę  - w zajezdni Vršovice oraz szybkie stacje ładowana na końcowych przystankach: Strašnická i Želivského, które chcemy w tym roku ukończyć, tak aby możemy wprowadzić pierwszą Škodę E'City do normalnej eksploatacji w Pradze pod koniec tego roku ”- zapowiedział Petr Witowski, CEO DPP.

Trochę techniki

Poniżej podstawowe dane techniczne autobusu elektrycznego Škoda-Temsa E’City:

  • Długość: 12095 m
  • Szerokość: 2,55 m
  • Wysokość: 3,3 m
  • Rozstaw osi: 5805 mm
  • Całkowita waga maksymalna: 19 000 kg
  • Prędkość maksymalna: 80 km / h
  • Liczba osi: 2
  • Liczba drzwi: 3 z układem 2-2-2
  • Wysokość podłogi: 32 cm
  • Łączna liczba miejsc siedzących: 28 (w tym 2 składane)
  • Łączna pojemność pasażerska: 69
  • Deklarowana żywotność: 12 lat
  • Gwarantowany deklarowany zasięg: 100 km w normalnym ruchu miejskim z klimatyzacją lub ogrzewaniem
  • Moc silnika: 160 kW
  • Moc szybkiego ładowania: do 150 kW
  • Szybkie ładowanie za pomocą dwubiegunowego pantografu
  • Ładowanie przez wtyczkę: Zapasowe - pojazd jest wyposażony w znormalizowane gniazdo ładowania typu CCS 2.